Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@02:18:52 GMT

ضرری که دود سیگار برای پوست دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۷۷۶۹

ضرری که دود سیگار برای پوست دارد

آفتاب‌‌نیوز :

تأثیراتی که نیکوتین می‌تواند بر پوست ما داشته باشد ممکن است حتی بدتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنیم! بر اساس گفته‌های تیمی از زیست‌شناسان دانشگاه ریورساید (UC Riverside)، این ماده سرطان‌زا برای آسیب رساندن به سلامت جسمی، لازم نیست حتماً وارد ریه‌ها شود؛ تماس پوست با دود سیگار یکی دیگر از خطراتی است که نیکوتین با خود به همراه دارد؛ بودن در مکان‌هایی در طول ۲۴ ساعت گذشته، دود سیگار در آنها وجود داشته، باعث آسیب دیدن پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات منتشرشده در مجله Atmosphere، نشان می‌دهد که ما با تماس با هر گونه باقیمانده مملو از نیکوتین در سیگار [و حتی نمونه‌های الکترونیکی آن]، در معرض آسیب‌های پوستی هستیم.

یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه UC Riverside در بیانیه‌ای گفت: «ما طی این مطالعات دریافتیم که تماس پوستی با نیکوتین ممکن است بهبود زخم را مختل کند، حساسیت به عفونت‌های پوستی را به دلیل کاهش پاسخ ایمنی افزایش دهد و باعث استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوست شود».

این مطالعه به طور خاص به خطرات THS (مخفف دود سطح سوم؛ یعنی دودی که به سطوح اطراف می‌نشیند و می‌چسبد) و مایع درون سیگارهای الکترونیکی، می‌پردازد.

دانشمندان برای بررسی اینکه قرار گرفتن در معرض نیکوتین محیطی، چگونه ممکن است بر پوست انسان تأثیر بگذارد، یک مدل سه بعدی از اپیدرم پوست را ۲۴ ساعت در معرض نیکوتین قرار دادند که برابر با سطوح نیکوتینی است که ممکن است در یک محیط آلوده به THS پیدا شود. به گفته محققان، تنها یک روز قرار گرفتن در معرض نیکوتین می‌تواند باعث آسیب‌های سلولی شود.

برای این منظور، محققان هشدار می‌دهند که کودکان خردسال، مبتلایان به بیماری‌های پوستی و افرادی که در محیط‌های سرشار از نیکوتین کار می‌کنند، در برابر خطرات ناشی از این ماده، آسیب‌پذیر هستند و باید احتیاط کنند.

فروشندگان و حتی مصرف کنندگانی که از سیگارهای الکترونیکی حاوی غلظت بالای نیکوتین استفاده می‌کنند نیز به شدت در معرض خطر آسیب‌های پوستی قرار دارند.

اما خبر خوب این است که: قرار گرفتن در معرض نیکوتین برای مدت‌زمان کوتاه احتمالاً هیچ اثر ماندگاری ایجاد نخواهد کرد. این موضوع به این دلیل است که پوست انسان به طور طبیعی قابلیت ترمیم دارد و پس از تعامل موقت با این مواد می‌تواند بهبود یابد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سیگار پوست پوست و مو معرض نیکوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی دشمن پنهان کارگران است

ایتنا - گزارشی تکان‌دهنده از سازمان بین‌المللی کار، ابعاد هولناک بحران آب و هوا بر سلامت کارگران را آشکار می‌کند.
این گزارش با عنوان «تضمین ایمنی و سلامت در محل کار در شرایط آب و هوایی در حال تغییر» نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی برای ۷۰ درصد از کارگران جهان خطرات جدی سلامتی ایجاد می‌کند.

پیامدهای سلامتی تغییرات آب و هوایی می‌تواند شامل سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، اختلال عملکرد کلیه و شرایط سلامت روان کارگران باشد و مطالعات نشان می‌دهد این آسیب‌ها در کارگران بیش از سایر گروه‌های اجتماعی است.

سازمان بین المللی کار تخمین می‌زند که بیش از ۲.۴ میلیارد کارگر (از ۳.۴ میلیارد نیروی کار جهانی) در کار خود در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند که برای سلامتی مضر است.

این گزارش افزود گرمای بیش از حد، آلودگی، بیماری‌های ناشی از آب آلوده و سموم دفع آفات، جان میلیون‌ها کارگر را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، سالانه بیش از ۱۸ هزار کارگر در اثر گرما جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بین المللی کار همچنین بیان کرد که بیش از ۱۹ هزار مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در کارگران به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش گزارش می‌شود.

بیش از ۸۷۰ میلیون کارگر در بخش کشاورزی، احتمالاً در معرض سموم دفع آفات هستند و سالانه بیش از سه میلیون نفر در اثر مسمومیت با آفت‌کش‌ها جان خود را از دست می‌دهند. همچنین ماهانه ۳ هزار نفر کارگر به دلیل بیماری‌های ناشی از انگل‌ها و بیماری‌های مربوط به آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند که برخی از آن‌ها مسری است.

 

دیگر خبرها

  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • تغییرات اقلیمی دشمن پنهان کارگران است
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟