Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالایی هستند، زیرا عموما ساختمان های قدیمی با کاربری مسکونی و فاقد استحکام لازم هستند که تبدیل به کاربری آموزشی(مدرسه) شده اند.

علیرضا حبیبی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اکثر ساختمان هایی که  قبل از سال ۷۰ ساخته  شده اند، فاقد استانداردهای لازم هستند، زیرا در آن زمان مباحث مقررات ملی ساختمان به منظور رعایت و اجرا، تدوین و ابلاغ نشده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع، ساختمان‌های مذکور از ایمنی لازم، بخصوص در زمان بروز و وقوع زلزله برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه ضوابط فنی و مباحث مقررات ملی ساختمان در ۲۵ سال گذشته به مرور، بروزرسانی و جهت اجرا ابلاغ شده است، افزود: پاساژهای اراک عموما در  یک برهه از زمان و تقریبا با یک سبک و سیاق احداث و مشابه یکدیگر ساخته شده اند و به نظر می‌رسد لازم است نسبت به مقاوم سازی این اماکن توسط مشاورین ذیصلاح اقدام شود، لیکن آنچه درجه اهمیت و میزان خطر پذیری بیشتر را در آنها تعیین می کند، میزان تردد و مراجعات مردم به این اماکن و دسترسی های مناسب در زمان وقوع حوادث است که مسئولیت اصلی در این خصوص نیز متوجه  شهرداری اراک است.

حبیبی بیان کرد: در سنوات گذشته کارگروهی تخصصی با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های مرتبط در ستاد بحران استانداری مرکزی به منظور شناسایی و ساماندهی ساختمان های عمومی در سطح شهر اراک تشکیل شد و فعالیت کرد و تصمیمات  مناسبی در اینباره اخذ شد ولی پس از مقطعی جلسات مذکور متوقف  شد، لذا پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت موضوع، این کارگروه مجددا تشکیل شود و ادامه روند تخصصی و پیگیری های  خود را تا مرحله اجرا به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه لازم است در این راستا ساختمان ها با توجه به کاربری و  درجه اهمیت، اولویت بندی شوند، اظهار کرد: مدارس غیرانتفاعی یکی از اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالایی در این زمینه هستند، زیرا عموما ساختمان های قدیمی با کاربری مسکونی تبدیل به کاربری آموزشی(مدرسه) شده اند. این ساختمان‌ها حتی فاقد استحکام لازم  با کاربری مسکونی نیز هستند و این تغییر کاربری غیر اصولی می تواند خطرات بالقوه جدی جانی و مالی به دنبال داشته باشد.

حبیبی افزود: از دیگر مشکلات و خطرات جدی ساختمان های با قدمت بالا در سطح شهر اراک، تغییر کاربری آنها به ساختمان پزشکان است که این تغییر فاقد حداقل استانداردهای لازم بوده و در زمان بروز حوادث به دلیل تجمعات فشرده افراد و مراجعین می تواند از اماکن بسیار پر مخاطره و بحران زا باشد.

وی اظهار کرد: عمر بالای تاسیسات مکانیکی و برقی و تاسیسات گازرسانی و فرسودگی آنها در گذر زمان و مجاورت دیگر مصالح در  ساختمان ها از اصلی ترین و جدی ترین خطرات پنهان یا خطرات بالقوه است که متاسفانه هیچگونه سیاستی در خصوص کنترل و بازنگری این ساختمان ها پس از یک دوره  بهره‌برداری لحاظ نشده است و چنانچه تصمیم و اقدامی صریح در این زمینه توسط سازمان ها و دستگاه های مربوطه اخذ و اجرا نشود، می تواند خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی جدی به دنبال داشته باشد.

حبیبی گفت: در چرخه ساخت و ساز شهری شهرداری ها، سازمان های نظام مهندسی ساختمان، ادارات کل راه و شهرسازی استانها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری ها دارای بیشترین نقش و اصلی ترین مسئولیت هستند که در این راستا سازمان نظام مهندسی به جهت انجام وظایف ذاتی خود با تشکیل کمیته کنترل مضاعف از اعضای مجرب و متعهد خود نسبت به کنترل و بررسی عملکرد اعضای سازمان در پروژه های در دست اجرا در سطح استان  به صورت میدانی اقدام کرده است و در صورت مواجهه با کوتاهی اعضا در انجام وظایف محوله، پرونده خاطیان به همراه مستندات لازم به شورای انتظامی سازمان که ریاست آن برعهده یکی از قضات دادگستری استان است، احاله می شود.

وی تصریح کرد: از مهم ترین سیاست‌های سازمان، موضوع آموزش است که به صورت خاص در دستور کار این سازمان قرار دارد و به صورت ویژه در اینباره  برنامه ریزی می شود.

حبیبی گفت: از  موضوعات پر اهمیت باید به بحث تخلفات ساختمانی اشاره کرد که در این راستا از مهمترین وظایف ناظرین سازمان، اعلام به موقع گزارش تخلف مالکین است که در اکثر مواقع علیرغم صدور دستور توقف مکتوب و به موقع، توسط ناظرین و حتی مکاتبه سازمان در اینباره با مراجع صدور پروانه، اقدامات لازم از سوی شهرداری ها اتفاق نمی افتد.

وی افزود: البته در برخی موارد که کوتاهی ناظرین در خصوص ارسال به موقع گزارشات تخلف در بازدیدهای میدانی سازمان  مشاهده شده، با افراد خاطی برخوردهای لازم انجام شده است، لیکن  امید است با جلسات متعددی که با شهرداری ها در این خصوص برگزار شده و بازهم پیگیری و برگزار خواهد شد، این مشکل توسط شهرداری ها مرتفع شود.

 حبیبی خاطرنشان کرد: از آنجا که مسئولیت صدور پروانه ساختمانی و پایان کار به عهده شهرداری هاست، همکاری و هماهنگی شهرداری ها با سازمان نظام مهندسی به یقین  در پیشبرد مقاصد مورد نظر کمک خواهد کرد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در خصوص حادثه ساختمان متروپل نیز  اظهار کرد: به استناد آنچه در رسانه ها، جراید و رسانه ملی و بخش‌های خبری منتشر شده است، اشکالات و خطاهای فاحش جدی در این ساختمان به چشم می‌خورد که با چنین روند ناصوابی تاکنون در شهر اراک از سوی هیچ یک از دستگاه های مرتبط مواجه نبوده ایم.

حبیبی نقش رسانه ها در این موضوع را بسیار پر اهمیت دانست و افزود: نقش رسانه‌ها آگاهی‌بخشی است و انجام این رسالت به نحو شایسته، موجبات احیای فرهنگ در این زمینه را بین مردم و بهره برداران و سازندگان و حتی صاحبان حرفه های مرتبط این صنعت و مهندسان مربوطه را به دنبال خواهد داشت. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط و قوانین مربوطه، لازم است  در محدوده شهری تمامی خدمات مهندسی هرگونه ساخت و ساز به جز ساخت پروژه هایی که دارای اعتبار عمرانی هستند، از طریق سازمان نظام مهندسی انجام شود و امید است این قانون به صورت کامل اجرایی شود. همچنین این سازمان آمادگی کامل خود را در تمامی زمینه ها با سایر دستگاه ها و رسانه ها به منظور پیشبرد اهداف عالی این موضوع اعلام می دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ساختمان متروپل سازمان نظام مهندسی ساختمان نظام مهندسی ساختمان ها شهرداری ها دستگاه ها رسانه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت

مقامات محلی کنیا می‌گویند حادثه شکستن یک سد روز گذشته (دوشنبه) در شمال نایروبی، پایتخت این کشور که دست‌کم ۴۲ قربانی گرفت، باعث شد آمار تلفات سیلاب‌های مرگبارِ روزهای اخیر در این منطقه به بیش از ۱۲۰ نفر برسد.   به گزارش ایسنا، پس از تخریب این سد تاکنون اجساد ۴۲ نفر پیدا شده است و در روزهای قبل نیز سیل در سایر مناطق ده‌ها قربانی برجا گذاشته بود و اکنون مقامات می‌گویند به طور تخمینی مجموع تلفات این حوادث از ۱۲۰ نفر بیشتر شده است.   بنابر گزارش شبکه الجزیره، یک سخنگوی دولت هشدار داد که بارندگی ها ظرفیت سدهای برق آبی را پر کرده است و یک سرریز گسترده مناطق پایین دست را تهدید می کند.   گروه‌های نجات در حال حفاری در میان گل‌ولای برای یافتن بازماندگان در چندین روستا از جمله کاموشیری و کیانوگو در شهرستان ناکورو هستند و بیم آن می‌رود که شمار جان‌باختگان بیشتر شود.   خبرگزاری رویترز به نقل از «استفان کی‌روی»، فرمانده پلیس محلی گزارش داد ۱۷ نفر از جان‌باختگانی که اجسادشان پیدا شده است کودک بودند.   در پی این حوادث و به دلیل پیش‌بینی هواشناسی دولت، بازگشایی مدارس در سراسر کنیا را به تعویق انداخته است.   بیش از ۱۳۰ هزار نفر بر اثر سیل آواره شده‌اند و بسیاری از مردم در مدارس پناه گرفته‌اند.   همچنین باران‌های شدید تانزانیا و بروندی را هم دربرگرفته است.   به گزارش بی‌بی‌سی، از ژانویه تاکنون حداقل ۱۵۵ نفر در تانزانیا بر اثر بارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیل جان باخته‌اند.   در بوروندی نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شکسته شدن یک سد در آفریقا جان ۴۲ نفر را گرفت (فیلم) نجات جان چند جوان عربستانی گرفتار در سیل با لودر (فیلم) شستشوی برج‌های دبی به وسیله پهپاد‌ها پس از سیل وحشتناک (فیلم)

دیگر خبرها

  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نوار غزه ۳۰ برابر مساحت خود آوار دارد
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟