Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:11:01 GMT

هزار میلیارد ریال طلب کلزاکاران گلستان پرداخت شد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۰۸۳۸

هزار میلیارد ریال طلب کلزاکاران گلستان پرداخت شد

حجت‌الله‌ صالح‌المومنین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تاکنون ۲۶ هزار تن از محصول کلزای کشاورزان گلستان به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال برای مصرف سه کارخانه فرآوری این محصول در استان خریداری شده است.

به گفته وی برداشت کلزا از اراضی زیر کشت در مناطق دشت پایان یافته ولی مراکز خرید این مدیریت برای تحویل خرید این دانه روغنی از کشاورزان مناطق کوهستانی همچنان دایر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان مناطق کوهستانی گلستان تا اوایل تیرماه سال ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان چند روز قبل به ایرنا اعلام کرده بود: از آغاز فصل برداشت دانه روغنی کلزا در این استان تا ۱۵ خرداد از مجموع ۴۲ هزار و ۱۲۵ هکتار سطح سبز این محصول تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۹۲ درصد مزارع برداشت شده است.

محمدرضا عباسی افزود: خرید کلزا در گلستان توسط هفت مرکز و کارخانه های روغن کشی استان درحال انجام بوده و از اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۶۲ هزار تن از این محصول تحویل مراکز خریداری شده است.

در سال زراعی جاری کشت کلزا در ۹۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده بود که به دلیل خشکسالی، کشت این محصول به ۴۲ هزار هکتار کاهش یافت.

کارشناسان زراعت جهادکشاورزی استان پیش‌بینی می‌کنند از این سطح زیر کشت، حدود ۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

قیمت خرید تضمینی امسال کلزا برای هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده ولی به دلیل استقبال کارخانه های فرآوری این دانه روغنی در استان با افزایش قیمت خرید محصول به صورت توافقی و پرداخت ۲۳۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم آن، مراکز خرید تضمینی در نظر گرفته شده توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، بازگشایی نشد.

کلزا در گلستان از دهه سوم اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه برداشت می شود.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کلزا در کشور به شمار می رود که به گفته کارشناسان دانه های روغنی، این خطه با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

برچسب‌ها استان گلستان رونق تولید سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گرگان کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان رونق تولید سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران استان گلستان رونق تولید سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گرگان کلزا دانه روغنی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا شکری از خرید ۱۷ هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا توسط شبکه تعاونی‌های مردم نهاد، تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان از کشاورزان شهرستان دهلران و مهران خبر داد،.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و پای کار آمدن تشکل‌های مردم نهاد، از میزان ۲۰ هزار تن محصول کلزای خریداری شده در حوزه جنوبی استان، مقدار ۱۷ هزار تن این محصول، توسط تشکلهای تعاونی این مدیریت خریداری از این مقدار میزان ۱۵ هزار تن آن به کارخانه جات تولید روغن کشی کشور حمل شده است.

شکری گفت: میزان محصول جمع آوری و خریداری شده محصول کلزای امسال تا کنون، نسبت به کل محصول خریداری شده در سال گذشته از کشاورزان، بیش از سه برابر بوده که رکوردی در جهش تولید محسوب می‌شود.

کد خبر 6088880

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد