Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@10:28:42 GMT

گم کردن سلیقه جوامع هدف مهمترین مشکل هنر صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۷۲۵۰

گم کردن سلیقه جوامع هدف مهمترین مشکل هنر صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در هیچ عصر و زمانی جایگاه هنر کم رنگ نمی‌شود، اما در جامعه‌ای که همگی به دنبال پمپاژ ناامیدی هستند، باید از هنر و هنرمندان صنایع دستی، هویت و تاریخ و فرهنگ خود مراقبت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌رضا ایزدی در آیین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی شهرهای اصفهان و بندرعباس در باغ موزه چهلستون، با تبریک روز هنرهای سنتی و صنایع دستی بویژه هنر فرش‌، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از ۳۱۰۰ سال سابقه تمدنی ایران زمین بیاناتی دارند که دقیقاً مطابق سابقه هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران کهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز کرد: هنرهای سنتی ایران زمین گوهر ارزشمند از عناصری بی‌هویت چون ورق و فولاد است و به تعبیر شاعر و عارف، حضرت مولانا همان خاکی است که از آن مستی می‌افزاید.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه هنرهای سنتی و صنایع سابقه‌ای به قدمت تاریخ نیکان ما دارد، گفت: در هیچ عصر و زمانی جایگاه هنر کم رنگ نمی‌شود، اما در جامعه‌ای که همگی به دنبال پمپاژ ناامیدی هستند، باید از هنر و هنرمندان صنایع دستی، هویت و تاریخ و فرهنگ خود مراقبت کنیم.
وی گفت: امروز هنر صنایع دستی و سنتی جامعه ما با افتخار، در دنیا حرف برای گفتن دارد، ولی خون دل‌ها برای رسیدن به این جایگاه خورده شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه امروز اگر سخن از هنر فرش می‌کنیم، نمی‌توان از نقش هنرمندان برجسته‌ای چون عیسی‌خان بهادری در رونق و صادرات هنرفرش غفلت ورزید.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران امروز این است که سلیقه جامعه هدف خود را گم کرده‌ایم و یا درباره آن مطالعه نمی‌کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: اتفاقی که در هنر فرش ایران زمین افتاده همین امر است، کشورهایی چون چین، سلیقه سنجی کردند و مطابق سلیقه امروز جهانیان از جمله اروپاییان نقشه فرش کشیدند و بافت انجام دادند و بازارهای هدف جهانی را تصرف کردند، ولی نقشه‌های فرش ما چیزی نبود که مورد پسند جامعه امروز اروپاییان باشد.

وی در توضیح اثر هنر در ضریب نفوذ فرهنگ‌ها اظهار کرد: کشورگشایی‌های ما در شرق آسیا و در پنجاب و هند همیشه آرزو و آمال شاهان ایرانی بود اما امروز چه چیزی از این کشورگشایی‌ها باقی مانده است، درحالی که به گواه تاریخ فردی بنام سید میرعلی از ایران توانست از طریق اعزام هنرمندان برجسته ایران به مناطق شرق پاکستان و غرب هندوستان و توسعه هنر ایرانی، تاثیرگذاری فوق العاده‌ای را در این کشورها تا به امروز باقی بگذارد.
ایزدی تاکید کرد: بنابراین اینگونه می‌شود یک نفر هنرمند از طریق اتکا به هنر اصیل به مراتب تأثیرگذاری بیشتری از سه‌هزار سال کشورگشایی شاهان داشته باشد.

وی افزود: هنرمند یعنی کسی که قدرت خالقیت را از خالق خود آموخته و از یک ورق بی‌هویت، یک‌خلق و هویت جدید برای شهر و تمدن خود خلق کرده و برای سرزمین خود مانایی ایجاد می‌کند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ما نیازمند چنین هنرمندانی برای تثبیت هویت و تمدن خود و تقویت ریشه خویش هستیم.
وی ادامه داد: آنچه باعث مانایی و ماندگاری هویت ایران در طول تاریخ شده است، هنر هنرمندان این سرزمین کهن و باستانی است.

کد خبر 564824

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علیرضا ایزدی آثار باستانی صنایع دستی ميراث فرهنگي روز جهانی صنایع دستی اروپا عمارت چهلستون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هنرهای سنتی و صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد

نمایشگاه صنایع‌دستی به مناسبت گدامیداشت هفته فرهنگی سنه (سنندج) امروز در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران به مناسبت هفته فرهنگی سنه (سنندج) به همت شهرداری و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ژیوه‌ر در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد.

سه‌رکوت نجفی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران یکی از برنامه‌های شاخص شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت هفته فرهنگی سنه است که از امروز کار خود را در عمارت خسروآباد سنندج آغاز کرده و به مدت یک هفته بازدید از آن برای عموم آزاد است.

وی افزود: در این نمایشگاه آثاری از صنایع‌دستی، حاصل ذوق و هنر زنان و مردان توانمند استان در قالب ۳۲ غرفه به نمایش درآمده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه آثار مختلفی در رشته‌های نازک‌کاری، مُنبت، معرق چوب، خراطی، چرم، زیورآلات و غیره به معرض نمایش عموم درآمده است و در کنار آن غذاهای محلی نیز عرضه می‌شود.

نجفی حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی را از اهداف اصلی برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: امیدواریم برپایی این نمایشگاه بستری برای معرفی هرچه بیشتر توانایی و ظرفیت‌های هنرمندان سنندجی در حوزه صنایع دستی باشد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه از امروز تا سیزدهم اردیبهشت از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

کد خبر 748395

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد