Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@13:08:21 GMT

وضعیت جنگل‌های زاگرس خوب نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۳۸۵۲

وضعیت جنگل‌های زاگرس خوب نیست

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اکنون وضعیت جنگل‌های زاگرسی مناسب نیست و برای حفظ و احیای این جنگل‌ها نیازمند اعتبارات مناسب و پای کارآمدن دولت، همه دستگاه‌ها و مشارکت مردمی هستیم.

به گزارش قدس آنلاین «نقی شعبانیان» درباره وضعیت جنگل‌های زاگرس افزود: در پی تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی‌درپی شاهد پیشرفت روند زوال جنگل‌های زاگرسی هستیم که این وضعیت نگران‌کننده می‌تواند در آینده محیط‌زیست و امنیت غذایی کشور را مخاطرات جدی روبرو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال جنگل‌های زاگرس خوب نیست/ عمده ریزگردها در کشور ما منشأ خارجی دارد

وی با بیان اینکه وضعیت جنگل‌های زاگرس خوب نیست، تصریح کرد: طبق آمارها مساحت جنگل‌های زاگرس کشور ۶ میلیون هکتار است که در استان‌های زاگرس نشین پراکنده است. این جنگل‌ها شاید از لحاظ تولید چوب موردتوجه نباشند، اما دارای گونه‌های ارزشمند و منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری است.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: همچنین از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز این جنگل‌ها در معیشت مردم زاگرس نشین و از لحاظ زیست‌محیطی نقش اساسی در بحث فرسایش خاک، ترسیب کربن، ذخیره آب و تنظیم چرخه آب و حتی کنترل پدیده ریزگردها حائز اهمیت است.

شعبانیان با بیان اینکه عمده ریزگردها در کشور ما منشأ خارجی دارد، گفت: جنگل‌های زاگرس می‌تواند نقش اساسی در کاهش ریزگردها داشته باشد، اما اکنون وضعیت جنگل‌های زاگرس خوب نیست. بنابراین اگر ما به دنبال امنیت زیستی، امنیت غذایی، سلامت خودمان و نسل‌های آینده هستیم باید جنگل‌های زاگرس را دریابیم و این امر تنها به زاگرس‌نشینان برنمی‌گردد، بلکه این مشکل جدی تمامی استان‌های کشور است.

وی ادامه داد: عواملی مانند استفاده بی‌رویه و غلط از جنگل‌های زاگرس به‌صورت سنتی و غیرسنتی، خشکسالی‌های پی‌درپی، آفات و بیماری‌ها و ریزگردها از لحاظ فیزیکی جنگل‌های زاگرس را ضعیف کرده است و ما اکنون با زوال جنگل‌های بلوط روبرو هستیم.

تشکیل کمیسیون راهبری احیای جنگل‌های زاگرس و تدوین سند 

 معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه اکنون زمان آن نیست که دست روی دست بگذاریم افزود: احیای جنگل‌های زاگرس نیازمند توجه ویژه در تمامی سطوح کشور و دستگاه‌های مختلف است، البته در یکی دو سال اخیر این موضوع موردتوجه قرار گرفته تا جایی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برنامه‌هایی را دراین‌خصوص تصویب کرد.

وی گفت: کمیسیون راهبری احیا و تدوین سند احیای جنگل‌های زاگرس به تصویب رسید که اکنون این کمیسیون با ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می‌شود و نقطه امیدی است که سازمان نیز با برنامه‌ای که پیش‌بینی و مدون کرده با کمک و مشارکت مردم این جنگل‌ها را نجات دهد.

ایجاد طرح جنگل‌کاری اجتماعی و مشارکت اقتصادی 

شعبانیان اضافه کرد: در کنار تشکیل کمیسیون راهبری احیای جنگل زاگرسی طرحی تحت عنوان جنگل‌داری اجتماعی نیز در حال انجام است که این کار با مشارکت مردمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان جنگل‌ها برای احیای جنگل‌های زاگرسی افزود: در برنامه‌های کوتاه‌مدت عملیات مبارزه با آفات و  بیماری‌ها و عملیات پرورش را داریم و در برنامه بلندمدت تقویت و نجات جنگل‌های زاگرسی در دستور کار است که همه اینها با حمایت دولت، حضور دستگاه‌های مختلف و مشارکت مردمی ممکن است.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اکنون تمامی اقدامات سازمان منابع طبیعی کشور برای نجات جنگل‌های زاگرسی با پشتوانه علمی است، زیرا به نظر کارشناسان این سازمان دیگر نمی‌شود. با سعی و خطا کار انجام داد ما باید برای هر اقدامی علاوه بر پشتوانه علمی و گروه‌های کارشناسی و متخصص از کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی دراین‌خصوص بهره‌مند شویم.

شعبانیان با اشاره به وجود کمیته علمی تخصصی مشاوره جنگل‌های زاگرس ادامه داد: اکنون در این کمیته وزرا، استانداران استان‌های زاگرسی و نمایندگان مجلس حضور دارند که نشان از حساسیت موضوع است.

وی درباره مشارکت مردمی در جنگل‌های زاگرس، گفت: مردم زاگرس نشین از لحاظ علاقه و فرهنگ منابع طبیعی جلوتر از مردم دیگر نواحی کشور هستند، زیرا عده‌ای برای علاقه به مسائل زیست‌محیطی مانند پویش نهال‌کاری جنگل‌های زاگرس وارد کار می‌شوند، اما این کافی نیست، زیرا ما کمک و مشارکت آن  دست از مردمی که از معیشت‌شان از جنگل‌ها تامین می‌شود را نیاز داریم.

شعبانیان افزود: یکی از اقدامات سازمان جنگل‌ها تامین نیاز و معیشت جنگل‌نشینان را در دستور کار دارد، زیرا با تامین درآمد و توانمندی این گروه می‌توانیم در احیای جنگل‌ها بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: اکنون طرح جنگل‌داری اجتماعی را داریم که به‌صورت آزمایشی در چند منطقه از استان‌های زاگرسی در حال انجام است که با تامین معیشت و درآمد جنگل‌نشینان از مشارکت آنها استفاده می‌کنیم.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره اجرای طراح جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم، افزود: این طرح طی چند سال اخیر در وسعت ۱۵ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس در احیای گونه‌های جنگلی مثمر یا گونه‌های زارعت چوب انجام شده است که در درآمدزایی مردم این مناطق نقش دارد.

شعبانیان اضافه کرد: یکی از سیاست‌های سازمان منابع طبیعی کشور توانمندسازی و افزایش درآمد جوامع محلی است که با تامین معیشت و توانمندی آنان احیای جنگل‌ها ممکن می‌شود، زیرا مردم پای‌کار هستند و سال گذشته در پویش مردمی بذرکاری و نهال‌کاری جنگل‌های زاگرس استقبال کردند و کارهای خوبی انجام شد.

وی افزود: امیدواریم با ترویج و توانمندسازی جوامع محلی امسال و سال‌های آینده باید مشارکت مردم در احیای جنگل‌های زاگرس همراه باشیم، زیرا بدون کمک مردم این امر محقق نمی‌شود.

اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای نجات جنگل‌های زاگرس

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اکنون برای احیا و نجات جنگل‌های زاگرس حداقل اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است که امیدواریم به رقم مناسب برسد، زیرا اگر اعتباری نداشته باشیم جنگل‌ها نجات پیدا نمی‌کنند و ما با مشکلات زیست‌محیطی و امنیت غذایی روبرو خواهیم شد.

شعبانیان از ساماندهی همیاران طبیعت در سامانه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد و گفت: یکی از اقدامات خوب سازمان طی دو سال اخیر ساماندهی همیار طبیعت بوده که ۱۸۵ هزار نفر تحت عنوان  دانش‌آموزی، مروج و مراقب تثبیت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ هزار عضو مربوط به مناطق زاگرسی هستند. بنابراین همیاران طبیعت می‌توانند در کنار NGOها و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری داشته باشند.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طبیعت زاگرس ایران معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جنگل های زاگرس خوب نیست وضعیت جنگل های زاگرس احیای جنگل های زاگرس نجات جنگل های زاگرس جنگل های زاگرسی احیای جنگل ها مشارکت مردمی مشارکت مردم جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۳۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: سرجنگلبان و مأمورین سرجنگلبانی امام‌زاده عبداله در جریان گشت و سرکشی از حوزه استحفاظی، موفق به کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق شدند.

متخلف که اقدام به قطع درختان ارزشمند جنگلی و حمل چوب آلات مقطوعه بوسیله دواب می‌نمود، شناسایی و پس از تنظیم پرونده تخلف، به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد