Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@02:31:40 GMT

باید میراث کهن اصفهان را زنده کنیم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۵۸۱۲

باید میراث کهن اصفهان را زنده کنیم

طغیانی گفت:  اقتصاد فرهنگی، اقتصادی است که آب‌بر نیست و آلایندگی ندارد و پتانسیل ایجاد ارزش افزوده نیز دارد و می‌توانیم با داشتن نگاهی ویژه به اقتصاد فرهنگی، زندگی و زیست شهروندان را با شرایط حاضر استان و کشور منطبق کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی طغیانی عصر امروز _شنبه بیست‌ویکم خردادماه_ در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی شهرهای اصفهان و بندرعباس که در در باغ موزه چهل‌ستون برگزار شد، اظهار کرد: زمانی این شهر دارای بیش از ۲۰۰ نوع هنر دستی بوده ولی امروز متأسفانه کمتر از ۵۰ مورد آن را حفظ کرده‌ایم؛ بنابراین همیشه احیا و زنده کردن آن ۲۰۰ هنر دستی از دغدغه‌های اصلی من بوده تا این میراث گرانبها را به نسل‌های بعد انتقال دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: نکته قابل توجه و وجه تمایز صنایع دستی آن روزگار و صنعت امروز، تولید انبوه است؛ در حقیقت تلفیق هنر و صنعت به دست انسان صورت پذیرفته تا روح انسانی به این اشیا دمیده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنایع دستی و میراث به جای‌مانده را جزو فرهنگ و پاره تن هویت خود می‌دانیم.

وی تصریح کرد: وقتی تلفیقی بین اقتصاد و فرهنگ صورت می‌گیرد، ترکیبات مختلفی می‌توان متصور شد؛ در اقتصاد محصولات فرهنگی، مثل اقتصاد سینما و صنایع دستی، میزان فروش و سودآوری مدنظر است.

طغیانی افزود: فرهنگ اقتصادی بر موضوعاتی چون فرهنگ قناعت، کار و تلاش در امور اقتصادی تاکید می‌کند و در قسمت آخر اقتصاد فرهنگی قرار دارد که نیازمند نگاه ویژه است.

وی تصریح کرد: امروزه اقتصاد، صنعتی مبتنی بر صنایع پایه است و سهم درآمدی استان، ابتدا بر محور صنعت و سپس بر بخش خدمات متکی است. اصفهان پتانسیل برداشتن گام‌های مؤثر در حوزه اقتصاد فرهنگی را دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان می‌تواند سهم ایجاد ارزش از حوزه صنایع دستی و هنر خود را ارتقا دهد و از این طریق درآمد کسب کند تا در نهایت شاهد شکوفایی اقتصاد فرهنگی باشیم.

وی ادامه داد: اقتصاد فرهنگی، اقتصاد آب‌بر نیست و آلایندگی ندارد و پتانسیل ایجاد ارزش افزوده نیز دارد و می‌توانیم با داشتن نگاهی ویژه به آن، زندگی و زیست شهروندان را با شرایط حاضر استان و کشور منطبق کنیم.

کد خبر 581156

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهدی طغیانی ميراث فرهنگي صنایع دستی حفاظت از میراث فرهنگی میراث فرهنگی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اقتصاد فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۵۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد

ایسنا/آذربایجان غربی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی باید در اولویت قرار بگیرد چرا که بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

جواد واحدی ۱۱ اردیبهشت در بازدید از مدرسه هدایت که تبدیل به موزه صنایع‌دستی شده است با اعلام این مطلب اظهار کرد: مدرسه هدایت ارومیه پس از تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و مرمت آن به یک بنای پویا تبدیل شده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در این مکان نیز یک ایده جالبی بوده که هنر اصیل مردم این دیار در این بنای تاریخی به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان یکی از میادین ارومیه را به‌ نام صنایع‌دستی نام‌گذاری کرد و در طراحی میدان از تعدادی از آثار فاخر صنایع‌دستی استفاده کرد.

محمدرضا طنابی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در این بازدید گزارشی از عملکرد معاونت صنایع‌دستی در سال گذشته ارائه کرد و گفت: سال گذشته طبق اعلام گمرک میزان صادرات صنایع‌دستی استان ۱۷.۵ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۴۰۱ در تولید صنایع‌دستی چوبی رتبه سوم و در مجموع تولیدات صنایع‌دستی رتبه پنجم را کسب کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس