Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کارگاه آموزشی آشنایی با تیپ‌های مهم‌ کانی‌سازی پهنه دیواندره در راستای اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان برگزار شد.

به گزارش ایران اکونومیست، در راستای انجام طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، کارگاه آموزشی از سوی محققان سازمان زمین شناسی برگزار شد و طی آن شرکت کنندگان علاوه بر بازدید صحرایی از معادن معروف پهنه دیواندره، با تیپ‌های مهم‌ کانی‌سازی در منطقه آشنا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید از کانسار طلای کوهزایی قبغلوجه و بازدید از طلای کوهزایی کسنزان، بازدید از کانسار آهن برده رش(بانه) و کانسار طلای باریکا(سردشت) و بازدید از کانسار آهن و منگنز دیوالان (سردشت) از برنامه‌های در کمپ سقز بوده است.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی طی سال گذشته برای سال ۱۴۰۱ اجرای این پروژه در استان کردستان را به عنوان مقصد بعدی در نظر گرفت.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، حجم مالی این پروژه در استان کردستان حدود ۲۸۰ میلیارد تومان است و کارشناسان و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این پروژه از ۱۵ اردیبهشت به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در پنج کمپ متمرکز شامل شاهین‌دژ، دیواندره، سنندج، سقز و قروه در استان کردستان مستقر شده‌اند.

در این طرح بالغ بر  ۵۳ درصد کل استان کردستان تحت پوشش مطالعات اکتشافی قرار خواهد گرفت که این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی این استان است و حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان را در بر می‌گیرد و تهیه ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی، ۲۵ عنوان نقشه ژئوشیمی و ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک برای این پهنه طراحی شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: طرح تحول زمین شناسی ، کردستان ، سازمان زمین شناسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: طرح تحول زمین شناسی کردستان سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک

به گزارش جام جم آنلاین، مانند سیاهچاله‌های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی‌های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال‌های آبی هستند. عمق این حفره‌های عظیم در اقیانوس‌های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.

تصور می‌شود این حفره‌های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آن‌ها زندگی می‌کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.

حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می‌رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.

پیش از این محققان تصور می‌کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد، اما اندازه گیری‌های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.

نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد، اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آن‌ها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می‌زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.

اما در واقع تخمین‌های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه‌تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.

این دستگاه مجموعه‌ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می‌شود.

قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک (echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس‌های امواج صوتی عمق را تخمین می‌زند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق‌ترین گودال آبی جهان تایید شد.

 

دیگر خبرها

  • شرط تأمین زمین ۹۲ هزار متقاضی مسکن ملی در کردستان+فیلم
  • زمان واگذاری پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کردستان+فیلم
  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • چراغ سبز تغییر نام باشگاه استقلال تهران