Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:30:55 GMT

میراثی جهانی که جهانی مدیریت نمی‌شود!

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۰۹۱۲

میراثی جهانی که جهانی مدیریت نمی‌شود!

ایسنا/یزد میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد که حاصل همزیستی انسان و طبیعت است، در سالیان اخیر علی رغم بحرانها و نیز سیاست ایران‌هراسی غرب مورد توجه گردشگران سرتاسر جهان قرار گرفته ولی مدیریت آن همراستا با جهانی شدن آن پیش نرفته و هنوز هم جلوه‌هایی نازیبا را در گوشه و کنار آن شاهدیم.

بافت تاریخی یزد در تاریخی ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ با مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و حریم آن به وسعت پنج هزار هکتار بافت زنده، به عنوان نخستین شهر خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید و با ثبت آن برای اولین بار پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند طی این پنج سال اقدامات زیادی برای حفاظت از این عرصه از سوی متولیان انجام شده ولی هنوز هم جلوه‌هایی نازیبا را در این بخش از شهر یزد شاهدیم به نحوی که بسیاری از ساکنان این بافت پویا و زنده تاریخی نیز بدان گلایه دارند و هنوز هم شاهد مهاجرت اهالی اصیل آن به دیگر مناطق شهر به دلیل کاستی‌های مدیریتی این منطقه هستیم.

بافت تاریخی یزد این روزها علاوه بر چالشهایی مانند نبود مدیریت گردشگری، وجود بناهای تاریخی مجهول المالک و کثیرالمالک و خطرات ناشی از آتش سوزی و رهاسازی فاضلاب، با معضل حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی نیز مواجه است و بعضاً صحنه‌هایی نازیبا را مقابل چشمان بیننده به نمایش می‌گذارد.   

قطعاً این بافت جهانی برای میزبانی بهتر از گردشگران دنیا نیازمند اهتمام و مدیریتی جهانی است که امید می‌رود دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از نابوی این میراث غنی و رونق هر چه بیشتر آن توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی عکس شهر ميراث جهاني يزد حفاظت از بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، افشین صالحی نژاد، صبح سه شنبه در بازدید از این شهرک در جمع خبرنگاران افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

وی، با بیان این مطلب که بایستی کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان داشت: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت افزود: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این اثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می کند، اما مسئولان راه و شهرسازی بایستی درمناسب ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا نمایند.

کد خبر 6093113

دیگر خبرها

  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع