Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:18:34 GMT

12 ساعت صف برای یک باک گازوییل/ از کمبود عرضه تا خرابی سیستم هوشمند+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۲۷۶۳

12 ساعت صف برای یک باک گازوییل/ از کمبود عرضه تا خرابی سیستم هوشمند+فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جایگاه‌های سوخت در سراسر هرمزگان در دو سه ماه اخیر شاهد صف‌های فزاینده‌ای از کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که منتظر سوخت‌گیری هستند و گاه تا 12 ساعت نیز رانندگان در این گرمای طاقت‌فرسا در جایگاه‌ها منتظر سوخت‌گیری می‌مانند تا بلکه بتوانند یک باک سوخت زده و راهی کار خود شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت عملا سرویس دهی مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها را مختل و نیز کرایه حمل کامیون‌ها را افزایش داده است.

خبرگزاری فارس تاکنون طی چندین نوبت این دغدغه عمومی را خبری کرده که آخرین بار در پاسخ به این خبر فارس «ترافیک سنگین در ورودی پمپ‌های گازوییل در بندرعباس+فیلم» ، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان این پاسخ را صادر کرد. «علت صف طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت در بندرعباس چه بود؟»

جایگاهداران چه می‌گویند؟

حمدالله رضایی رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز در هرمزگان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: ازدحام خودروهادر جایگاه‌های سوخت بدلیل کمبود عرضه سوخت در جایگاه‌ها به معضلی تبدیل شده و رانندگان گاها 10 تا 12 ساعت در جایگاه‌ها معطل سوخت‌گیری بمانند.

 

 

وی افزود: توجیه مسؤولان پخش فرآورده‌های نفتی آن است که بدلیل قاچاق سوخت توسط کامیون‌ها ناچار به تخصیص سهمیه کمتری هستیم تا میزان قاچاق سوخت نیز کاهش پیدا کند.

رضایی با اشاره به تردد روزانه هزاران کامیون در هرمزگان و مراجعه بسیار بالای کامیون‌ها به این استان بخصوص در فصول برداشت محصولات میوه و تره‌بار و نیز تخلیه کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی و دیگر محموله‌ها و نیز تردد کامیون‌ها به جزایر برای انتقال کالا، خاطرنشان کرد: هرمزگان استان ویژه‌ای به لحاظ حمل و نقلی است و لذا هر تصمیمی در حوزه سوخت و حمل و نقل اثر فوری و مستقیمی بر این بخش می‌گذارد و آثار آن در جامعه نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اخیرا تصمیمی گرفته شده که به صورت آزمایشی کامیون‌های حامل بار با ارائه بارنامه در دو جایگاه ویژه، سوخت دریافت کنند که این مسأله نیز باز مشکل را به طور کامل حل نکرده و انتظار ما این است که لااقل عرضه سوخت به این شیوه در 24 ساعت شبانه روز صورت گیرد ولی اکنون عرضه سوخت به جایگاه عملا تغییری نکرده است و گاه جایگاه‌های ما تا 12 ساعت سوخت ندارند.

رضایی معطل ماندن کامیون‌ها در جایگاه‌ها را سبب بروز مشکلات متعددی از جمله مسدود کردن مسیر عرضه بنزین، درگیری میان یکدیگر و نیز درگیری با جایگاه‌دار و گاه مسدود شدن محورهای مواصلاتی و بروز خطر برای تردد دیگر خودروها عنوان کرد و گفت: برخی کامیون‌ها نیز بدلیل مشکلاتی از کارت سوخت کامیون دیگری استفاده می‌کنند و اگرچه این کار بنا به رای دیوان عدالت اداری، جرم نیست اما کمیته‌های تخلفات سازمان پخش اقدام به جریمه جایگاهداران با این بهانه می‌کنند و لذا جایگاهداران در کنترل این موضوع عملا با چالش‌هایی مواجه هستند که یا سبب درگیری در درون جایگاه میان جایگاهدار با رانندگان کامیون شده و گاه نیز امکان کنترل و بررسی کارت وجود نداشته است و سبب جرایم سنگینی شده است.

افزایش کرایه حمل بدلیل معطلی کامیون‌ها

رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز هرمزگان افزود: معطلی طولانی کامیون‌ها در جایگاه‌ها باعث افزایش شدید کرایه حمل نیز شده به طوری که کامیون‌ها ساعت‌ها معطلی خود در جایگاه‌ها را به نرخ کرایه افزوده‌اند.

به گفته رضایی، هزینه حمل یک کامیون میوه و تره بار از هرمزگان به تهران از 14 میلیون تومان به 18 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و عمده دلیل آن نیز معطلی طولانی کامیون‌ها در جایگاه‌ها است که هزینه آن در نهایت به مردم تحمیل می‌شود.

خرابی سیستم هوشمند در جایگاه

وی درباره یکی دیگر از مشکلات جایگاه‌داران که مردم را نیز گرفتار کرده اشاره و گفت: خرابی سیستم هوشمند در جایگاه‌ها هم در جایگاه‌های بنزین وهم در جایگاه‌های نفت و گاز وجود داردو این مشکل بدلیل نبود قطعات بروز کرده و اساسا جایگاه‌دار در این قضیه مقصر نیست و جایگاهداران بلافاصله پس از بروز مشکل، مسأله را فورا به شرکت پخش منتقل می‌کنند اما شرکت پخش بدلیل نبود قطعات، عملا اقدامی را انجام نمی‌دهد و اگر در جایگاه‌ها دقت کنید می‌بینید که در هر جایگاه چند نازل از دسترس خارج است.

 

شلوغی جایگاه‌های سوخت در هرمزگان و قطعی برخی نازل‌ها/ چه کسی پاسخگو است؟

پاسخ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان به خبر فارس/ خرابی نازل‌ها را رصد می‌شود، اهمالی در کار نیست

 

اجرای طرح کهاب 2 برای جایگاهداران به صرفه نیست

رضایی در ادامه این گفت‌وگو به اجرای طرح کهاب 1 در چندین سال قبل به منظور جمع آوری بخارات بنزین در حین انتقال سوخت و در جایگاه‌ها و سپس انتقال آن به مرکزی برای بازگرداندن دوباره آن به چرخه سوخت اشاره و گفت: این سیستم در سطح جایگاه‌ها اجرا شد اما عملا بدلیل نبود مرکزی برای این منظور در مرکز توزیع سوخت، بلااستفاده مانده و حالا طرح کهاب 2 در نظر گرفته شده که به منظور کاستن از عوارض ناشی از خروج بخارات سوخت و تأثیر آن بر سلامت افراد شاغل در جایگاه‌ها و حفظ محیط زیست عنوان می‌شود اما اجرای آن برای جایگاهداران به صرفه نیست چرا که میزانی از سوخت که در قالب کهاب دو بدست می‌آید عملا قابل توجه نیست و باید شرکت پخش خودش در اجرای این طرح به جایگاهداران کمک کند.

شلوغی جایگاه‌ها و مصائب جایگاهداران

وی همچنین به مشکلات و گرفتاری‌های ناشی از شلوغی جایگاه‌ها و خسارت آن به جایگاهداران اشاره و تصریح کرد: شلوغی بیش از اندازه جایگاه‌ها که ناشی از نداشتن سوخت در جایگاه است، عملا سبب شده تا کامیون‌ها مسیر دسترسی به نازل‌های بنزین را نیز مسدود کنند و از سوی دیگر واحدهای تجاری جایگاه‌ها نیز فروش کافی نداشته باشند و حتی چند مورد تصادف بسیار خطرناک و شدیدرا نیز بدلیل طولانی شدن صف کامیون‌ها و کشیده شدن صف در حاشیه جاده و اشغال باند مجاور باجاده و ... نیز در استان بروز کند.

 

 

رضایی گفت: در موردی که اخیرا رخ داده متأسفانه یک خودرو در حاشیه جاده با بخش انتهایی کامیونی که در صف دریافت سوخت متوقف بوده، شدیدا برخورد می‌کند که پلیس در ارزیابی دلایل تقصیرات،20 درصد نیز جایگاه‌دار را مقصر اعلام کرده و این در حالی است که جایگاهداران در تشکیل صف‌های طولانی برای گازوییل هیچ نقشی ندارند.

چرا جایگاه‌های دور دست و یا روستایی اغلب سوخت ندارند؟

رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز هرمزگان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره علت نبودسوخت در جایگاه‌های روستایی و یا جایگاه‌های دور دست از مرکز نیز گفت: ما این موضوع را بارها پیگیری کرده‌ایم و دلیل آن نیز کمبود نفتکش‌های سوخت برای انتقال سوخت از انبار به جایگاه‌ها است و گاهی در برخی از مناطق روستایی ما مردم روزها سوخت ندارند و این مشکل را ما نیز قبول داریم.

خیلی از جایگاه‌های ما در مرز ورشکستگی هستند

وی ادامه داد: خیلی از جایگاه‌های ما در وضعیت ورشکستگی هستند و اخیرا نیز بصورت موردی در حال فروش جایگاه‌های خود هستندو طی یکی دو سال اخیر بیش از 15 جایگاه به فروش گذاشته شده و دلیل آن نیز پایین بودن کارمزد سوخت است و پاسخگوی هزینه‌ها با نرخ تورم فعلی نیست و تا امروز نیز شاهد افزایش کارمزدی نبوده‌ایم و این در حالی است که نرخ حقوق کارگر 57درصد و نرخ بیمه بشدت افزایش یافته است اما نرخ کارمزد همچنان پایین است و جایگاه‌ها مجبورند یا تعطیل کنند و یا کارگران خود را کمتر کنند که سبب بیکاری جوانان و گرفتاری خانواده‌های آنان می‌شود.

به گزارش فارس، هرمزگان استانی حمل و نقلی است و اتخاذ تصمیماتی کلیدی به منظور مهار قاچاق سوخت نیازمند کار کارشناسی دقیق و نیز ایجاد گشایش در زندگی مردم در مشارکت قانونی در فرآیند صادرات سوخت است تا مردم منطقه بتوانند با طرح‌هایی همچون «رزاق» که اکنون در استان سیستان و بلوچستان نیز جریان دارد، زندگی و معیشت خویش را تقویت کنند.

بدون شک با حاشیه سود بسیار بالای قاچاق سوخت، این فرآیند جز با تدابیر اساسی قابل رفع نیست. تدابیری که سبب مهار این معضل شود نه این که با ایجاد محدودیت‌های متنوع عملا به نوعی خودتحریمی در اقتصاد داخلی بیانجامد.

انتهای پیام/ 3728

 

منبع: فارس

کلیدواژه: سوخت جایگاه سوخت شلوغی جایگاه های سوخت هرمزگان بندرعباس جایگاه های سوخت جایگاه ها جایگاه ها قاچاق سوخت کامیون ها شرکت پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال

بیش ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن سیما به ارزش ۴ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان در فرودین امسال در بوزس کالا معامله شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه، 5.6 میلیون تن انواع سیمان عرضه و با تقاضای 6.5 میلیون تنی مواجه و 4 میلیون و 874 هزار و 540 تن آن دادوستد شد که ارزش 4 هزار و 765 میلیارد تومان را ثبت کرد.

همچنین در این مدت 10 میلیون و 676 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 10 هزار و 676 تن سیمان به ارزش 11.8 میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا

افزون بر این، تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J6P-460) آغاز می کند. این خودروها قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند.

بر این اساس تعداد 30 دستگاه کامیون کشنده فاو سیبامتوربه قیمت پایه 4 میلیارد و 778 میلیون تومان با درصد پیش پرداخت10 درصدی عرضه می شود.

ابلاغ شرایط خرید کامیون کشنده فاو

این گزاش می‌افزاید: بورس کالا شرایط خرید خودرو کامیون کشنده فاو که قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت عرضه شود را ابلاغ کرد که بر این اساس مهلت ثبت سفارش ساعت 8 صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 8:30 روز عرضه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر سه دستگاه خودرو را دارند.

اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال 1398 از شرکتهای خودروسازی خودرو خریداری کرده اند نیز امکان ثبت سفارش را دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند 
  • طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق
  • بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق