Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@09:26:04 GMT

صنایع حساس نباید دچار قطعی برق شوند

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۸۸۳۲

صنایع حساس نباید دچار قطعی برق شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از مشکلاتی که صنایع فولادی کشور در فصول گرم و سرد سال با آن مواجه هستند قطعی گاز و برق است که همین امر موجب کاهش در ظرفیت تولیدی این صنایع شده و مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها و همچنین مشتریانشان به وجود می‌آورد.

طبق آخرین اطلاعات، شرکت توانیر و شرکت توزیع برق منطقه‌ای اول خرداد به تولیدکنندگان صنایع فولادی و فولادسازان اعلام کرد محدودیت‌های انرژی و سهیمه‌بندی برق تابستان امسال اعمال خواهد شد؛ بر اساس ابلاغ شرکت توانیر از ۱۵ خرداد محدودیت‌های مصرف برق و انرژی برای واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس این ابلاغ فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده از نیمه خرداد به بعد به مدت ۲ هفته تعطیل خواهند شد و پس از آن به مدت ۲ هفته با ۵۰ درصد ظرفیت مصرفی برق خواهند داشت؛ از آنجا که مصرف برق تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنایع فولادی بیش از ۵۰ درصد است ، ممکن است فولادسازان نتوانند هیچگونه تولیدی داشته باشند و این شرط منجر به توقف تولید و فعالیت‌های تولیدی شود.

با توجه به این شرایط و مشکلات پیش رو، به سراغ ۲ تن از اعضای کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن رفتیم تا راهکارهای حل این مشکل و آخرین تصمیمات اتخاذ شده را جویا شویم.

شرکت‌های وابسته به وزارت نفت نیز باید به تولید برق کمک کنند

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان کرد: ما باید از پتانسیل تولید برق در شرکت‌های وابسته به وزارت نفت استفاده و بتوانیم حداکثر تولید برق ناشی از آن‌ها را به شبکه سراسری برق متصل کنیم.

وی ادامه داد: در وزارت نیرو نیز برنامه‌ریزی شده است که اورهال نیروگاه‌ها را زودتر از موعد انجام بدهند تا بتوانند با حداکثر توان در فصل پرمصرف کار کنند؛ همچنین اورهال کارخانه‌های بزرگ مثل بعضی از کارخانه‌های فولادی را طوری زمان‌بندی کنند که در پیک مصرف باشد.


عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس

 

رحیمی مظفری اذعان کرد: بعضا این شرکت‌ها تمایل دارند اورهال را در زمانی انجام دهند که از نظر آب و هوایی مناسب باشد؛ اما با توجه به شرایطی که وجود دارد، اگر بین وزارت نیرو و وزارت صمت هماهنگی صورت گیرد، امکان اینکه این کار در فصل تابستان و در اوج مصرف برق انجام شود وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین اشاره کرد: یکی دیگر از موارد این است که وزارت نیرو نه صرفا از طریق محدودیت در بخش خانگی یا قطعی، بلکه با اعمال سیاست تشویقی در بخش‌هایی مثل کشاورزی می‌تواند ورود کند و کسانی که صرفه‌جویی زیادی در حوزه برق دارند، هزینه برقشان در چا‌ه‌های کشاورزی رایگان شود.

برق صنایع حساس قطع نخواهد شد

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه کمک به عدم قطع برق در صنایع فولادی اظهار کرد: وزیر نیرو در کمیسیون صنایع، گزارش کاملی درباره برق صنایع داد.


روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

 

وی تصریح کرد: در گزارش وزیر تصریح شده است که برق فولاد مبارکه و صنایع حساس مطلقا قطع نخواهد شد و از آن طرف هم برای صنایع دیگر یک بازه زمانی مشخص شده است تا زمان اورهال آن‌ها در تعطیلات تابستان باشد و از این نظر نسبت به پارسال شرایط بهتری خواهیم داشت.

با توجه به شرایطی که هر ساله کشور ما در تابستان و فصل گرم سال با آن مواجه است، باید تمهیداتی در زمینه فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق صنایع حساس و مادر مثل صنعت فولاد در این دوره زمانی اندیشیده شود تا با کاهش تولیدات مواجه نشویم؛ در غیر این صورت نه تنها صنعت مذکور بلکه صنایع وابسته همچون صنعت ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، خودروسازی و غیره نیز با بحران کمبود مواد اولیه مواجه شده و بحران از یک بخش به بخش دیگر تسری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: فولاد مبارکه اصفهان تابستان صنایع فولادی عضو کمیسیون صنایع حساس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • قطعی ۲ ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق