Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند باری است که جریانی خودسر و تندرو با سر و صدا و شعارهای تند ، قصد بر هم زدن سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم سالروز ارتحال امام (ره) را دارند ،امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و هنگام سخنرانی یادگار امام (ره) ، آنان اقدام به تنش زایی کردند که با واکنش انتقادی و تذکر انتقادی صریح رهبری مواجه شدند : « شنیدم، به من خبر دادند که امروز در اثنای سخنرانی جناب آقای حاج حسن آقای خمینی، کسانی سروصدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این کار بنده مخالفم؛ با این نوع تخریب‌کردن‌ها و سروصدا کردن‌ها بنده موافق نیستم، من مخالفم، این را بدانند همه».

سال ۸۹ نیز اخلال گری خودسرها در مراسم سالروز ارتحال امام (ره) با واکنش مشابه رهبری مواجه شد و ایشان پس از خاتمه‌ سخنان سیدحسن خمینی، با ورود به جایگاه سخنرانی ضمنن احوال‌پرسی با وی ، صورت یادگار امام را بوسیدند تا بدین وسیله عدم رضایت خود را از اینگونه بی‌حرمتی‌ها اعلام کرده باشند.

سیاهه تحرکات غیرقاونی و گاهی خشونت آمیز خودسرها ، برهم زدن نظم عمومی و توهین و حتی حمله فیزیکی آنان به شخصیت های نظام و انقلاب ، طولانی است و سوال افکار عمومی این است که چرا آنان شناسایی و برخورد قانونی نمی شوند؟

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ، «سازماندهی» بودن این تحرکات را مورد تاکید قرار می دهد و معتقد است ، خودسرها با تحرکات خود ، «با آبروی نظام بازی می کنند». او سکوت رسانه ها و پرهیز آنها از نقد تندروها را ، از دلایل ادامه تحرکات تندروها می داند.

گفت و گوی خبر آنلاین با سید رضا اکرمی را بخوانید:

هنگام سخنرانی سید حسن خمینی در سالروز ارتحال امام (ره) عده ای که معمولا از آنان به عنوان خودسر و تندرو یاد می شود ، با سرو صدا سعی در بر هم زدن مراسم داشتند که مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفتند .این برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد . خودسرها چه کسانی و دار و دسته کدام جریان سیاسی هستند؟

سازمان دهی بودن این قضایا را نفی نمی کنم ولی بدانید ما در طول تاریخ اسلام از زمان شخص پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین ، تاکنون، گروهی این چنینی داشته ایم ،حتی پیغمبر در مورد آنان فرمودند : یا نادانند و بعنوان عبادت این کار را انجام می دهند یا دانا هستند که در این صورت ، این کار ، رعایت نکردن حریم هاست. مشابه افراد را در طول تاریخ داشته ایم و به امروز اختصاص ندارد . گروهی که در سالگرد ارتحال امام (ره)این کار را کردند ، یک مشت آدم هایی هستند که با هم هماهنگی دارند .این ها ، آدم هایی هستند که عقل شان در چشم شان است و نه فقط آینده نگر نیستند بلکه ظاهرنگر و کاسه داغ تر از آش هستند .

بیشتر بخوانید:

مصونیت آهنین خودسرهای سازماندهی شده ارزیابی مطهری از پیام راهبردی سخنان رهبری در مراسم ۱۴ خرداد و انتصاب صالحی در روزنامه اطلاعات انتقاد تند خطیب جمعه آستارا از اختلال گران در مراسم سالروز ارتحال امام «ره»

بله هماهنگ هستند ولی سوال اینجاست که کانون هماهنگی خودسرها کجاست و چه خودسرها را از «اتاق فرمان» ،هماهنگ می کنند؟

در این رابطه بحثی ندارم ، زیرا شناسایی هماهنگ کنندگان ، نیازمند کار اطلاعاتی است.

درست می گویید . چرا نهادهای امنیتی ، تاکنون ، گزارشی درباره شناسایی خودسرها و برخورد با آنان منتشر نکرده اند ؟

ما باید حتما به افکار عمومی بها دهیم ،می گویند هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد . اصلا چرا از کم کاری نهادهای امنیتی می گویید چرا از رسانه نمی گویید؟ فردای ۱۴ خرداد، کدام روزنامه ای آمد و اخلال در مراسم را بررسی کرد و گفت آقایان نکنید ،این مایه شرمندگی برای باعث و بانی و ذاکر است ؟ اگر حرف حساب دارید ، بیایید در فلان رسانه بنشینید و بگویید حرف حساب تان چیست ؟از سید حسن آقا چه انتظار دارید . باید همه ما بیت امام را مکرم بداریم .آنجا بیت امام است و امام برای نظام است و جلسه آنروز برای نظام بود و سخنران آن رهبری شخص اول مملکت بودند .شمااگر دلسوز و خیر خواه هستید باید به این ضرب المثل توجه کنید.

راهکار رهاندن جامعه و فضای سیاسی کشور از تحرکات غیرقانونی و تنش زای تندروها چیست؟

راهکار موثر این است که کار فرهنگی کنیم و به آنها آگاهی دهیم ،بگوییم آقایان ، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد .ما نمی گوییم جلوی فهم ،فکر و زبان خود را بگیرید اما طبق گفته امیر المونین علی (ع) باید زمان شناس باشید. به آنها بگوییم بعد از دو سال که بواسطه کرونا نتوانستیم برای امام مراسمی برگزار کنیم چرا امسال در حضور مهمانان خارجی و داخلی، میزبان را هو کردید ؟ این کاربسیار غلط است .بالاخره سید حسن آقا میزیان است و مقام معظم رهبری میهمان و این جلسه، جلسه نظام است و جلسه خانوادگی نیست ،مراسم هم برای بزرگداشت ارتحال امام راحل است .شما باید زمان شناس باشید ، اگر ذرباره سید حسن ، حرف و حدیثی دارید ، وقت بگیرید و بروید با خودش صحبت کنید .درست نیست نزد میهمان و بیگانه ، بی ادبی کنید و حرف های ناروا بزنید.

۲۱۲۱۲

کد خبر 1640393

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سید حسن خمینی سیدرضا اکرمی سالگرد ارتحال امام خمینی سالروز ارتحال امام سید حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)

پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.

قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسی‌الرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمی‌ترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرن‌ها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژه‌ای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقف‌های متعدد داشتند. یکی از این وقف‌ها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف  و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بال‌های ملائک تا آسمان می‌رود.

سنتی که از آغاز بود

قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیده‌ای است که در مزارات سرزمین‌های اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکل‌گیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت می‌کردند. ابن‌بابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان می‌نویسد: «مسافری از ری که نامه‌ای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».

قرآن‌های موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمی‌ترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابی‌الحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقف‌نامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته می‌شود  با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آن‌ها نیز اندیشه می‌شده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمی‌ترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم  مطهر به گزارش فضل‌االله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».

با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی می‌رسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده‌ و در پایین پای حضرت اجرا می‌شده‌ و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شده‌است. جز این می‌توان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامه‌های دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام می‌شده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.

دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر

دیگر خبری که از قرن نهم می‌تواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته می‌شود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته می‌شود وجود این رواق و نامش نشان‌دهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیده‌اند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیت‌المغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهده‌دار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقف‌نامه‌هایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد می‌توان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته می‌شود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادم‌باشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت می‌کردند. براساس این وقف‌نامه‌ها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه می‌پرداختند. شرح این وقف‌نامه‌ها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

آزاده خلیلی 

دیگر خبرها

  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)