Web Analytics Made Easy - Statcounter

میز اقتصاد امروز با موضوع «خودکفایی در کشاورزی از سیاستگذاری تا اجرا»، با حضور آقایان محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و حجت ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار و به سوالات زیر درباره دلایل محقق نشدن پیش بینی تولید کلزا در برنامه ششم توسعه، پاسخ داده شد.

در برنامه ششم توسعه قرار بود که تولید کلزا به ۹۳۴ هزارتن برسد، چرا محقق نشد؟

آقای محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی: اولین بخش برنامه جامع کشاورزی، مربوط به بذر با عملکرد و کیفیت بالا و همچنین عملیات به‌زراعی، ترویجی و مدیریت مزرعه باز می‌گردد و آنچه تمامی این مباحث را پوشش می‌دهد، سیاست‌های تشویقی است که در خصوص تمامی محصولات باید داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری، علت تحقق نیافتن برنامه را بررسی کردیم که چرا به رغم اصلاح قیمت خرید، سطح زیر کشت دانه سویا از ۱۲۶ هزار به ۲۶ هزار هکتار تنزل پیدا کرده است؛ در خصوص کلزا هم این موضوع داریم. یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در کاهش سطح زیر کشت، تقویت واردات محصولات کشاورزی و کالا‌های اساسی است، چه بسا در خصوص دانه‌های روغنی، پارسال ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش واردات داشتیم.

نبود برنامه پشتیبانی در راستای ترویج کشاورزی، عدم حضور میدانی و اثرگذار مروجین، نبود تناسب قیمت محصولات داخلی با وارداتی، شرایط خشکسالی و عدم سیاست حمایتی جذاب و تشویقی، بخش دیگری از موضوعات عدم تحقق برنامه است. امسال سیاست تشویقی پرداخت یارانه برای سویا را آغاز کردیم؛ به طوریکه به ازای هر هکتار، ۳ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

الگوی کشت از ابتدای مهر، همزمان با سال زراعی جدید آغاز می‌شود؟

آقای محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی: الگوی کشت در خصوص محصولات گندم، جو، ذرت دانه ای، سویا، پنبه، چغندر قند و کلزا اجرا می‌شود و از سیاست‌های حمایتی برای تحقق این موضوع استفاده می‌کنیم.

طی ۲۰ سال گذشته شورای قیمت گذاری تنها بر قیمت تاکید داشت، اما اکنون از سیاست حمایتی قیمتی و غیرقیمتی استفاده می‌کنیم که به زودی در این شورا تصویب می‌شود. از یک ماه آینده موضوع برنامه الگوی کشت ۸ محصول را اعلام می‌کنیم که در سال زراعی جدید اجرا خواهد شد. در ارتباط با محدودسازی تولید محصولات جالیزی، در برنامه پرتفویی دیدیم تا با افزایش عوارض، صادرات جذابیت نداشته باشد.

با وجود اهمیت دانش بنیان در بخش کشاورزی علت کم تمایلی شرکت‌های دانش بنیان به سمت کشاورزی چیست؟

آقای محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی: در ماده ۷ آیین نامه حمایت از دانش بنیان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده، سالیانه ۲۰ درصد مزارع کوچک در قالب این طرح ارتقای بهره وری داشته باشند. پارسال با کمک نظام مهندسی، آزمایشی در این خصوص انجام شد و امسال بر اساس آن، اراضی درجه ۲ برای کشت دانه‌های روغنی و اراضی درجه یک برای کشت گندم استفاده می‌شود.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در افزایش عملکرد، بهره وری و تولید ارزان تاثیر گذار است و مقرر شده، تعداد آن‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد. هم اکنون در حال تدوین دستورالعمل‌های اجرایی برای عملیاتی کردن این موضوع در سطح ملی هستیم و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، به سمت پارک علم و فناوری تغییر ساختار پیدار می‌کند.

با توجه به اولین روز هفته جهاد کشاورزی برنامه و خبر خوش در راستای حمایت از کشاورزان چیست؟

آقای محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی: پرداخت یارانه کاشت محصولات مختلف و کالا‌های کشاورزی بصورت بلاعوض در هر هکتار و همچنین تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم.

علت عدم‌موفقیت در طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی چیست؟

آقای حجت ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

در ارتباط با دانه‌های روغنی، چند مشکل کلیدی در عوامل داخلی جدای از بحث واردات داریم که یکی از آن‌ها، عدم الگوی کشت است. تولید دانه‌های روغنی در تمامی مناطق حتی نقاطی که استعداد ندارند، انجام می‌شود. اگر در مناطقی که قطب تولید دانه‌های روغنی هستند متمرکز می‌شدیم و کشاورزان را به مدل دانش بنیان تشویق می‌کردیم، برنامه ششم محقق می‌شد؛ چرا که در برخی مناطق، هر چقدر سم و کود دهیم، عملکرد از یک تا ۱.۵ تن در هکتار بالاتر نمی‌رود.

در خصوص دانه‌های روغنی متوسط، عملکرد در ۵۰ سال گذشته نسبت به سطح جهانی شکاف افزایش پیدا کرده که یکی از علل آن، کافی نبودن تعداد مروجین نسبت به بهره برداران است.

سیاست‌های حمایتی چقدر بر اجرای الگوی کشت اثر گذار است؟

آقای حجت ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: ارائه آموزش و خدمات، تامین نهاده با نرخ مناسب  و همچنین ارائه برنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، باید اعلام و مورد نقد و کارشناسی قرار گیرد؛ چرا که در کشور کم آب، صیفی جات بیش از حد تولید می‌شود و حتی مقداری سالانه دور ریخته می‌شود؛ درحالیکه اگر اتحادیه دامداران با شرکت‌های تعاون قرارداد منعقد و محصول را با قیمت مناسب خریداری کنند، علاوه بر تامین نیاز دامدار و صنعت روغن، درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان چقدر تولید را افزایش می‌دهد؟

آقای احمدرضا شرکت کشاورز جلگه رخ تربت حیدریه: پارسال علی رغم قطعی برق، تنش آبی و شرایط سخت، با استفاده از کود‌های دانش بنیان، توانستیم ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش بهره وری با هزینه کمتر نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید کلزا دانه های روغنی کالاهای اساسی دانه های روغنی دانش بنیان الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۴۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید