Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@00:00:11 GMT

آقای گره‌گشا؛ گوش به زنگ و دست به نقد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۸۴۲۹

آقای گره‌گشا؛ گوش به زنگ و دست به نقد

همشهری آنلاین - زهرا بلندی:‌ خودرویش را سر خیابان مهاجر پارک کرده و مقابل بوستان شهید رجایی ایستاده است. دفتری نسبتاً قطور در دست گرفته و حین صحبت کردن با تلفن‌همراه سعی می‌کند داخل آن مواردی را یادداشت کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید.

حاج عباس عرب، خیر ۶۹ساله، ساکن محله تختی منطقه ۱۶ است که پس از سال‌ها زندگی در شرایطی سخت و در خانواده‌ای کمتربرخوردار در روستای نصرآباد کاشان، از ۴۰ سال پیش وقتی شرایط اقتصادی‌اش به حد مطلوب می‌رسد، تصمیم می‌گیرد قدمی هم در کمک به افراد کمتربرخوردار بردارد: «پدرم در تهران کارگری می‌کرد و من هم ۸ سال بیشتر نداشتم که به قصد کمک به مخارج خانواده برای کار به تهران آمدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر در خیابانی خاکی که همان صابونیان فعلی است داخل بنگاهی کار می‌کرد، من هم پس از رسیدن به تهران به عنوان کارگر در یک کارگاه صافکاری خودرو در میدان امام حسین(ع) مشغول به کار شدم. صبح تا شب سرکار و شب‌ها هم همراه ۷-۸ کارگر در بنگاه، کنار پدرم می‌خوابیدم؛ برای پسری به سن و سال من شرایط سختی بود، گاهی مجبور می‌شدم ۱۰ ماه به شهرمان برنگردم و مادر و خواهرهایم را نبینم.»

تعمیر خودروهای جبهه

بعد از ۷ سال کار کردن، در ۱۵ سالگی کمی اوضاع اقتصادی‌اش بهتر شد و با یادگیری پیچ و خم این حرفه، مستقل شد و یک مغازه برای خودش دست و پا کرد: «تمام تلاشم این بود که بتوانم پدرم را از آن بنگاه باربری و کار سنگین نجات بدهم. در ۲۲ سالگی ازدواج کردم و مدتی بعد هم توانستم یک خانه بخرم. بنده خدا پدرم آدم صاف و ساده‌ای بود و با وجود نداری، هرکاری از دستش برمی‌آمد برای همنوعانش انجام می‌داد و من هم این منش را از او یاد گرفته بودم. از وقتی خودم را شناختم دنبال فرصتی بودم تا بتوانم قدمی برای حال خوب همنوعانم بردارم.» شروع فعالیتش در این زمینه به حدود ۴۰ سال پیش، وقتی عضو مؤسسه خیریه‌ رضویه شد، برمی‌گردد: «ابتدا خانواده‌های کمتربرخوردار را شناسایی می‌کردیم و بعد از یک هفته بررسی و تحقیق آنها را از کمک‌هایمان بهره‌مند می‌کردیم. با آغاز جنگ و دفاع مقدس، با توجه به نیازی که به شغل ما در جبهه و بحبوحه جنگ احساس می‌شد، با تعمیر رایگان خودروهای آسیب‌دیده در جبهه به هم‌وطنانمان خدمات انسان‌دوستانه ارائه می‌کردیم.»

کمک‌رسانی از تختی تا رباط‌کریم

پس از سال‌ها زندگی در محله تختی، حالا بیشتر اهالی محله او را می‌شناسند. به خصوص از ۱۲ سال پیش که تصمیم می‌گیرد به صورت شخصی در کمک به افراد کمتربرخوردار فعالیت داشته باشد: «طی این سال‌ها، افراد زیادی با شناختی که از من پیدا کرده‌اند هرکجا با فردی نیازمندِ کمک برمی‌خورند با من تماس می‌گیرند. مواردی را که اضطراری نباشد، با شناسایی دقیق به خیریه معرفی می‌کنم، اما چون برخی موارد اضطراری هستند و نمی‌توانم برای حل شدن مشکلشان صبر کنم، از ۱۰-۱۲ سال پیش تصمیم گرفتم خودم دست به کار شوم و با کمک دوستان و خانواده وظیفه رسیدگی فوری به آنها را به عهده بگیرم. در این سال‌ها معتمدان محله و حتی محله‌های دیگر را شناخته‌ام و هریک از آنها هرکجا نیاز به کمکی فوری داشته باشند با من تماس می‌گیرند. از ساکنان علی‌آباد تا رباط‌کریم و از تختی تا ورامین و... شماره‌ام را دارند و وقتی از من تقاضای کمک می‌کنند، دیگر برایم فرقی ندارد کجا هستم و فاصله‌ام با آنها چقدر است؛ ماشینم را روشن می‌کنم و راه می‌افتم.»

استفاده از پس‌انداز شخصی برای کمک به شهروندان

به صورت سرپایی و شخصی حدود ۱۲۰ نفر را تحت پوشش دارد و هرکس با هرمشکلی سراغش می‌آید، در حد توان مالی خود و با کمک‌هایی که از لطف خانواده و دوستانش جمع می‌شود، چه از نظر معیشتی و ارائه سبدهای کالا، چه پرداخت هزینه‌های درمانی، تهیه جهیزیه، سیسمونی، معرفی به پزشکان خیر و...، از آنها حمایت می‌کند: «خیلی‌وقت‌ها با استفاده از پس‌اندازی که از فروش زمینی در کاشان و مغازه‌ای در تهران دارم، برای کمک به نیازمندان هزینه می‌کنم. با انجام این کارها و صرف پس‌اندازم در این امور نه‌تنها کمبودی در زندگی‌ام احساس نمی‌کنم، بلکه سلامت جسم و بهره‌مندی از فرزندانی صالح را برکت این کار می‌دانم.»

خانه‌به‌خانه؛ گره‌گشایی

صندوق عقب ماشینش پر از کارتن‌های ارزاق است. کار هر روزش این است که دفتر شماره‌ تلفن‌ها و نشانی نیازمندان را بردارد و با بازدید روزانه از حداقل ۱۰ خانواده به مشکلاتشان رسیدگی  و گرهی از کارشان باز کند. «افسانه»، بانویی جوان، یکی از همین افراد است که امروز سراغش آمده‌ تا بسته ارزاق به او بدهد. خودرویش را سر خیابان پشتی خانه مددجو  پارک کرده تا هیچ‌یک از همسایه‌ها متوجه کسی که می‌خواهد ارزاق را دریافت کند، نشوند. افسانه به محض رسیدن عرب، دعاهای پرخیر و برکتش را نثار او می‌کند و می‌گوید: «همسرم در ریه‌اش توده دارد، با پوکی استخوان شدیدی که دارد، نمی‌تواند درست راه برود؛ پا و کتفش پلاتین دارد. من خودم کار نظافت منزل انجام می‌دهم و از این طریق امور زندگی را می‌چرخانم، اما خب کفاف مستأجری و ماهی ۳ میلیون اجاره‌خانه را نمی‌دهد. از ۳ سال پیش که آقای عرب با ما آشنا شدند، خیلی کمک حال ما هستند.»

ارادت ویژه سالمند ۶۹ساله به سالمندان

این خیر ۶۹ ساله از آنجا که خودش سالمند است، ارادت خاصی هم به سالمندان دارد و به مشکلات این گروه هم رسیدگی می‌کند : «بعد از عضویت در کانون سالمندان، با مشارکت «احمد کریمی» دبیر کانون سالمندان منطقه ۱۶ سعی می‌کنم به مشکلات این گروه هم رسیدگی کنم. ایشان که شناخت خوبی از سالمندان مستحق دارند، خیلی وقت‌ها من را همراهی  و کمک می‌کنند.» «خلیل دوست‌محمدی»، ساکن و کاسب قدیمی محله تختی ،که به‌خوبی  عرب را می‌شناسد و در کمک‌رسانی به مشتریان کمتربرخوردارش از حمایت‌های او بهره‌مند شده است، می‌گوید: «من به دلیل اینکه کاسب محله هستم و شناختی نسبی از اوضاع اقتصادی اهالی محله دارم، در شناسایی نیازمندان به او می‌توانم کمک کنم. هرکس را که می‌شناسم به او معرفی می‌کنم و او هم با مسئولیت پدرانه، بعد از بررسی‌های شخصی، با ارائه بسته‌های ارزاق و... از آنها حمایت می‌کند.» 

کد خبر 681860 برچسب‌ها همشهری محله مشارکت مردمی منطقه ۱۶ خیریه سالمندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله مشارکت مردمی منطقه ۱۶ خیریه سالمندی سال پیش سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟

شرکت توزیع برق استان گیلان امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای از قطعی برق چند ساعته در برخی مناطق شهرستان‌های آستانه اشرفیه، تالش، رشت، رضوانشهر، رحیم‌آباد، لاهیجان، دیلمان سیاهکل، اسالم به منظور پاره‌ای از تعمیرات در جهت بهبود نیرو رسانی، در ساعات مشخصی از فردا، ۱۲ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص ۸۰ میلیون جایزه در سال ۱۴۰۳ به افرادی که در کاهش مصرف شرکت می‌کنند خبر داد.

آستانه اشرفیه: چوب‌بری امیر فلاح، روستا‌های آستانه کشل آزادسرا، پل‌سازی شرکت پرهام، عبدالله آباد، ریسندگی و بافندگی سمین بافت، تانکرسازی گیلان شرق، روستا‌های آستانه کورکاه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰

تالش: پیرسرای جوکندان از ساعت ۱۱ تا ۱۳

رشت: آخر جماران از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰

رضوانشهر: پلنگ‌پاره و پونل از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰

رحیم‌آباد: پمپ بنزین کلاچای، کلاچای داخل شهر، پاسگاه ساحلی شیر محله، شیر محله، شرکت سیرود، هادی کیاشهر، جاده سیرود سردخانه علیرضا نصرتی، قاسم‌آباد علیا، کلاچای پلرود جنب اداره گاز کلاچای، پلرود گیل کلایه به سمت دریا، چاه آب کشاورزی از ساعت ۹ تا ۱۰:۴۵

لاهیجان: بیجاربنه و نخجیرکلایه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و همچنین خیابان نیما و کارگر از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰

دیلمان سیاهکل: بیمارستان ۱۰ تختخوابی، دیلمان محله اسپیلی میاندشت، پمپاژ آب آشامیدنی دیلمان جنب خانه بهداشت، سالن ورزشی دیلمان، شهر دیلمان، هلال احمر، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دیلمان، چاه آب شرب شهر دیلمان باباولی از ساعت ۱۱ تا ۱۳

اسالم: آب شرب درازک محله، خرجگیل انتهای حوزه شهری روبروی منزل سبحان قاسمی، برنجکوبی جهانگیر ملیحی و پورخودکار، روستای جامی محله اسالم، برنجکوبی باب اله بهاری و شرکا، روستای لمیر سفلی، بانک ملی اسالم از ساعت ۱۰ تا ۱۲

دیگر خبرها

  • قطعی برق در ۸ شهرستان گیلان
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • «منم بچه مسلمان» هم با سیمرغ به تحول رسید
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند