Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:33:21 GMT

اهمیت به مُد علی‌رغم مشکلات اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۹۸۸۹

اهمیت به مُد علی‌رغم مشکلات اقتصادی

ایسنا/خراسان رضوی در سال‌های اخیر علی‌رغم تنگناهای اقتصادی به دلیل توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی مُدهای جدید به سرعت رو می‌نمایند اما تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مارک کفش و لباس و... و مُد و دِمُده بودن آن تا این حد مورد اهمیت واقع شده است؟

هنگامی که وارد یک مکان عمومی می‌شوید یا در جشن و میهمانی شرکت می‌کنید، اگر خوب دقت کنید، می‌بینید که هر یک از اطرافیان شما، چه زن و چه مرد، تیپ و پوششی خاص خود را دارند که در این میان شاید برخی از آن‌ها مورد توجه‌تر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 نوجوانان و جوانان در شرایط آموختن و الگو قرار دادن به سر می‌برند. در دنیای امروز که مُد، به ویژه شیوه‌های لباس پوشیدن به سرعت در حال تغییر است، فروشگاه‌هایی نیز هستند که جدیدترین لباس‌ها را به قول فروشندگان از ترکیه و تایلند و... وارد می‌کنند و در زمینه عرضه لباس‌هایی که مُد روز است، اطلاع‌رسانی می‌کنند.


 پسرم با تهدید و دعوا پول زیادی برای ساخت تیپ خود مطالبه کرد
 
چندی پیش، پدر یک جوان ۱۷ ساله که یک کارمند با حقوق معمولی کارمندی بود، درد دل می‌کرد و می‌گفت: بارها پسرم با تهدید و دعوا پول زیادی برای ساخت تیپ خود مطالبه کرده و من نتوانستم او را قانع کنم که این همه توجه به مُد به ارج و قُرب او نمی‌افزاید.

دکتر محمدرضا ابراهیمی، روانشناس، در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوق اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر با فراگیر شدن رسانه‌های ارتباط جمعی و ماهواره تنها منبع و الگوی جوانان خانواده و اطرافیان نیستند بلکه این رسانه‌ها هستند که الگوسازی می‌کنند. بی‌شک در شرایطی که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی، چهره‌هایی بَزَک کرده با پوشش‌های آنچنانی و بعضا وارداتی الگوی نسل جوان قرار می‌گیرد، تیپ و پوشش امروز جوانان برای پدر و مادرها غیرعادی است.

این در حالی است که به اعتقاد جامعه شناسان، مدیران هر جامعه‌ای مهندسان و معماران فرهنگی آن جامعه‌اند و وضعیت فرهنگی هر جامعه‌ای نشان از عملکرد گذشته مدیران آن دارد. گذشته از روند جهانی‌سازی که سعی در یکسان‌سازی فرهنگی ملت‌ها دارد، عملکرد ما در این زمینه چندان مطلوب نبوده است.

در این‌باره دکتر ابراهیمی می‌پرسد تا به حال کدام الگوی ملی دینی به جوانان معرفی شده است؟  

می‌گویند اگر به سر و وضع‌مان نرسیم چه کنیم؟

وارد پاساژ که می‌شوی، متوجه خواهی شد که اینجا هر کسی خرید نمی‌کند. قیمت کیف و کفش سِت بین ۵۰۰ هزار تا بیش از ۲ میلیون تومان با مارک‌های خاص است. تعجب می‌کنم. می‌پرسم که چند نفر حاضرند برای یک کیف و کفش این مبلغ را هزینه کنند؟

متوجه نگاه تیز دختر و پسری که برای خرید داخل شده‌اند، می‌شوم. از آن‌ها می‌پرسم به نظر شما خریدن این کیف و کفش واقعا لزومی دارد؟ می‌گویند اگر به سر و وضع‌مان نرسیم چه کنیم؟

اما مینا ۲۳ ساله نگاه دیگری دارد و می‌گوید: امروز میهمانی‌ها و جشن‌های ما به فروشگاه‌های مُد تبدیل شده و چشم و هم‌چشمی و تلاش برای عقب نماندن از دوستان و اقوام علت اصلی گرایش افراد به مُد است. اکثر جوانان سعی می‌کنند طبق آخرین مدهای روز لباس بپوشند چون در غیر این‌ صورت از نظر بقیه عقب افتاده بوده و اُمّل به حساب می‌آیند.  

در این خصوق یک آسیب‌شناس اجتماعی از تاثیرپذیری رفتار و پوشش جوانان از فرهنگ محیطی و واقعیت‌های پیرامونی آن‌ها می‌گوید: در دنیای امروز فرهنگ و اجتماع به مسائل اقتصادی پیوند خورده است. شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهت تامین منافع خود مُد و پوشش خاصی را رواج می‌دهند. این در حالی است که با نگاهی به ویترین فروشگاه‌ها در یکی از پاساژهای شهر با مدل‌های کاملا جدید و اغلب نامتعارف مانتو و لباس‌های مختلف مواجه می‌شویم. پوشاکی که با این مدل‌ها ارائه شده، ویترین اغلب فروشگاه‌های سطح شهرها را قبضه کرده‌ است.  

گلایه از موجود نبودن لباس ساده

 به گفته دکتر محمدرضا ابراهیمی، در این وضعیت بعضی به دلخواه و بعضی به اِکراه از میان همین‌ها دست به انتخاب می‌زنند زیرا امکان انتخاب دیگری ندارند.

البته کسانی هم هستند که تمایلی به پیروی از مُد ندارند. خانمی که با دخترش برای خرید آمده با اشاره به پوشش ساده خود و نشان دادن ویترین فروشگاه‌های لباس گله می‌کند و می‌گوید: من طی سال‌های اخیر برای خرید مانتو با مشکل مواجه بوده‌ام.

به گفته او آنچه تولید و در مغازه‌ها عرضه می‌شود، متناسب با خواست عده‌ای است که با مُد حرکت می‌کنند.

اما به نظر این آسیب‌شناس‌ اجتماعی جوان و طبع جوانی را باید مد نظر قرار داد زیرا جوانان تنوع‌طلبند.

دکتر ابراهیمی هرچند برخی پوشش‌های مُد شده را جالب نمی‌داند اما می‌گوید: تنها همین لباس‌هاست که شاد و متنوعند.

او می‌پرسد آیا ما امکان دیگری را برای جوانان فراهم کرده‌ایم؟

وی اضافه می‌کند: اگر مُدگرایی در حد اعتدال باشد و در آن مسائل مختلفی چون فرهنگ عمومی، محیطی و سطح درآمدی افراد مورد توجه قرار گیرد، موجب بروز خلاقیت و ابتکار افراد می‌شود زیرا مُدجویی از نظر فردی و روانی حس نوجویی را در فرد ایجاد می‌کند.

به گفته این روانشناس مدگرایی در حد اعتدال خود از نظر روانی فرد را ارضا کرده و نوعی شادی و سرخوشی در او ایجاد می‌کند.

به هر حال همه دوستدار زیبایی و مورد توجه واقع شدن هستند. تمیز بودن، خوش‌پوش بودن و آراستگی همه و همه نشانه شخصیت و ارزش قائل شدن برای خود شخص است اما یادمان باشد هیچ مُدی بهتر از پوشیدن آن چیزی نیست که به انسان بیاید و با استفاده از آن حس راحتی داشته باشد.

گزارش از جواد افتخاری، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مد و لباس فروشگاه ها لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، استاندار قم در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: در صورتی میتوان به ثبات اقتصادی رسید که از توان و ظرفیت بخش خصوصی به بهترین شکل ممکن استفاده و راه افزایش مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌ها را تسهیل کرد.

سیدمحمدآقامیری افزود: با تمام توان از کسانی که در مسیر تولید و اشتغال جوانان قدم بر میدارند حمایت میکنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال با برنامه ریزی و تلاش‌های مستمر و جهادی مسئولان، گام‌های موثری در جهت بازگشایی واحد‌های نیمه فعال و غیرفعال برداشته و زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.

دیگر خبرها

  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده هستند
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد