Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:40:54 GMT

مابه‌التفاوت حقوق ورودی را دستی بدهید!

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۲۳۰۴

مابه‌التفاوت حقوق ورودی را دستی بدهید!

گمرک ایران اعلام کرده است که با تغییر مبنای حقوق ورودی در روزهای اخیر، مابه‌التفاوت ترخیص‌های قبلی از ابتدای سال تا زمان به روزرسانی سامانه، به صورت دستی دریافت شود.

به گزارش ایسنا، در نیمه فروردین امسال و با ابلاغ قانون بودجه به دستگاه‌های اجرایی، با توجه به الزام برای اعمال نرخ ETS در سامانه جامع گمرکی جهت محاسبه ارزش گمرکی کالا، دفتر واردات گمرک به بخش فن‌آوری اطلاعات اعلام کرد که با توجه به هماهنگی و مکاتبات سال گذشته با بانک مرکزی در این رابطه و با عنایت به تکلیف فانونی و بار مالی آن برای سازمان، به قید فوریت نسبت به اجرای قانون بودجه در تبصره ۷ پیرامون اعمال نرخ ارز سامانه مبادله الکترونیک در سامانه جامع گمرکی اقدام لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که طبق جزء ۱ بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسباتی ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی و مطابق ماده (۱۴) امور گمرکی است. بر این اساس نرخ ارز محاسباتی  از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک (ETS) در روز اظهار در  حال حاضر حدود ۲۵ هزار تومان است، تغییر کرد. حقوق گمرکی کالاهای اساسی نیز از چهار به یک درصد کاهش پیدا کرد.

اما با توجه به اینکه مقرر شد سود بازرگانی و حتی حقوق گمرکی کالاهای غیر اساسی کاهش پیدا کند، اجرا به تاخیر افتاد تا اینکه در سوم خردادماه، دفتر واردات گمرک بخشنامه مربوطه جهت تغییر مبنای حقوق ورودی را به گمرک‌های اجرایی ابلاغ کرد. طولی نکشید که مشخص شد هنوز سامانه‌های مربوطه از جمله سامانه گمرکی به روز نشده و مدتی زمانبر خواهد بود، از این جهت حدود یک هفته‌ای تغییر مبنا به تاخیر افتاد و همچنان طبق روال سال ۱۴۰۰ انجام شد تا اینکه در هفتم خردادماه گمرک اعلام کرد که سامانه آماده اجرای قانون بودجه است و تغییر نرخ ارز، ‌مالیات ارزش افزوده و تعرفه‌های اعلامی وزارت صمت اعمال شده است.

در این بین تعیین‌تکلیف ترخیص‌های صورت گرفته از ابتدای سال تا زمان اجرای قانون بودجه مطرح بود که پیش از آن گمرک از صاحبان کالاهای ترخیص شده تعهد دریافت کرده بود تا مابه‌التفاوت پرداخت کنند. از این رو با اجرای قانون، از آنها درخواست پرداخت این کسری شد.

این در حالی است که تازه‌ترین مکاتبه گمرک ایران با گمرک‌های اجرایی بر بازبینی نسبت به مطالبه مبالغ ناشی از اجرای قانون بودجه تاکید دارد؛ به طوری که اعلام شده است تا هنگام به روز شدن سامانه‌های گمرکی  و استفاده از این سامانه‌ها در تغییر نرخ ارز و سایر تغییرات تعرفه‌ای و یا صدور مطالبه‌نامه، لازم است اقدامات محاسبه، نرخ ارز و سایر تغییرات و حتی در صورت لزوم صدور مطالبه‌نامه، به طور دستی انجام شود.

این اعلام نشان می‌دهد که در حال حاضر در سامانه‌های گمرک، امکان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق وروی ترخیص‌های انجام شده از ابتدای سال و مطابقت آن با مبنای جدید وجود ندارد و باید به صورت دستی انجام شود.

تجار معمولا شش ماه بعد از ترخیص فرصت دارند که نسبت به این موضوع اقدام کنند، توضیح دریافتی از گمرک نشان می‌دهد که ممکن است در آینده امکان پرداخت مابه‌التفاوت در سامانه فراهم شود و صاحب کالا در این شرایط امکان پرداخت سیستمی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه گمرکی حقوق ورودی گمرک اجرای قانون بودجه مابه التفاوت حقوق ورودی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق و متناسب سازی آن، بیشترین سوال بازنشستگان در تماس با سامانه ۲۵۰۰

مرکز پاسخگوی تلفنی صندوق بازنشستگی کشوری (سامانه تلفنی ۲۵۰۰) در نخستین ماه سال ۱۴۰۳، پاسخگوی ۴۸ هزار و ۸۹ تماس تلفنی بازنشستگان و ذینفعان بوده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی دفتر برنامه‌ریزی و تحول سازمانی این صندوق، تعداد تماس‌ها در ماه قبل از آن، یعنی اسفند ۱۴۰۲، ۵۸ هزار و ۶۵۰ تماس تلفنی بوده است.

بر این اساس، در مدت زمان اعلام شده، ۲۴۵۷ تماس تلفنی مربوط به حکم ترمیمی بازنشستگان بوده که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ با رقم ۲۸۰ تماس تلفنی، نزدیک به ۸ برابر افزایش داشته است.

موضوع دیگری که بیشترین میزان تماس مخاطبان سامانه ۲۵۰۰ را به خود اختصاص داده، متناسب سازی حقوق بازنشستگان بوده است و کارشناسان ۲۵۰۰، با پاسخگویی به ۲۱۶۴ تماس تلفنی در موضوع متناسب سازی حقوق، ۷۰۱ درصد افزایش را در این موضوع ثبت کرده اند.

سومین موضوعی که تماس گیرندگان با سامانه ۲۵۰۰ بیشترین توجه را به آن نشان داده اند، موضوع افزایش حقوق بوده که با ۴۲۸۱ تماس پاسخ داده شده در فروردین، در مقایسه با ۶۳۰ تماس در اسفندماه، رشدی بیش از ۵ برابری و معادل ۵۷۹ درصد را نشان داده است.

از دیگر موضوعات مهمی که بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق در تماس تلفنی با مرکز نام برده به آن پرداخته اند می توان به برقراری بیمه تکمیلی یا انصراف از آن، زمان و نحوه ثبت نام برای وام ضروری، نحوه ثبت سوابق مدیریتی، خدمات رفاهی و تورهای گردشگری بازنشستگان، اختلال در سایت و نرم افزار صبا اپ و طرح های تخفیفی کفش ملی اشاره کرد.

همچنین در فروردین ماه، تعداد ۸ هزار و ۶۸۶ درخواست خدمت ازطریق پیام صوتی، اپلیکیشن صبا و سایت توسط کارشناسان این مرکز پاسخ داده شده که این رقم در اسفندماه، ۷۷۵۴ درخواست بوده است.

همچنین میزان رضایت مخاطبان از پاسخگویی این مرکز، در فروردین ماه سال جاری، ۸۳ درصد بوده است که در مقایسه با ماه پیش از آن ۳ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق و متناسب سازی آن، بیشترین سوال بازنشستگان در تماس با سامانه ۲۵۰۰
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
  • بازنشستگان بخوانند/ واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان در راه است؟
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • بزرگترین باند قاچاق موبایل در یزد متلاشی شد
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد