Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی فارس من سوژه‌ای را ثبت کردند با این عنوان که «مساجد را فعال کنید» و در آن نوشتند: «متأسفانه به دلیل‌ ناهماهنگی بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و حوزه‌های علمیه و بسیج، معمولاً امامان جماعت کهنسال و یا حتی جوان بی‌انگیزه در مساجد منصوب شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر امامان جماعت بی‌تفاوت به مسائل تربیتی و فرهنگی سال‌هاست، پایگاه مهم مساجد را در اکثر محلات اشغال کرده‌اند و مساجد به جای کانون پیگیری مسائل فرهنگی و تربیتی به یک نماز خانه و نهایتاً برگزاری مراسم ختم تبدیل شده است.

پتانسیل عظیم مساجد می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و تربیتی را حل کند. با یک فراخوان عمومی در صدا و سیما و دعوت از فعالان فرهنگی و تربیتی از حوزه‌های علمیه، مربیان پرورشی مدارس و بسیج و سپردن مسئولیت مساجد به این قشر داوطلب می‌توان از پتانسیل عظیم مساجد استفاده کرد.» این مطالبه هم‌اکنون دارای ۵۵۷ حامی است.

بسیاری از مساجد کشور صرفاً نمازخانه شده است

روح الله نصیری، سردبیر این سوژه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: بسیاری از مساجد استان تهران و حتی دیگر شهرهای کشور به نمازخانه تبدیل شده و تنها نماز برگزار می‌کنند و امامان جماعت حس و حال هیچ‌کاری را ندارند؛ در حالی که برخی مساجد دارای رقبات و درآمد هستند و می‌توانند اثرگذاری‌های بسیاری داشته باشند.

وی افزود: با تغییر ائمه‌جماعت کهنسال و حتی جوانان بی‌انگیزه با افراد دغدغه‌مند و اثرگذار، می‌توان مجدد این ظرفیت از دست رفته را احیا کرد و بستر اثرگذاری را در محلات فراهم کرد.

مسجدی که وضعیت حجاب محله را بهبود بخشیده بود

نصیری با اشاره به اینکه شاهد هستیم که در برخی مساجد کشور که امام جماعت دغدغه‌مند و پای کار دارند، در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، مسجد محله اثرگذاری بسیار دارد، گفت: صندوق‌های محلی، فروشگاه‌های تعاونی و ... از سوی مساجد راه‌اندازی می‌شود که موجب جذب فرهنگی برای مسجد است و در این اوضاع معیشتی، کمک‌حال مردم هستند.

این جوان جهادی با بیان اینکه مسجدی را سراغ دارم که در پی اقدامات صورت گرفته در آن با محوریت یک امام جماعت جوان و دغدغه‌مند، وضعیت حجاب در منطقه بهبود یافته است، گفت: قبل از کرونا بسیاری از مساجد محور فعالیت‌های خود را در مدارس قرار داده بودند، اما در حال حاضر می‌توان گفت ۸۰ درصد مساجد تهران تعطیل شده و تنها محل برگزاری نماز است.

قرارگاهی که تنها روی کاغذ ماند

وی افزود: در گذشته قرارگاهی با عضویت سازمان بسیج، حوزه علمیه و مرکز رسیدگی به امور مساجد فعال شده بود تا طلبه‌های جوانان را شناسایی کند و به امور مساجد معرفی کرده تا به عنوان مسئولین فرهنگی و حتی امام جماعت در مساجد مشغول به کار شوند، اما این قرارگاه تنها روی کاغذ ماند و فعال نشد.

نصیری گفت: جوانان فعال در این قرارگاه سرخورده شدند و کار را رها کردند؛ در حالی که اگر هماهنگی میان این سه ارگان وجود داشته باشد و افراد مستعد شناسایی شوند، تغییرات بسیاری در وضعیت مساجد رخ خواهد داد.

فکری به حال خواب زمستانی مساجد کنید

وی در پایان خاطرنشان کرد: درخواست و مطالبه ما حضور و به کارگیری امام جماعت دغدغه‌مند است که می‌تواند جوان یا کهنسال باشد که در این صورت می‌تواند مساجد کشور را از این خواب زمستانی بیدار کند و مجدد ظرفیت اثرگذار آن‌ها را در سراسر کشور احیا کند.

به گزارش فارس، به زودی به منظور بررسی و آسیب شناسی وضعیت مساجد کشور پرونده‌ای با عنوان «بررسی وضعیت مدیریت مساجد» در خبرگزاری فارس پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من مرکز رسیدگی به امور مساجد امام جماعت روح الله نصیری خبرگزاری فارس مساجد کشور امام جماعت دغدغه مند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون شامگاه سه‌شنبه در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل اظهار کرد: تئاتر شبستان با توجه به زیست بوم مناسب استان فرصت کشف استعدادهای هنری و معرفی به جامعه هنری استان را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان به یک شبکه فرهنگی و هنری گسترده تبدیل شده است، افزود: کانون مساجد با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود می‌تواند گام‌های بزرگی در عرصه هنری استان ایفا کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با اشاره به اینکه تئاتر شبستان از جمله فعالیت‌های کانون‌‎های مساجد برای مشارکت نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های هنری است، تصریح کرد: جشنواره تئاتر شبستان با هدف کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان، تربیت هنرمند مومن متعهد و انقلابی، فرهنگ‌سازی با مبانی معرفتی و دینی به زبان هنر و احیای کارکردهای واقعی مساجد پایه گذاری شده و امروز شاهد ظهور و بروز استعدادهای هنری در سطح کانون های مساجد هستیم.

آمون ادامه داد: شورای سیاستگذاری تئاتر شبستان با هدف برنامه‌ریزی در حوزه تئاتر با توجه به زیست بوم منطقه و استان تشکیل می‌شود و امیدواریم تئاتر شبستان نیز با توجه به استعدادهای هنری استان اردبیل که تاکنون به عرصه تئاتر معرفی کرده بتواند گام‌های مهمی بردارد.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر، زبان گویایی برای بیان و رفع بسیاری از معضلات و مشکلات است که با استفاده از آن می‌توان به جامعه آگاهی بخشید و زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به زبان هنر را فراهم کرد.

کد خبر 6093560

دیگر خبرها

  • دغدغه‌ام حل مسایل معیشتی و پیگیری منافع ملی و مطالبات مردم است
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان