Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@13:30:10 GMT

جشنواره فیلم‌کودک؛ سالانه یا دوسالانه؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۰۳۲۴

جشنواره فیلم‌کودک؛ سالانه یا دوسالانه؟

شهاب مهدوی- همشهری آنلاین: در نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از تبادل‌نظرهای صورت‌گرفته بین اعضای این کارگروه گزارشی جامع درخصوص معایب و محاسن ۳۴ دوره برگزاری این رویداد بین‌المللی، پیشنهادهایی درخصوص نحوه برگزاری و ارتقای دوره‌های آتی جشنواره ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارائه راهکارهایی درخصوص ارتقای حوزه سینمای کودک و نوجوان، برون‌رفت سینمای کودک و نوجوان از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه یا دوسالانه، شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره، بررسی جایگاه بین‌المللی جشنواره و چگونگی ارتقای این جایگاه از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

محبوب‌ترین سریال تاریخ نتفلیکس با فصل دوم بازمی‌گردد ببینید | بازیگران فیلم مشهور «ای‌تی» ۴۰ سال پس از اکران چرا سینمای ما فلاکت طبقه فرودست را دوست دارد؟ | جریان کپی از سینمای فرهادی تبدیل شده به تقلید از سعید روستایی یادگار دهه۶۰

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان یادگار دهه۶۰ است؛ روزگاری که فیلم کودک رونق داشت. سال۶۴ وقتی بنیاد سینمایی فارابی متولی تولید فیلم «شهر موش‌ها» شد و فیلم با استقبال گسترده و موفقیت تجاری مواجه شد، سینمای کودک و نوجوان ایران هم عملا آغاز شد. البته پیش از آن سنت فیلم‌های موسوم به کانونی وجود داشت؛ فیلم‌هایی که از اواخر دهه۴۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می‌شدند. مهم‌ترین کارگردان‌های سینمای ایران در آن سال‌ها به کانون رفتند و فیلم ساختند؛ دورانی که فیلم ساختن در کانون نوعی تشخص روشنفکرانه نیز به همراه می‌آورد. از نیمه دوم دهه‌۶۰ سینمای کودک به دو شاخه تقسیم شد:

۱) فیلم‌هایی برای کودک ۲)فیلم‌هایی درباره کودک. دسته اول را فیلم‌هایی چون «گلنار»، «دزد عروسک‌ها»، «سفرجادویی»، «گربه آوازه‌خوان» و... و. نمایندگی می‌کردند. دسته دوم هم شامل آثاری چون «خانه دوست کجاست؟»، «دونده»، «کلید»، «مشق شب» و... می‌شد. فیلم‌های برای کودک مخاطبان بسیار و گیشه پررونق داشتند و آثار درباره کودک هم شمع محفل جشنواره‌ها بودند. در این سال‌ها بود که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان راه‌اندازی و به میزبانی اصفهان برگزار شد. در واقع شکل‌گیری این جشنواره محصول دوران رونق فیلم‌های کودک و نوجوان بود. به شکل طبیعی فیلم‌هایی ساخته می‌شد و در جشنواره‌ای که مختص این آثار بود، به نمایش درمی‌آمد.

دوران فترت

سال‌هایی که پرواز پروانه‌های زرین باشکوه بود و نصف جهان میزبانی شایسته برای آثار کودک و نوجوان، سپری شد. در دهه‌۷۰ و با آغاز افول سینمای کودک میزبانی اصفهان هم به دلایل غیرسینمایی‌ با اما و اگرهایی مواجه شد. یکی دو دوره‌ای جشنواره به کرمان رفت و بعد هم که به اصفهان بازگشت دیگر آن جشنواره سابق نبود. در این سال‌ها هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فعالیت سینمایی و جذب و ترغیب سینماگران شاخص برای ساخت فیلم کودک دچار مشکل شد. بخش خصوصی هم به دلایلی متعدد به این نتیجه رسید که ساخت فیلم کودک فاقد توجیه اقتصادی است. به این ترتیب آن سینمای باشکوه و موفق، به چند نمونه انگشت‌شمار و منحصربه‌فرد مثل کلاه‌قرمزی تقلیل یافت.

فارابی وارد می‌شود

به مرور هرچه سینمای کودک به حاشیه رانده شد و از تعداد آثار جذاب و شاخص این گونه کاسته شد، نقش و سهم بنیاد فارابی در تولید فیلم کودک افزایش یافت. دلیلش هم برگزاری جشنواره کودک بود. برای برگزاری جشنواره نیاز به تعدادی فیلم بود و چون بخش خصوصی رغبتی به تولید فیلم کودک نشان نمی‌داد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم دیگر رونق سابق را نداشت، فارابی به‌عنوان متولی جشنواره خودش وارد میدان شد. در یکی از عجیب‌ترین رخدادهای ممکن، نهاد برگزارکننده جشنواره خودش متولی تولید فیلم‌های فستیوالش شد. به این ترتیب سینمای کودک با حمایت فارابی و به‌دلیل برگزاری سالانه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان همچنان موجودیتش را حفظ کرد. هر سال فیلم‌هایی برای شرکت در جشنواره کودک با حمایت فارابی ساخته شد، به جشنواره آمد و بعد از آن هم سرنوشت اکرانش برای هیچ‌کس مهم نبود. تهیه‌کننده پولش را گرفته بود، فارابی جشنواره‌اش را برگزار کرده بود، پس دلیلی برای نارضایتی وجود نداشت.

این جشنواره را برای چه برگزار می‌کنید

آنچه در این سال‌ها شاهدش بوده‌ایم، برپایی جشنواره‌ای بوده که مثل ماموریت اداری مرتب برپا شده، بی‌آنکه برگزاری‌اش دیگر توجیه عقلانی‌ای داشته باشد. جشنواره‌ای که خودش متولی تولید فیلم‌هایش است و بعد از مراسم اختتامیه فستیوال، فیلم‌ها یا به امان خدا رها می‌شوند یا درصورت اکران شکست در انتظارشان است (جز چند استثنا) چرا برگزار می‌شود؟   تردید در برگزاری سالانه یا رسیدن به رخدادی دوسالانه به‌عنوان یکی از پرسش‌های کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره فیلم کودک، می‌تواند نقطه شروعی برای پرسش‌هایی جدی‌تر باشد. در شرایط فعلی اصرار بر برگزاری مداوم جشنواره فیلم کودک بدون درنظرگرفتن فلسفه وجودی این فستیوال، وضعیت فیلم کودک، سرنوشت اکرانشان و هزار داستان دیگر، به نفع هیچ‌کس نیست جز آن چند نفری که با بودجه دولت فیلم‌های کم‌ارزش و غیرجذاب می‌سازند و بدون نیاز به اکران به سود می‌رسند. جشنواره فیلم کودک نیازمند بازتعریف و بازنگری در اهداف و  ماموریت‌هایش است.

کد خبر 683001 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران کانون پرورش فکری کودکان بنیاد سینمایی فارابی بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای کودک و نوجوان سینمای ایران تلويزيون - فيلم ايرانى

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران کانون پرورش فکری کودکان بنیاد سینمایی فارابی بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای کودک و نوجوان سینمای ایران کانون پرورش فکری کودکان سینمای کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان جشنواره فیلم کودک فیلم های کودک تولید فیلم فیلم هایی فیلم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در مراسم آغاز این کارگاه‌ها، گفت: کتابخانه‌های عمومی در کنار رسالت ترویج کتابخوانی، محافل ادبی و قرآنی را به منظور برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با ادبیات و نویسندگان راه اندازی کردند.

عاطفه زارعی با بیان اینکه این محافل با حضور پیشکسوتان و استادان ادبی کشور برگزار می‌شود، افزود: مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی در بخش شعر و محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری در بخش داستان در این کارگاه‌ها تدریس می‌کنند.

او همچنین به دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان، دوست من کتاب، اشاره کرد و افزود: این جشنواره از آبان ۱۴۰۱ آغاز و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان کشور هستند، خاطرنشان کرد: مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب هیأت داوران و از افتخارات ایران اسلامی به شمار می‌روند.

دبیر کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان همدان هم گفت: همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

کمال شفیعی‌مشعوف، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعداد‌ها باید ادامه داشته باشد گفت: امیدوارم مجموعه داستان و مجموعه شعر‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره به چاپ برسد.

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟