Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@22:29:07 GMT

قیمت مسکن در دولت قبلی هشت برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۷۹۶۳

قیمت مسکن در دولت قبلی هشت برابر شد

هر چند گزارش‌های آماری از سوء مدیریت شدید دولت سابق در بخش مسکن و تاثیر آن بر تورم قیمت خانه و اجاره بها حکایت دارد، اما اخبار جدید از رونق تدریجی ساخت و ساز مسکن در ماه‌های اخیر حکایت می‌کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه اعتماد در گزارشی با اذعان به رشد گزاف قیمت مسکن و اجاره‌بها در دولت سابق نوشت: اطلاعات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۱ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان بوده و میانگین اجاره هر متر خانه نیز در سال گذشته ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۵ معادل ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان، ثبت شده است. همچنین طبق اطلاعات بانک مرکزی، متوسط اجاره‌بها برای یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، گزارش شده است. بدین‌ترتیب مشخص می‌شود که اجاره یک مترمربع واحد مسکونی در تهران طی ۵ سال بیش از ۲۶۰ درصد رشد کرده است. بر همین اساس شاخص دسترسی نسبت قیمت به درآمد در سال‌های ۱۳۹۵ معادل ۱۳.۸، در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۳.۱، در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۹، در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۴.۶ و در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۲.۲ سال ثبت شده است.

روزنامه خراسان هم در گزارش مشابهی و به استناد آمار وزارت راه و شهر‌سازی خاطر نشان کرد: آمار‌ها از افزایش بیش از هشت برابری قیمت مسکن در تهران طی سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال خبر داد. این در حالی است که افزایش اجاره بها از سال ۹۵ تا سال گذشته ۳.۶ برابر بوده است.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب قیمت مسکن در تهران از سال ۹۵ تا سال گذشته ۷.۱ برابر و از سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال ۸.۳ برابر شده است.

اما در همین حال، روزنامه اصلاح‌طلب تعادل در خبری امیدوار کننده گزارش داد ساخت و ساز در کشور در ماه اخیر به‌طور نسبی رونق گرفته است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: در پی افت فشار ۲۳ واحدی شاخص کل ساختمان طی نخستین ماه سال جاری، این شاخص در اردیبهشت ماه با حدود ۲۰ واحد بهبود عملکرد به عدد ۵۶.۳۱ رسید و پیش‌بینی مدیران صنعت ساختمان مبنی بر بهبود فعالیت‌های ساختمانی در اردیبهشت تحقق یافت. آنگونه که اتاق تعاون ایران با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی ۹۵ شرکت بزرگ در گروه‌های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان گزارش کرده است، شاخص کل ساختمان در اردیبهشت ماه سال جاری به عدد ۵۶.۳۱ رسید. از این‌رو، وضعیت این صنعت در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل در حالت رونق (چون عدد شاخص کل بالای ۵۰ است) قرار دارد. البته دلیل عمده این افزایش، شروع فعالیت‌های ساختمانی بعد از تعطیلات فروردین ماه است. بر این اساس، مولفه‌های میزان فعالیت‌های انجام شده، میزان فروش کالا‌ها و خدمات، میزان سفارشات جدید مشتریان، قیمت محصولات تولید شده، قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و مصرف حامل‌های انرژی نسبت به ماه قبل با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. مولفه میزان فعالیت‌های انجام شده تولید، ارائه خدمات و... از عدد ۳۵.۳۲ در فروردین به ۵۶.۳۱ در اردیبهشت ماه رشد یافته است.

یادآور می‌شود سیاست تحقیر مسکن مهر در دولت سابق و هیچ رویکرد تولیدی دیگری را جایگزین آن نکردن، در کنار کوتاهی در اخذ مالیات از 2/5 میلیون خانه خالی، در مجموع موجب پیشی گرفتن تقاضا از تولید و عرضه مسکن شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت روحانی قیمت مسکن اجاره بها یک مترمربع واحد مسکونی قیمت مسکن اجاره بها سال ۹۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۳ اردیبهشت برابر ۲ می را ورق می‌زنیم.

***

الکترولیز آب

۲ می ۱۸۰۰ میلادی برابر با ۱۳ اردیبهشت ۱۱۷۹ خورشیدی، شیمی‌دان انگلیسی ویلیام نیکلسون اولین کسی بود که با استفاده از الکتریسیته واکنش شیمیایی ایجاد کرد. او با آنتونی کارلایل، جراح لندنی روی شمع ولتایی الساندرو ولتا آزمایش می‌کرد. اثر جدید زمانی کشف شد که سیم‌های قطب‌های باتری مورد استفاده با آب تماس پیدا کردند و با عبور جریان برق از آب حباب‌های گاز تولید شد. بررسی دقیق‌تر الکترولیز نشان داد که اکسیژن در آند (قطب مثبت) آزاد و هیدروژن در کاتد (قطب منفی) ظاهر شد. به‌این‌ترتیب، او فهمید که الکتریسیته مولکول‌های آب را جدا می‌کند و همچنین اثر مقدار هیدروژن و اکسیژن آزادشده در اثر جریان الکتریکی با مقدار جریان استفاده‌شده متناسب بود.

درگذشت لئوناردو داوینچی

۲ می ۱۵۱۹ میلادی برابر با ۱۳ اردیبهشت ۸۹۸ خورشیدی، لئوناردو داوینچی، نقاش، مجسمه‌ساز، طراح، فیزیکدان، مهندس و معمار ایتالیایی که با ساخت نمونه‌های اولیه وسایل پروازی، تجهیزات غواصی، زیردریایی و ربات مخترع مبتکری هم بود درگذشت. داوینچی ساختمان‌ها، پل‌ها، کانال‌ها، قلعه‌ها و ماشین‌های جنگی را طراحی کرد. ایده‌های او با طرح‌هایش در دفترچه‌های ارزشمندش حفظ شده است. این میان، او مجذوب پرندگان و پرواز بود، بنابراین بسیاری از طرح‌های خارق‌العاده‌اش از ماشین‌های پرنده است. این نقاشی‌ها نشان‌دهنده نبوغ اختراع مکانیکی است. درک داوینچی از تحقیق علمی واقعاً قرن‌ها جلوتر از زمان خودش بود. اما بیشتر شهرت او در این است که یکی از بزرگ‌ترین نقاشان تمام دوران است که بیشتر برای نقاشی‌هایی مانند مونالیزا و شام آخر شناخته شده است.

فردریک اسکات آرچر

۲ می ۱۸۵۷ میلادی برابر با ۱۳ اردیبهشت ۱۲۳۶ خورشیدی، فردریک اسکات آرچر، مخترع انگلیسی فرآیند عکاسی کلودیون درگذشت. این فرایند که همچنین به فرآیند شیشه خیس کلودیونی یا فرآیند شیشه کلودیون تَر هم شناخته می‌شود اولین فرآیند عکاسی کاربردی است که امکان ساخت کپی‌های اضافی از یک عکس را فراهم کرد و از سال ۱۸۵۱ تا حدود سال ۱۸۸۰ مورد استفاده قرار گرفت. آرچر هنگام خدمت به‌عنوان شاگرد نقره‌سازی، علاقه‌اش را از مجسمه‌سازی و طراحی سکه به کاوش و پژوهش روی بهبود فرآیند عکاسی معطوف کرد. سال ۱۸۴۸، او کشف کرد که کلودیون، محلولی از پنبه نیتروسلولز در اتر روی شیشه (صفحه تَر)، می‌تواند از روش کالوتایپ هنری فاکس تالبوت که برپایه نگاتیوهای کاغذی بود و همچنین از روش عکاسی داگرئوتایپ ساخت لوئی داگر که فقط یک عکس پوزتیو تهیه می‌کرد و قابل چاپ از روی نگاتیو وجود نبود، برتری داشته باشد. این عکاسی جدید صفحه تَر برای سه دهه مورد علاقه عکاسان بود. آرچر هرگز فرآیند اختراعی خودش را ثبت نکرد و از این‌رو، هیچ منفعت تجاری از آن نبرد و در فقر از دنیا رفت.

بنجامین اسپاک

۲ می ۱۹۰۳ میلادی برابر با ۱۳ اردیبهشت ۱۲۸۲ خورشیدی، بنجامین مک‌لین اسپاک، پزشک اطفال آمریکایی که کتاب‌هایش بر نسل‌های والدین سراسر جهان تاثیر گذاشت، درگذشت. اسپاک پس‌از اخذ مدرک پزشکی، مدتی را به‌عنوان رزیدنت در رشته اطفال گذراند. سپس تصمیم گرفت که برای بهبود مهارت‌هایش در آن زمینه، آموزش‌های روان‌شناختی را به دانش خود اضافه کند. او نوشتن اولین کتابش را در سال ۱۹۴۳ آغاز کرد و قصد داشت از سفتی خرد متعارف دور شود و عقل سلیم را تقویت کند تا والدین با مهربانی و محبت بیشتری با کودکان رفتار کنند. این کتاب در سال ۱۹۴۶ با عنوان «کتاب عقل سلیم مراقبت از نوزاد و کودک» منتشر شد و بیش‌از چهار میلیون نسخه در ۶ سال اول انتشار آن به فروش رفت و در نهایت به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شد. طی سال‌ها، او اصلاحاتی انجام داد تا بینش‌های جدید را منعکس کند. او همچنین به‌دلیل مبارزات انتخاباتی برای خلع سلاح هسته‌ای و اعتراضات ضد‌جنگ معروف بود. بعضی کتاب‌های اسپاک ازجمله «دن‍ی‍ای‌ ب‍ه‍ت‍ر ب‍رای‌ ک‍ودک‍ان‍م‍ان»‌، «ت‍غ‍ذی‍ه‌، ت‍رب‍ی‍ت‌ و ن‍گ‍ه‍داری‌ ک‍ودک‌: ب‍ان‍ض‍م‍ام‌ راه‍ن‍م‍ای‌ واک‍س‍ی‍ن‍اس‍ی‍ون»‌ و «پ‍رورش‌ ف‍رزن‍د در ع‍ص‍ر دش‍وار م‍ا» به فارسی منتشر شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 15 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن