Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: همیشه کیفیت نان تولیدی در خراسان جنوبی در ترازوی نقد شهروندان قرار گرفته است. تولید نان با کیفیت به ویژه با شرایط جدید این روزها در صدر فهرست خواسته‌های مشتریان می‌باشد و پشت درب نانوایی‌ها سفره سفره گلایه است که پهن می‌شود. شاطر یک درد دارد و مشتری دردی دیگر. مشتری از خامی و بی کیفیتی نان، چند نرخی بودن و کم کردن وزن چانه و کوچک شدن قوت غالبش می‌گوید و شاطر هم از آرد بی کیفیت، گرانی آرد و ثابت ماندن نرخ نان در این گرانی‌ها سخن به میان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متصدی نانوایی سفره گلایه‌ها را پهن می‌کند و از گرانی مواد اولیه، بالا رفتن دستمزد کارگر، اجاره بها، بیمه و … می‌گوید. خلاصه هر کس برای نان داستانی دارد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در راستای یکسان سازی نرخ ارز و با هدف مبارزه با قاچاق کالا نرخ کالاهایی نظیر آرد، روغن، مرغ و … دستخوش تغییرات شد و با طرح جدید یارانه‌ای زمینه برای سهولت خرید این اقلام فراهم شد. زمزمه‌ها از گرانی نان در ادامه طرح تحول اقتصادی به گوش می‌رسد و انتظار نانوا و مشتری بر این است تا تحولاتی مثبت در زمینه تولید نان رقم بخورد.

طرح جدید کالابرگ الکترونیک اختصاصی این اقلام به ویژه برای نان در برخی استان‌ها رقم خورده و خراسان جنوبی همچنان فعالیت نانوایی‌ها و نرخ نان به روال گذشته است. آمارها و گفته‌ها از زبان مسئولین اتحادیه آرد و نانوایان استان حکایت می‌کند که حجم زیادی از نان سالانه دور ریز است و برکت سفره‌ها به سبب کیفیت پایین و …همیشه با انتقاداتی همراه بوده است.

سرک به نانوایی‌ها

صف‌های طویل پشت درب نانوایی‌ها در برخی اوقات روز به ویژه در روزهای اخیر و زمزمه‌ها از گرانی آرد و نان در طرح جدید اقتصادی ما را بر آن داشت تا بار دیگر سرکی به اوضاع و احوال این صنف داشته باشیم و از خوش و ناخوش ها برای نان بنویسیم.

راهی چند نانوایی شدیم تا در اوضاع جدید این روزها همزمان با طرح تحول اقتصادی شرایط این رقم کالای پر مصرف را در ترازوی نقد قرار دهیم.

اینجا خیابان جمهوری اسلامی و مقابل پنجره کوچک نانوایی محدود مشتری به چشم می‌آید. احمدی مشتری نانوایی می‌گوید: در این محدوده یک نانوایی آزادپز و حدود سه تا چهار نانوایی دولتی فعال است.

علی محمدی می‌گوید: در این سال‌ها با گرانی نان در نانوایی آزاد پز و کم کردن وزن چانه و کوچک شدن نان مواجه بوده‌ایم اما بهبود کیفیت نان چندان تعریفی ندارد.

وی با بیان اینکه نان سنگک هم به جای بهتر شدن کیفیت آن روز به روز کمتر می‌شود، از خام بودن نان، خمیر بودن آن و سوختگی‌های بیش از حد در برخی نان‌ها گلایه می‌کند.

سفره گلایه شاطر و مشتری

شاطر که گلایه‌های مشتری را می‌شنود و انگار صحبت‌ها چندان باب میلش نیست سفره گلایه‌ها را روی داش نانوایی می‌ریزد و از گرانی مواد اولیه مانند آرد در بازار آزاد گرفته و از افزایش اجاره بها، دستمزد، بیمه و … و گرانی سایر اقلام برای تولید نان با کیفیت سخن به میان می‌آورد. داستان نان این روزها حکایت غریبی دارد آدم نمی‌داند حق را به که و چه بدهد.

نانوای آزاد فروش که تمایلی به درج نامش ندارد، می‌گوید: برای آنکه نان با کیفیت تولید کنیم مواد اولیه مرغوب می‌خواهیم. روغن و آرد و … گران شده و بیمه و دستمزد هم حرفی نزنیم بهتر است. نان را که گران می‌کنیم آن هم طبق مجوزهای داده شده داد مشتری بلند می‌شود.

برخی از همکاران این صنف به شدت متضرر شده‌اند و طی این مدت شاهد نیمه فعال شدن برخی نانوایی‌ها بوده‌ایم. احتمال می‌رود با شرایط جدید پیش رو برخی از این صنف خارج و شاهد تعطیلی و بیکاری باشیم.

وی می‌گوید: افزودنی هایمان به نان مجاز است و در حال حاضر راضی هستیم. اما با آزاد شدن نرخ آرد در آینده نه چندان دور باز هم زمزمه‌ها از گران‌تر شدن خواهد بود. چرا که اگر نرخ نان با این روال باشد با توجه به گرانی‌ها در سایر زمینه‌ها برخی متصدیان تعطیل و برخی هم برای کاهش هزینه‌ها از افراد که مهارت کمتری دارند بهره خواهند برد و نتیجه آن کم کیفیت تر شدن نان تولیدی است.

نان به جای سفره در در آخور دام

در مقابل درب نانوایی دولتی مشتریان سفره سفره نان را روی هم چیده به خانه می‌برند. صحبت‌های در گوشی و نانویس هم کم نیست. اما برخی می‌گویند: چون در حال حاضر نان از سایر اقلام مانند گندم و … ارزان‌تر است اسراف زیاد است. چون نان هم کیفیت مناسبی ندارد دور ریز بسیار است و برخی برای مصارف دیگر هم نان بیشتری تهیه می‌کنند.

یک مشتری می‌گوید: آرد و سبوس و کنسانتره و جو و… گران است و افرادی را می‌شناسم که ۱۰۰ تا ۱۰۰ نان را می‌خرند و برای خوراک دام به مصرف می‌رسانند. این مصرف نادرست و سو استفاده‌های دیگر از این وضعیت سبب شده تا شاهد افزایش مصرف و اسراف و… باشیم و این رفتار نامناسب برخی شهروندان ضرر به دیگر افراد به ویژه قشر متوسط دارد.

حسن زاده مشتری نانوایی لواش در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: وزن چانه را کم کرده‌اند در برخی نانوایی‌ها نرخ نان تغییراتی داشته است اما کیفیت تعریفی ندارد و برخی نان‌ها چون خوب پخته نمی‌شوند فقط برای یک وعده قابل مصرف بوده و دور ریز زیادی دارند. همچنین نان آزاد پز این روزها افزایش قیمت بسیاری داشته و کیفیت بهتری دارد.

گفته‌های مسئولان و امید به طرح جدید

مرادی یکی از اعضای این صنف در گفتگو با خبرنگار مهر از اوضاع و شرایط ناخوش نانوایی‌ها می‌گوید و می‌افزاید: مصرف نان در استان بسیار بالا است و چون مدت‌هاست نرخ نان دولتی تغییری نداشته است نانوا مجبور می‌شود برای جبران هزینه‌ها که به سبب گرانی مواد اولیه، بیمه، دستمزد، اجاره بها و… متحمل می‌شود یا از وزن چانه کم کند یا اقدامی دیگر داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: مدت‌هاست ارزان بودن نان سبب شده تا برخی نان را مورد بی مهری قرار دهند و برای مصرف دام نان را خریداری کنند.

او امیدوار است با طرح جدید یارانه نان اوضاع به نفع مشتری و نانوا برگردد و می‌گوید: با آزاد سازی نرخ نان و آرد رقابت بیشتر و کیفیت نان هم بالا می‌رود.

وی از تعطیلی برخی نانوایی‌ها در این اوضاع می‌گوید و می‌افزاید: برخی از کارگران نانوایی‌ها دستمزد پایینی دارند چرا که نرخ نان تغییر نداشته و با بالا رفتن حق بیمه، اجاره و… شاهد تعدیل نیروها و به‌کارگیری نیروهای کم تجربه و در نتیجه کاهش کیفیت هستیم.

او می‌افزاید: نانوایی‌های آزاد به روز شده و شرایط بهتری دارند.

فراهم سازی زیرساخت‌ها

نایب رئیس اتحادیه آرد و نانوایان بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار مهر از فراهم سازی زیرساخت‌ها در طرح جدید کالابرگ الکترونیک برای نان می‌گوید و می‌افزاید: اجرای این طرح اگر چه سبب خواهد شد برخی نانوایی‌ها که کیفیت تولید نان آن‌ها چندان مطلوب نیست از چرخه تولید و فعالیت باز بمانند و فعالیتشان کمتر شود اما رقابت در میان نانوایان بیشتر و امید می‌رود کیفیت نان بهتر شود و تولید نان هم با صرفه تر شود.

به گفته علی جعفری به سبب اینکه تعداد نانوایی‌ها از سرانه جمعیتی استان بالاتر است سهمیه آرد نانوایی کم و کیفیت هم پایین‌تر است.

وی انتظار دارد تا از این به بعد مجوزی برای فعال شدن نانوایی دیگر صادر نشود تا با اجرای طرح جدید و سامان دهی نانوایی‌ها و توزیع مناسب شاهد رقابت بیشتر برای تولید نان با کیفیت تر باشیم.

وی ادامه می‌دهد: به سبب بیشتر بودن نانوایی‌ها از سرانه جمعیت است و به سبب پایین‌تر بودن نرخ نان در استان نسبت به استان‌های همجوار و … نیروهای ماهر از استان خارج می‌شوند و بیشتر فعالان در نانوایی‌ها افراد کم تجربه و کم مهارت هستند و همین عامل در کنار سایر عوامل سبب کم کیفیتی نان و… می‌شود.

جعفری می‌افزاید: با اجرای طرح جدید هر نانوایی که فروش بیشتری داشته باشد سهمیه آرد بیشتری دریافت می‌کند و برخی نانوایی‌های غیر فعال خواهند شد.

وی از نظارت‌های مستمر و بازرسی‌ها در این حوزه برای جلوگیری از برخی تخلف‌ها می‌گوید و می‌افزاید: بیشتر شکایت‌های ارجاع شده به اتحادیه و سامانه ۱۲۴ در حوزه بی کیفیتی نان بوده و امیدواریم با اجرای طرح جدید و تغییر قیمت نان شاهد تحول مناسبی در این حوزه باشیم.

جعفری از فعالیت ۲۴۸ نانوایی در بخش مرکزی بیرجند می‌گوید و می‌افزاید: امید می‌رود با اجرای طرح شاهد افزایش سهمیه‌ها هم باشیم.

طرح کالابرگ الکترونیک برای نان در برخی استان‌ها مانند زنجان و قزوین رقم خورده است و امید می‌رود تا در شرایط پیش رو و با سامان دهی و اقدامات مناسب شاهد افزایش کیفیت نان این قوت غالب در استان خراسان جنوبی باشیم.

کد خبر 5512017

منبع: مهر

کلیدواژه: نانوایی بیرجند مردمی سازی یارانه ها کیفیت نان بوشهر کرمانشاه خروج قطار از ریل دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سفر استانی خراسان رضوی اردبیل مشهد ویروس کرونا میلاد امام رضا ع امام رضا ع آمار کرونا گوید و می افزاید برخی نانوایی ها نان با کیفیت اجرای طرح مواد اولیه سفره گلایه تولید نان کیفیت نان برای نان بی کیفیت طرح جدید وزن چانه برخی نان استان ها نرخ نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • تشکیل زنجیره سبز برای تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم