Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه گفته می‌شود معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد یک جامعه دانش‌آموزی، دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه هستند، گفت: در خراسان رضوی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از خدمات آموزشی و توان‌بخشی استفاده می‌کنند. خراسان رضوی اولین استانی است که بیشترین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی کرده و به آن‌ها خدمات می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد روحانی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی استان که امروز صبح در مجتمع فرهنگی رفاهی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تعهدی که آموزش‌وپرورش استثنایی دارد، بسته تعهدی مداخله به هنگام است. بر این اساس ما تاکید داریم لازم است هرچه زودتر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا مشکلات رفتاری، حسی و حرکتی یا درگیر با مشکلات یادگیری شناسایی شوند چون در این صورت است که می‌توانیم خدمات بهتری به این افراد ارائه کنیم تا شاید تاثیر مثبتی در آینده آن‌ها داشته باشیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی در خصوص اهداف برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی تصریح کرد: جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به‌ موقع مشکلات کودکان، ارتقای وضعیت بهداشت و در نتیجه حرکت جهت توسعه و ترقی کشور از اهداف این برنامه است. در سال جاری با راه‌اندازی پایگاه‌های تخصصی جمعا برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان ۷۵ پایگاه در سطح استان در اختیار خواهیم داشت.  

روحانی عنوان کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان استان، ۱۲.۸ درصد آنان نیازمند خدمات ویژه هستند.  

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال از ورود نوآموزان چهار تا ۶ سال به این طرح می‌گذرد، خاطرنشان کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۹، ۱۱۴ هزار و ۴۹۸ دانش‌آموز در بدو ورود به دبستان و ۱۷۵ دانش‌آموز در بدو ورود به پیش‌دبستانی در طرح سنجش شرکت کردند که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۱۵۲ هزار و ۳۴۱ و ۵۰۰۵ دانش‌آموز رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴۸ هزار دانش‌آموز آماده ورود به دبستان برای ارزیابی داشته باشیم و به تعداد پیش‌دبستانی‌ها نیز اضافه خواهد شد.  

سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: علاوه بر گستردگی استان و کثرت تعداد دانش‌آموزان در آن در بسیاری از مناطق محرومیت‌های شدیدی دیده می‌شود. در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری که توصیه بر عدالت اجتماعی دارند، باید بتوانیم تمام مناطق را به نحوی پوشش دهیم که دانش‌آموزان مناطق محروم به بهترین شکل ممکن از این خدمات بهره برده و هزینه‌ای بر دوش آنان نباشد.

وی افزود: در این مسیر شناسایی و سنجش اولیه دانش‌آموزان از مسائل مهم است که می‌تواند کمکی برای فراگیری بهتر دانش‌آموزان باشد. تصور می‌کنم این سازوکار در طول انقلاب اسلامی به بلوغ خود رسیده و تنها باید روی توسعه و فراگیری کامل این طرح کار کنیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان در خصوص اختلالات رشدی دانش‌آموزان که رابطه مستقیمی با تغذیه نامناسب آن‌ها دارد، تصریح کرد: برنامه تغذیه رایگان از سال آینده انجام خواهد شد. این برنامه در سه ماه پایانی سال تحصیلی جاری در برخی استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان به صورت پایلوت انجام شد. در حال حاضر اعتبار این طرح برای سال تحصیلی آینده مشخص شده است.

در ادامه این جلسه دکتر آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال جاری پیش‌دبستانی‌های تحت نظارت اداره بهزیستی استان به آموزش‌وپرورش تحویل داده شدند که متعاقب این موضوع حجم کار ما دوچندان شده است. در سالیان گذشته برای طرح سنجش در برخی نواحی مشکلاتی از جهت بالا بودن تراکم دانش‌آموزی داشتیم.

وی افزود: خانواده‌ها هنوز به این درجه از شناخت نرسیده‌اند که طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باعث می‌شود که فرآیند یادگیری بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانش آموزان استثنائی آموزش و پرورش تغذیه رایگان دانش آموزان سنجش سلامت نوآموزان نیازهای ویژه ورود به دبستان دانش آموزان بدو ورود آموزش وپرورش خراسان رضوی پیش دبستانی دانش آموز طرح سنجش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش پارس نیوز، حمید طریفی حسینی، درباره ثبت نام دانش آموزان ابتدایی اظهار داشت: ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت را برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص کرده است که این امر به صورت الکترونیک قابل انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان انجام شده است و برای ثبت نام پایه اول این نوآموزان، والدین آن‌ها می‌توانند از تاریخ اعلام شده به سامانه irhttp://my.medu.ir مراجعه کنند.

سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی؛ پیش شرط ثبت‌نام پایه اول

طریفی حسینی یادآور شد: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان به عنوان پیش شرط مهم ثبت‌نام پایه اول است و از خانواده‌هایی که تاکنون برای سنجش نوآموز بدو ورود به دبستان خود اقدام نکرده اند، درخواست می‌کنم، نسبت به این امر اقدام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت‌نام اتباع نیز تابع ضوابط و مقررات خاص خود است که پس از ابلاغ شیوه نامه مربوطه ثبت‌نام آن‌ها آغاز خواهد شد.

طریفی حسینی درباره محدوده بندی مدارس با توجه به موقعیت جغرافیایی منازل توضیح داد: نحوه محدوده بندی جغرافیایی مدارس در دستورالعمل ثبت‌نام به استان‌ها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی مدارس گفت: به منظور توزیع متوازن دانش آموزان، محدوده بندی جغرافیایی با اولویت ثبت‌نام دانش آموزان در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان لحاظ می‌شود و ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر، منعی ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ثبت‌نام موردی دانش آموزان ساکن در محدوده مدارس مرزی مناطق آموزش و پرورش به ویژه در کلانشهر‌ها با هماهنگی و نظارت ستاد‌های ثبت نام مناطق آموزشی همجوار امکان پذیر است.

وی درباره زمان ثبت‌نام و طرح سنجش سلامت دانش آموزان، یادآور شد: آموزش و پرورش تقویم اجرایی مرتبط با فعالیت مدرسه از جمله سنجش، ساماندهی نیروی انسانی، ثبت و سفارش کتاب درسی و ثبت‌نام دانش آموزان را به عقب کشیده و ساماندهی این موارد باید تا مرداد انجام شود تا فرصت برنامه‌ریزی آموزشی به مدارس داده شود.

منبع : دانشجو

دیگر خبرها

  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • به هنرستان‌ها توجه ویژه شود