Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حقوقی بخور نمیر که کفاف مخارج زندگی‌ات را نمی‌دهد، فکر کردن به آینده هم معنایی ندارد چون بیمه نداری اصلاً حرف از بیمه و آینده شغلی خنده‌دار است در این خرابی بازار.

 نمی‌دانی به مشکلات زندگی‌ات فکر کنی یا به دنبال کاری بهتر بگردی، جایی که لااقل بیمه‌ای داشته باشی و قراردادی که از حقوقت به عنوان یک کارگر حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌ای که هم محل کار و محل زندگی یک مادر با یک کودک هفت ساله است، خانم «مهری بیگدلی» یکی از زنانی است که در کارگاه خودش پشت چرخ می‌نشیند و مانند بسیاری از زنان این شهر به سختی زندگی می‌گذراند، دو شیفت کار می‌کند بی‌قرارداد و بدون بیمه، درآمد کمی دارد، اما با همین مبلغ کم تلاش می‌کند که زندگی خود و فرزندش را بگذراند.

خرج و مخارج زندگی و اجاره خانه از یک طرف، زندگی را برایش سخت کرده است و به دنبال راهکاری برای بهبود زندگی‌اش است، بالاخره پس از راهنمایی‌هایی که توسط مشاوران شغلی انجام می‌شود، به کمیته امداد رفته و با دریافت دو مرحله وام اشتغال مسیر خودکفایی را طی می‌کند.

مهری بیگدلی یکی از کارآفرینانی است که به کمک کمیته امداد توانمند شده و کارگاه خیاطی راه‌اندازی کرده است و امروز بدون اتکا به هیچ شخصی با دسترنج خود زندگی‌اش را اداره و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرده است.

به سراغ این کارآفرین می‌رویم تا راهکار موفقیت وی را پس از دریافت وام اشتغالزایی کمیته امداد برایمان توضیح دهد.

 

خودتان را معرفی بفرمایید؟

مهری بیگدلی هستم و 31 سال سن دارم، دارای یک فرزند 7 ساله هستم که حضانتش با من است.

شغل شما چیست، درباره کسب و کارتان توضیح می‌دهید؟

من به شغل خیاطی مشغولم و همیشه اصل را بر این قرار داده‌ام که هر کس باید روی پای خودش بایستد و با توجه به اینکه حضانت فرزند 7 ساله‌ام را عهده‌دار هستم، تلاش کردم که زندگی‌ام به لحاظ مالی مشکلی نداشته باشد.

به همین خاطر حتی قبل از تولد فرزندم به مدت 10 سال است که کار خیاطی را در منزل انجام می‌دهم. اما خب، هزینه‌های زندگی و نوسانات قیمتی و مشکلات اقتصادی که خودتان به آن واقف هستید، باعث شد که در اداره زندگی دچار مشکل شوم.

 

پس همین مشکلات اقتصادی باعث شد که از کمیته امداد کمک بگیرید؟

بله با مشاوره‌هایی که انجام دادم، تصمیم گرفتم وام اشتغالزایی از کمیته امداد دریافت کرده و کارم را گسترش دهم.

سپس با مراجعاتی که به کمیته امداد داشتم و راهنمایی که از مشاورین حوزه اشتغال دریافت کردم، درخواست وام 50 میلیون تومانی را دادم که با آن موافقت شد.

سخت مشغول کار است، با نخ و سوزن و چرخ خیاطی پارچه‌ها را به هم می‌دوزد و با آن تنی را می‌پوشاند، در مدتی که در کنارش هستم هم جواب مرا می‌دهد، هم کارش را ادامه می‌دهد.

سوال‌هایم را از این بانوی سختکوش سرزمینم ادامه می‌دهم، تا بیشتر از کارش سر در بیاورم، کم حرف است و جواب سوال‌ها را کوتاه و خلاصه می‌دهد.

 

پس از دریافت وام کارتان را توسعه دادید؟

بله، وقتی از کمیته امداد وام گرفتم، بحث گرفتن جواز و اجاره مغازه در اولویتم بود که آنها را انجام دادم و پس از آن یک چرخ خیاطی، اتو صنعتی و چند کالای مرتبط دیگر با کارم را تهیه کرده و شروع به کار کردم.

با اینکه کارم در این مدت توسعه پیدا کرد، اما برایم راضی کننده نبود و تصمیم گرفتم دوباره کارم را گسترش دهم.

بنابراین درخواست تسهیلات 50 میلیون تومانی دیگر را دادم و با ارائه طرح توجیهی موفق شدم وام 50 میلیون تومانی دیگر را بگیرم و پس از دریافت وام یک چرخ چهار نخ و میان دوز گرفتم.

پس از اینکه لوازم مورد نیازم در خیاطی تأمین شد، کار آموزش را هم شروع کردم و دو نفر به عنوان کارآموز در خیاطی مشغول شدند.

 

یعنی کار آموزش را هم دنبال می‌کنید؟

بله، علاوه بر تولیداتی که دارم، بحث آموزش را هم انجام می‌دهم و در همین مدت کم دو نفر آموزش دیده و در حال حاضر مشغول به کار هستند.

 

تولیدات شما در کارگاهی که دارید چیست؟

در حال حاضر همه نوع پوشاکی در کارگاه تولید می‌کنم، یعنی تولید پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه و سایر تولیدات هم مربوط به دوخت سرویس آشپزخانه، جهیزیه عروس انجام می‌شود.

خوشبختانه با حمایتی که از من شد کارم رونق گرفت و بازار فروش خوبی هم دارم و از این بابت از همراهی مسؤولان کمیته امداد تشکر می‌کنم.

اما برای گسترش تولیداتم نیازمند یک وام دیگر هستم، به خاطر اینکه قیمت پارچه افزایش یافته و به همین علت توان تولید به غیر از سفارشات روزمره را ندارم.

یعنی مشکل اساسی شما افزایش قیمت پارچه است؟

بله درست است، چون افزایش قیمت پارچه علاوه بر کاهش سفارشات باعث شده تولیدات دیگری نداشته باشم و این بزرگترین مشکل در کارم است.

 

در صحبت‌های خودتان اشاره به وام دیگری کردید که برای گسترش کار نیاز دارید؛ این وام را برای چه کاری هزینه خواهید کرد؟

با توجه به اینکه به دنبال توسعه کارم هستم، برای خرید میز برش و لوازم مربوط به آن نیازمند یک وام دیگر هستم.

چون درحال حاضر همه درآمدم صرف اجاره مغازه و هزینه‌های جانبی می‌شود و درآمد زیادی از این بابت ندارم به همین خاطر دنبال توسعه کار و به کارگیری چند نفر نیرو هستم تا درآمدم را افزایش دهم و علاوه بر این برای چند نفر اشتغالزایی کنم.

 

برای معرفی محصولاتتان از سایر ظرفیت‌ها هم استفاده می‌کنید؟

بله ما از هر راهی برای معرفی کارمان استفاده می‌کنیم و در فضای مجازی و از طریق آشنا و فامیل بازاریابی می‌کنیم تا محصولاتمان را معرفی کنیم.

 

برنامه‌تان برای آینده چیست؟

خب کسی از آینده اطلاع ندارد، ولی امیدوارم بتوانم کارم را گسترش دهم، به فکر اجاره کارگاه بزرگتری هستم که از این طریق بتوانم برای افراد بیشتری اشتغالزایی کنم.

توصیه شما به خانم‌هایی که شرایطی مشابه به شما را دارند، چیست؟

ببینید، زندگی هیچ وقت به بن بست نمی‌رسد، شاید در زمان‌هایی بسیار سخت باشد، اما باید تلاش کرد.

اگر من به عنوان یک زن توانستم با همین وام مستقل شوم و روی پاهای خودم بایستم، پس خیلی‌های دیگر هم می‌توانند این کار را بکنند البته در صورتی که فرصت اشتغال برایشان پیش بیاید.
 به خاطر همین می‌گویم که اگر یک سرمایه هرچند اندک در اختیار افرادی که چنین شرایطی دارند، قرار بگیرد، زندگی‌شان عوض می‌شود، «آنها فقط احتیاج به حمایت دارند».

خودتان بهتر می‌‌دانید، الان خیلی‌ها مثل من نیاز به حمایت دارند، یعنی آدم پرتلاش زیاد است؛ آدم‌هایی که اگر سرمایه داشته باشند می‌توانند کار کنند، پس باید حمایت شوند.

درست است، من در روزهایی که پشت سر گذاشتم خیلی سختی کشیدم، خیلی روزهای بدی را گذراندم، بعضی وقت‌ها واقعا ناامید می‌شدم... اما الان مستقل هستم واقعا آرامش دارم، البته مشکلات و سختی‌ها همچنان وجود دارد، اما من امید به آینده دارم و بیشتر از آنها همه انگیزه من ساختن آینده فرزندم است که به عشق آنها دوباره از نو شروع کردم.

 

روال دریافت تسهیلات از کمیته امداد را برای خانم‌هایی که شاید آشنایی با این روال ندارند را می‌فرمایید؟

بله حتما، پرداخت وام اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد، چند مرحله دارد؛ در مرحله اول فرد متقاضی از خدمات استعداد سنجی و مشاوره شغلی این نهاد بهره‌مند می‌شود. در مرحله بعدی، او براساس نیازسنجی در دوره‌های آموزش فنی و مهارتی به‌طور رایگان شرکت می‌کند.

پس از امکان‌سنجی و تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی طرح اشتغال‌زایی مددجو، تسهیلات اشتغال‌زایی با هدایت، نظارت و پشتیبانی کمیته امداد به فرد متقاضی پرداخت می‌شود.

بعد از راه‌اندازی کسب‌و کار هم تا زمانی که طرح اشتغال به خودکفایی کامل برسد کارشناسان فنی اشتغال کمیته امداد بر نحوه فعالیت طرح نظارت دارند تا ضمن کمک به پایداری طرح از شکست طرح جلوگیری کنند.

طرحی که من به کمیته امداد ارائه کردم، مطابق با مهارتی بود که داشتم، پس افرادی که قصد اشتغالزایی دارند، بهتر است که با در نظر گرفتن مهارت خودشان اقدام کنند که طرحشان در میانه راه شکست نخورد.

گفتنی است، با اقدامات اثر بخش انجام شده از طریق کمیته امداد استان زنجان در سال گذشته قریب به 5 هزار و 400 فرصت شغلی برای مددجویان زیرپوشش این نهاد و سایر اقشار نیازمند استان با سرمایه گذاری بیش از 162 میلیارد تومان ایجاد شده است و برنامه‌ریزی ایجاد قریب به 6700 فرصت شغلی در سال جاری از برنامه‌های این نهاد با رویکرد توانمند سازی و ایجاد زمینه استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف است.

انتهای پیام/73005

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان اشتغال کارآفرینی مددجو بانوی زنجانی زندگی زنانه کمیته امداد وام امداد خیاطی سوزن و نخ پارچه دوزندگی کمیته امداد وام اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۳۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

مرتضی ذاکریان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در یازدهمین کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ استان ۶۶ طرح با ۷۷.۵ میلیارد تومان به تصویب رسید.

به گفته وی در مجموع یک هزار و ۳۰۹ طرح در کمیته استانی به ارزش دو هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۹۸ طرح تا کنون به بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات معرفی شده است، بیان داشت: تا کنون به ۵۳۴ طرح بیش از ۵۶۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: ۲۹۵ طرح از سوی بانک‌های عامل برگشت خورده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد تسهیلات تخصیصی تا کنون جذب شده است، عنوان کرد: مجموع تسهیلات تخصیصی تا کنون یک هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است.

ذاکریان بیان داشت: ۱۳۲ میلیارد تومان از تسهیلات نیز در دست پرداخت است.

به گفته وی خراسان جنوبی در رتبه چهارم پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ کشور قرار دارد.

کد خبر 6088760

دیگر خبرها

  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • توانمندسازی مددجویان راهبرد اصلی کمیته امداد است
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی