Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@02:21:02 GMT

ائتلاف مکرون روی لبه تیغ

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۸۳۰۰

ائتلاف مکرون روی لبه تیغ

رأی‌دهندگان فرانسوی امروز برای سومین‌بار در دو ماه اخیر به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نمایندگان پارلمانی را انتخاب کنند.

روزنامه ایران: این در حالی است که «امانوئل مکرون» و حزب او با نگرانی به این انتخابات نگاه می‌کنند، زیرا ممکن است این انتخابات در نهایت منجر شود ائتلافی که رئیس جمهوری فرانسه تشکیل داده، اکثریت پارلمانی خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سایت «رادیو بین‌المللی فرانسه»، از نگاه «مکرون»، «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» بزرگ‌ترین خطری است که پیش روی آنها در انتخابات امروز دیده می‌شود، زیرا «ملانشون» هرچند در انتخابات ریاست‌جمهوری به «مکرون» باخت اما امید زیادی به این انتخابات بسته و می‌خواهد از طریق به دست آوردن اکثریت پارلمانی، قدرت رئیس‌جمهور را به چالش بکشد. او که از چند ماه پیش وعده داده بود،به طور قانونی انحصار قدرت را از دست رئیس‌جمهور خارج خواهد کرد، قصد دارد با پیروزی در انتخابات پارلمانی نه تنها «مکرون» را مجبور به یک همزیستی مسالمت‌آمیز با خود کرده و بر کرسی نخست‌وزیری بنشیند که از طریق قدرت پارلمانی خود، قدرت «مکرون» را کاهش داده و بر قدرت نخست‌وزیر بیفزاید. او که بارها گفته است «نخست‌وزیری» برایش یک «رؤیا» نیست و یک «چشم‌انداز محتوم» است، اگر به این هدف برسد، شاید اجازه دهد «مکرون» سیاست خارجی فرانسه را هدایت کند اما کنترل مسائل داخلی را در دست خواهد گرفت و ضمن افزایش دستمزدها، برنامه‌های پیشین «مکرون» برای افزایش سن بازنشستگی به 65سال را کنار خواهد گذاشت.این در حالی است که طبق قوانین فرانسه، پارلمان و رأی مردم نقشی درانتخاب نخست‌وزیر ندارد و رئیس‌جمهور باید وی را انتخاب کند. بر همین اساس «پاسکال پرینو»، استاد علوم سیاسی فرانسوی معتقد است: «ملانشون یک کودتای غیرمعمول انجام داد و کاری کرد که مردم خواهان نخست‌وزیری او شوند. شاید با توجه به قوانین فرانسه درخواست مردم کاری پوچ به نظر برسد، اما این یک استراتژی کاملاً زیرکانه بود که پیرمرد در پیش گرفت و عملاً دیدار «مکرون» و «لوپن» که گمانه‌زنی‌ها را به سمت نخست‌وزیری «لوپن» برد، به حاشیه کشاند.»


رکوردشکنی انتخاباتی
آینده 577کرسی پارلمان فرانسه طی انتخابات دومرحله‌ای پارلمانی که دور نخست آن امروز و دور دوم دو هفته بعد برگزار خواهد شد، مشخص می‌شود. به گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، برای این انتخابات 48.7میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اما باید دید از این تعداد چند نفر رأی درست به صندوق خواهند انداخت. در انتخابات پارلمانی قبل که سال 2017 برگزار شد، 51.3درصد رأی ممتنع داده بودند که رکوردی برای این انتخابات محسوب می‌شد، اما بر اساس برآوردهایی که ناظران دارند، ممکن است این رکورد امسال شکسته شود و نمایندگان پارلمان فرانسه با کمترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات بر کرسی‌های خود بنشینند.هرچند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت هر قدر باشد، در نهایت رأی‌هایی که راهی صندوق می‌شوند، به نفع «مکرون» و ائتلاف «همه با هم» که او از احزاب راست میانه تشکیل داده، خواهند بود؛ ائتلافی که به او کمک کرد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، بویژه که تعداد رأی‌دهندگان میانسالی که حامی این ائتلاف هستند، بیشتر از جوانانی است که «ملانشون» را نماد تغییر در عالم سیاسی فرانسه می‌دانند که از نظر آنان دیگر کارکرد سابق را ندارد و نیازمند تغییراتی بنیادین است. با این حال این به آن معنا نیست که حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری «ملانشون» امیدی به نتایج انتخابات نداشته باشد.


شگفتی انتخابات
این انتخابات خالی از شگفتی نیست. به گزارش «فرانس پرس»، یکی از شگفتی‌های انتخابات امروز فرانسه این است که 15نفر از اعضای کابینه 28نفره «امانوئل مکرون» در جمع 6هزار و 293کاندیدای این انتخابات هستند و بیش از اینکه کرسی وزارت آنها را راضی کند، چشم به کرسی‌های پارلمان دوخته‌اند. یکی از این افراد، «الیزابت بورن»، نخست‌وزیر فرانسه است. این در حالی است که بر اساس قوانین فرانسه، این وزرا چه در انتخابات رأی آورند، چه شکست بخورند، باید از سمت دولتی خود استعفا کنند و این به آن معنا است که کابینه «مکرون» دو هفته بعد به طور قطع 15وزیر خود را از دست خواهد داد و «مکرون» که تازه دو هفته است کار خود را با این کابینه شروع کرده، باید به فکر جایگزینی برای این 15نفر باشد.


فاکتورهای مهم انتخاباتی
همان‌طور که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشته است، در این انتخابات افزایش قیمت انرژی و موادغذایی و همچنین تورم، فاکتور اصلی انتخاب رأی‌دهندگان است. «مکرون» امیدوار است ابتکاراتی که برای تقویت رشد اقتصادی و تولید موادغذایی داشته، بتواند نظر رأی‌دهندگان را به سمت او جلب کند، اما این در حالی است که وعده‌های «ملانشون» برای افزایش حداقل دستمزد تا 1400 یورو در ماه نیز مطمئناً برای رأی‌دهندگان قشر متوسط گیرا خواهد بود.به جز این، خشونت پلیس فرانسه هم بعد از برخورد پلیس پاریس با هواداران فوتبال در حاشیه مسابقه لیگ قهرمانان اروپا، تبدیل به یک موضوع داغ سیاسی شده است. چپ‌ها از این موضوع برای حمله به «مکرون» استفاده کرده‌اند هرچند که دست رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص پرتر از دست منتقدانش است و اکثریت مردم، «مکرون» را در ایجاد امنیت در کشور موفق می‌دانند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رأی دهندگان نخست وزیری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «مهدی زاهدی» در پنجمین کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس که با حضور ۸۰ هیات پارلمانی از قاره های مختلف در استانبول ترکیه در حال برگزاری است،شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست، ضمن اشاره به جنایات وحشیانه و غیر قابل تصور رژیم جنایتکار صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین، مکانیسم های غیر عادلانه  و تلاشهای مزورانه مدعیان حقوق بشر، دموکراسی و حامیان ارزشهای بین المللی غرب را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد  که این اقدامات دولتهای غربی و در راس آن امریکا، یک رسوایی بزرگ برای بنیادهای فکری حقوق بشر ادعایی غرب و زوال سیاسی برای تمدنی است که الان نقاب آن برداشته شده و چهره واقعی خود را عریان ساخته و  موجب موج بیداری مردم غرب شده است که فلسفه وجودی تمدن غرب را با چالش جدی مواجه کرده است.

حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول

نایب رئیس کمیته فلسطین در مجمع مجالس آسیایی در سخنرانی خود، خواستار ایجاد جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی و اقدام عملی و واقعی جدی در حمایت از غزه  و محاکمه سران جنایتکار صهیونیستی در دادگاه های بین المللی با شدیدترین وجه و توقف فعالیتها و روابط  دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی و تعطیلی سفارتخانه ها شد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد