Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:56:16 GMT

راویزی‌ها هنوز چراغ حیات را زنده نگه داشته‌اند

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۷۲۴۸

راویزی‌ها هنوز چراغ حیات را زنده نگه داشته‌اند

به گزارش ایرنا وقتی پای صحبت اهالی این دهستان می نشینیم از کمبودهای زیرساختی در حوزه جاده مناسب در این منطقه سخت‌گذر می گویند؛ از مشکلات آنتن‌دهی اینترنت، گازکشی و غیره؛ همچنین از مهاجرت اهالی به مناطق دیگر از جمله شهرها صحبت می‌کنند و البته چرایی ماندن در این منطقه زیبا و ییلاقی.

تعطیلات هفته گذشته فرصتی شده بود تا مسئولان شهرستان رفسنجان جشنواره بازی‌های بومی، محلی و نمایشگاه صنایع دستی و محصولات بومی را در این دهستان و روستای حوم‌الدین این منطقه برگزار کنند؛ جشنواره‌هایی که بعد از چندسال هجوم کرونا، اینک به نظر می‌رسد روز به روز بیشتر ضرورت راه‌اندازی آنها هویداتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نوروز امسال که همه‌گیری کرونا کمرنگ‌تر شده نمایشگاه ها در حال برپایی است؛ افرادی از سرپنجه هنر دستان خود تولیداتی را در غرفه ها به نمایش می‌گذارند تا با فروش آنها بخشی از معیشت خانوارها نیز تامین شود.

در آستانه هفته صنایع دستی بود که مسئولان، جشنواره بازی های بومی و محلی و  نمایشگاه صنایع دستی و محصولات بومی دهستان راویز را در روستای محروم حوم‌الدین از توابع این دهستان طی دو روز (پنجشنبه و جمعه ) برگزار کردند.

این دهستان متشکل از ۳۰ پارچه آبادی دارای ۱۱۱ خانوار یعنی حدود هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است؛ دارای آب و هوایی خوش، محصولات کشاورزی سردرختی از جمله سیب، هلو، زردآلو، شلیل، گیلاس، بادام و گردو است که تابستان های هر سال جمعیت عظیمی از شهرها و روستاها را به خود جلب می کند.

گرچه بخش قابل توجهی از اهالی این دهستان به دلیل کم‌توجهی مسئولان به مشکلات حوزه گاز، کم آبی، جاده صعب العبور، آنتن دهی ضعیف تلفن همراه به شهرها مهاجرت کرده اند امّا هنوز هستند خانواده هایی که این ۳۰ پارچه آبادی را زنده نگه داشته اند و نگذاشته اند شادابی و سرسبزی این خطه از بین برود.

این افراد با تولید محصولات بومی مانند مواد لبنی، گیاهان دارویی مانند زعفران کاری، گل گاوزبان، گل محمدی و نیز صنایع دستی از جمله پته، قالی، قلم زنی روی مس، صنایع چوب، فیروزه کاری روی مس و غیره اصالت روستاها را حفظ کرده اند و موجب جلب مشتریان حتی گردشگران به این خطه شده اند.

خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان رفسنجان به مناسبت برگزاری این جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی با هدف معرفی منطقه و نیز بیان مسائل و مشکلات اهالی گزارشی تهیه کرده است که از نظر مخاطبان می گذرد.

کارآفرین راویزی و ۲۵ هکتار زعفرانکاری

منور ابراهیمی یکی از غرفه داران این نمایشگاه بود که قالی های دستبافتی که در خانه خود بافته بود و نیز محصولات تولیدی مانند گل گاوزبان، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی را عرضه می کرد.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به خوش آب و هوا بودن این منطقه از این روستا مهاجرت نکردم و ماندم تا با تلاش و پشتکار سرزمین مادری ام را آباد و سرزنده کنم.

ابراهیمی که کارآفرین برتر کشوری نیز بوده است افزود: در قالی بافی، زعفرانکاری و کشت گیاهان دارویی مهارت دارم و سال ها این کارها را انجام می دهم.

وی تصریح کرد: از سال ۷۹ زعفران کاری را در ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از خاک روستا امتحان کردم که جواب داد و سال ۹۰ حدود ۳ و نیم کیلوگرم از این محصول برداشت کردم.

این کارآفرین که مروج جهاد کاورزی هم است افزود: تاکنون توانسته ام به اهالی روستای حوم الدین راویز که حدود ۴۰ خانوار هستند آموزش کشت زعفران را ارئه دهم که آنان در ۲۵ هکتار از زمین های این خطه زعفرانکاری کرده اند و سالانه به طور متوسط از هر هکتار ۱۲ کیلوگرم طلای سرخ برداشت می کنند و هر ساله این کار و کشت زعفران در این منطقه توسعه می یابد.

ابراهیمی ادامه داد: در سال ۹۶ مجوز اقامتگاه بومگردی را دریافت و آن را راه اندازی کردم؛ تابستان ها، ایام نوروز و تعطیلی ها این خانه بومگردی در اختیار میهمانان است و گردشگران در این خانه اقامت می کنند و از طبیعت بکر و آب و هوای خوب راویز لذت می برند.

این کارآفرین تصریح کرد که حتی گردشگر از خارج از کشور هم در این اقامتگاه می آیند و استفاده می کنند.

وی گفت: امّا با وجود کرونا دو سال درهای این خانه بسته بود و خوشبختانه با کمرنگ شدن کرونا از نوروز میزبان گردشگران هستیم.

۴۰ غرفه و حدود یک میلیارد ریال درآمد

یاسر شمسی دهیار روستای حوم الدین راویز هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دهستان راویز در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد اما جاده ما مناسب نیست و گردنه موجود در بین راه تردد را سخت کرده است.

وی افزود: از دیگر محرومیت های دهستان در بخش های آب، گاز، راه، اینترنت و مخابرات است که وقتی ظرفیت های بالقوه منطقه را مشاهده کردیم برای اینکه حمایت مسئولان را برای رفع مشکلات منطقه جلب کنیم در سال ۹۸ جشنواره بازی های بومی و محلی و نمایشگاه محصولات بومی را برگزار کردیم که با همکاری مسئولان شکل اجرایی به خود گرفت.

شمسی ادامه داد: اهالی روستاهای راویز توانمندی های زیادی در بخش های مختلف دارند که اگر از نظر زیرساختی در این منطقه حمایت های لازم صورت گیرد به توسعه اشتغال و درآمدهای مردم می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذر از مرحله سخت کرونا، تصمیم گرفتیم دومین دوره از جشنواره بازی های بومی و محلی و نمایشگاه محصولات بومی این منطقه را در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته دایر کنیم.

شمسی گفت: حدود ۴۰ غرفه از تولیدات متنوع در این نمایشگاه راه اندازی شد که در مجموع فروش آنها بیش از یک میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: البته مسئولان قول داده اند تا پایان امسال مشکلات حوزه راه، آب و مخابرات رفع و جاده نیز آسفالت شود.

۸ رشته بازی های بومی و محلی در راویز برگزار شد

علی ملاشفیعی بخشدار کشکوئیه هم در این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: دومین دوره از جشنواره بازی های بومی و محلی و تولیدات صنایع دستی بومی در راویز با هشت رشته بازی های محلی از جمله دوبازی، طناب کشی و غیره برگزار و به برندگان جوایزی اهدا شد.

این مسئول ادامه داد: راویز جاذبه های گردشگری زیادی از جمله حمام صخره ای با قدمت ۸۰۰ ساله دارد که می تواند گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.

وی تصریح کرد: محصولات کشاورزی و لنبی، صنایع چوب، پته دوزی و قلم کاری روی مس،  قالی بافی و غیره از توانمندی های اهالی راویز است.

به گفته این مسئول، یکی از دغدغه های این اهالی نیاز به بازار فروش است که اگر مسئولان در رفسنجان آن را فراهم کنند اقتصاد راویز بیش از پیش رونق می گیرد و مردم دیگر مناطق هم از محصولات با کیفیت این منطقه برخوردار می شوند.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها گردشگری کرمان رونق اقتصادی رفسنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کرمان رونق اقتصادی گردشگری کرمان رونق اقتصادی رفسنجان جشنواره بازی های بومی و محلی محصولات بومی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارزار نجات انجیلسی در مازندران

مازندرانی‌ها برای تعطیلی سایت زباله انجیلسی، با تشکیل کارزار «سکوی مستقل جمع آوری امضاء» خواستار اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

در این کارزار خطاب به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و استاندار مازندران آمده است:

"منطقه انجیلسی و حومه به مدت ۲۵ سال محل دپوی زباله شهرستان بابل می‌باشد که سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی و سطحی از طریق شیرابه و تخریب جنگل، اراضی کشاورزی و دامداری و نابودی جان و مال مردم گردیده است؛ لذا تقاضا داریم نسبت به اجرای حکم قطعی به شماره ۱۴۰۰/۳۸۰۶۱ مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ صادره از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر رفع مزاحمت، جمع‌آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت از منطقه انجیلسی به محل دیگر اقدام شود. آدرس کارزار https://www.karzar.net"

۹ اردیبهشت ماه جاری هم جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگل‌های هیرکانی شدند.

مردم منطقه در ورودی سایت زباله انجیلسی بنری نصب کردند که در این بنر تنها خواسته خود را اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله به مکان دیگر اعلام کردند.

روستای انجیلسی یکی از روستا‌های بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری‌ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند، اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهر‌های بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهر‌های اقماری پیدا شود، اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می‌باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله‌ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب‌ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش است، که سایت زباله انجیلسی در بخش بابلکنار در قلب جنگل‌های هیرکانی واقع شد و روزناه میزبان حدود ۳۰۰ تن زباله است.

 

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • حضور طلبه ها در منطقه سیل زده کرغند
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • نجات ۷ نفر از اهالی بومی منطقه در ارتفاعات شهرستان خوی
  • نجات ۷ نفر از اهالی بومی گرفتارشده در ارتفاعات دیزج دیز خوی
  • حادثه آتش‌سوزی امامزاده‌ابراهیم شفت؛ علت و نقص‌ها