Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:17:13 GMT

مراسم یادبود دکتر اسلامی ندوشن در اردکان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۲۶۷۳

مراسم یادبود دکتر اسلامی ندوشن در اردکان برگزار شد

به گزارش ایرنا در این آیین  پیام تصویری رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم پخش شد که به طرح سوالی در مورد اینکه اسلامی ندوشن که بود و چه کرد پرداخت و گفت: این شخصیت علمی یکی از ایرانی‌ترین دانشمندان فرهنگ و ادب فارسی بود که در ایران دوستی خود هیچگاه دچار افراط و زیاده‌روی نشد و بر همین اساس همچنان آثار بزرگان ادب فارسی و نویسندگان خارجی زبان را به دقت مطالعه می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوری اردکانی با بیان اینکه اسلامی ندوشن اگرچه وارد هیچ سازمان و حزب سیاسی نشد، اما با واقعیات سیاست نیز بیگانه نبود افزود: حتی در دهه‌های سی و چهل که حزبی بودن، مد روز جامعه روشنفکری بود، او چندان نسبت به گروه‌های سیاسی خوش‌بین نبود و همین مطلب نشان دهنده بینش سیاسی اسلامی ندوشن است.

این استاد فلسفه با اشاره به توانایی‌های ادبی اسلامی ندوشن گفت: اسلامی ندوشن، ادبیات و شاعری را به عنوان حرفه اصلی برنگزیده بود،  او از ادبیات برای فهم ایران و فهماندن آن به جامعه بهره برد.

وی تصریح کرد: شاعری را رها کرد و به نثر گروید و حتی در آثار پژوهشی نیز از ادبیات مرسوم پژوهش پرهیز کرد و متون خود را عالی و به شیوه رمان‌نویسان نوشت.

عضو هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ادامه با بیان اینکه اسلامی ندوشن عشق مجسم به ایران بود، گفت: او همواره در آثارش مخاطبان خود را به ایران دوستی و زیستن برای ایران دعوت می‌کرد و خود او نیز همواره همین‌گونه با عشق به ایران زندگی کرد.

اصغر دادبه  با بیان اینکه اسلامی ندوشن هیچگاه ایران‌دوستی خود را به صورت شعاری مطرح نمی‌کرد افزود: عشق و علاقه او صرفاً عشق و علاقه به قطعه‌ای از این کره خاکی نبود بلکه منظور او از عشق‌ورزی به ایران، گرامی داشتن یادگارهای این مرز و بوم یعنی فرهنگ و تمدن ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه استاد اسلامی ندوشن همواره اصرار می‌کرد، عشق‌ورزی به ایران باید با رعایت جانب اعتدال همراه باشد، گفت: نگاه ندوشن به ایران معتدل بود.

این استاد گفت: ندوشن به پرهیز از نگاه ایدئولوژیک به ایران تاکید داشت؛ اعتقاد داشت ایدئولوژی به افراط و تفریط منجر می‌شود، ما نیاز به آموزش عقلانیت و فلسفه در معنای آزاداندیشی داریم، در نگاه ندوشن میهن‌دوستی فریبنده است، باید با عقلانیت و اعتدال به میهن نگاه کرد.

این استاد در ادامه با اشاره به اینکه  آفتی که گرفتارش هستیم اسارت در چنگال ایدئولوژی و فرار از خرد و آزادی اندیشه و تفکر خردمندی است ادامه داد: خردمندی یعنی اینکه سیاه یا سفید نداریم بد یا خوب نداریم و باید معدل گرفت و باید دید هر فرد در طول عمر چه کارهایی کرده، ولی ما مثل برق آدم‌ها را رد می‌کنیم که درست نیست و دکتر اسلامی ندوشن معدل بالایی است.

دادبه گفت: صدور حکم کلی بر مبنای یک مورد درست نیست؛ با فلسفه آشتی کنید، امام محمد غزالی تربیت فلسفی ندارد و بسیاری از موارد، تکفیر می‌کند، ولی امام فخر رازی تربیت فلسفی شده و می‌گوید گناه نیست جور دیگری فکر کردن، و دکتر اسلامی پرهیز از افراط و تفریط کرده و می‌گوید معدل بگیریم و دقت علمی داشته باشیم.

مرکز شهرستان ۱۳۵ هزار نفری اردکان که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد و متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

برچسب‌ها محمدعلی اسلامی ندوشن یزد اردکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدعلی اسلامی ندوشن یزد اردکان محمدعلی اسلامی ندوشن یزد اردکان اسلامی ندوشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله اول کنکور در مازندران در سلامت کامل برگزار شد

ایسنا/مازندران رییس ستاد استانی آزمون‌های سراسری مازندران گفت: مرحله اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ با رقابت بیش از ۳۸ هزار داوطلب در استان مازندران در سلامت کامل انجام شد.

دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران و رییس ستاد استانی با اشاره به این نکته که این تعداد از داوطلبان در پنج گروه آزمایشی شامل ریاضی و فنی، علوم انسانی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجی با هم رقابت می‌کنند، افزود: پنج هزار و ۲۸۸ داوطلب در گروه ریاضی فیزیک، ۱۰هزارو ۷۵۳  داوطلب در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۳۲ داوطلب در گروه علوم تجربی، هزار و ۷۱۰ داوطلب در گروه هنر و سه‌هزار و ۳۲۷ داوطلب در رشته زبان‌های خارجی شرکت کردند.

علی‌نژاد با تاکید بر این‌که با همت همه ارکان برگزاری آزمون، این رویداد به سلامت و بدون هیچ حاشیه‌ای در استان برگزار گردید، خاطرنشان کرد: از مجموع داوطلبان، تعداد ۲۴۴۱۷ داوطلب زن و ۱۴۰۹۳ داوطلب مرد بودند که در ۱۹ حوزه امتحانی و در ۱۷ شهرستان شامل: آمل، بابل، بابلسر،‌ بندپی شرقی،‌ بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس و نوشهر، رامسر، ساری، سوادکوه، قائم‌شهر، کلاردشت، محمودآباد، نکا و نور به رقابت پرداختند.

بازدید دکتر یوسف نوری استاندار جدید مازندران و دکتر سیدجلال موسوی خطیر معاون تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی از حوزه‌های برگزاری آزمون بابلسر و ساری، از دیگر نکات قابل اشاره در این آزمون بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، نتایج آزمون نوبت اول، براساس تقویم اعلامی سازمان سنجش، نیمه دوم خرداد ماه سال جاری اعلام خواهد شد. هم‎چنین بر اساس اعلام سازمان سنجش، نوبت دوم آزمون سراسری، ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار و نتیجه آن نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد و داوطلبان پس از دریافت کارنامه نهایی، در همان زمان می‌توانند انتخاب رشته نمایند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • مرحله اول کنکور در مازندران در سلامت کامل برگزار شد