Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@21:58:03 GMT

نائین چشم انتظار نگاه مسئولان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۶۸۹۳

نائین چشم انتظار نگاه مسئولان

شهر نائین یکی از کهن‌ترین شهرهای استان است که به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی جایگاه بسیار والایی دارد. توسعه روزافزون این شهر نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر نائین به دلیل قرار گرفتن در منطقه دشت کویر دارای آب و هوایی خشک است. این اقلیم بر ساخت بناهای این شهر اثر گذاشته است و وجود آثار تاریخی و بافت‌های با ارزش به قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال شاهدی بر این مدعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت شهری نائین قصد دارد به منظور بهبود وضعیت فضاهای تاریخی، بافت‌های باارزش شهر و جذب گردشگر اقداماتی انجام دهد. با توجه به موقعیت ویژه این شهر در سطح کشور، بهبود وضعیت فضاهای شهری و احیای بافت‌های تاریخی نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری به این شهر میراثی و تاریخی است. در گفت‌وگو با «حسن شفیعی» شهردار نائین مطالبات و پیگیری‌ها که در این زمینه انجام داده است را جویا شدیم، مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

موانع پیش‌روی شهرداری برای احیای بافت‌های تاریخی چیست؟

شهر نائین یکی از کهن‌ترین شهرهای استان است که به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد و نگاه ویژه به این شهر میراثی و تاریخی ضروری به نظر می‌رسد. یکی از معضلات پیش روی شهرداری نائین احیا، بهسازی و بازسازی بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر است. آسفالت نامناسب محله‌های تاریخی تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است، از طرفی اعتبارات احیای بافت تاریخی ناچیز است و جوابگوی مشکلات نیست.

آثار تاریخی مهم شهر نائین کدام است؟

از مجموع مساحت ۱۱۰۰ هکتاری شهر نائین ۱۰ درصد آن بافت تاریخی است، که بیش از ۳۰۰۰ قدمت دارند، از جمله قلعه محمدیه، آسیاب ریگاره، بازار تاریخی و مسجد جامع نائین که نگاه شهرداری به این اماکن تاریخی توسعه محوری و گردشگری است.

بازار شهر تاریخی نائین در دهه‌های گذشته محل کسب و پیشه بوده؛ اما به دلیل نبود اعتبار برای مرمت و بازسازی، اکنون این عمارت تاریخی از رونق اقتصادی افتاده و در حال مخروبه شدن و ویرانی است. بیش از ۱۳۰ خانه تاریخی در شهر نائین وجود دارد که به ثبت ملی نیز رسیده است، لازم است اعتبار برای بازآفرینی تخصیص داده شود که در صورت بی توجهی خالی از سکنه شده و از بین می‌روند، در چند سال اخیر شهرداری برای حفظ این بناها طرح‌های تشویقی گذاشته بود، لازم است حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی انجام شده است؟

با وجود گردشگر پذیر بودن شهر نائین، برای بازسازی و استفاده اقتصادی از اماکن تاریخی، به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم تا ضمن احیا، برای سرمایه‌گذاران نیز کسب درآمد داشته باشیم.

شهرداری از منبع پساب فاضلاب استفاده می‌کند؟

با توجه به خشکسالی‌ها و کم آبی در شهر نائین، لازم است از پساب فاضلاب شهری که هدرمی رود به شهرداری تخصیص داده شود تا ضمن تسویه و آبیاری فضای سبز شهری، مراکز گردشگری را نیز افزایش دهیم؛ در این راستا نیاز به صدور مجوز از سوی آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای داریم. از پساب فاضلاب شهری برای فضای سبز برون شهری و پیرامونی استفاده کنیم، اگر همراهی لازم با شهرداری انجام شود به منظور جلوگیری از باد و طوفان‌های شهری کمربند حفاظتی در اطراف شهر نائین ایجاد می‌کنیم.

اقدامات شهرداری در حوزه بازآفرینی شهری چیست؟

در طرح بازآفرینی شهری ۱۸ مورد طرح در بافت تاریخی تعریف شده است، در بازآفرینی شهری شهرداری حامی دستگاه‌هایی است که در این حوزه ورود پیدا کنند، برای ۱۸ طرح مدنظر در بازآفرینی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار درخواست داشتیم؛ در صورت تخصیص، شهرداری نیز مبلغی تخصیص می‌دهد. در صدور پروانه برای بازسازی بافت تاریخی ۷۰ درصد بخشیدگی گذاشته‌ایم که سه سال است که سهم بخشودگی شهرداری هنوز از طریق دستگاه‌های ذیربط واریز نشده و طلبکار هستیم.

سال جاری میزان قیر تخصیص یافته کفاف استفاده در محلات بافت تاریخی شهر را ندارد، تخصیص اعتبار برای احیای بافت‌های تاریخی شهر، قیر رایگان برای آسفالت محله‌های بافت تاریخی و تخصیص پساب فاضلاب شهری برای آبیاری فضای سبز شهری و کمربندهای حفاظتی برای اطراف شهر از مطالبات شهرداری از رئیس‌جمهور است.

کد خبر 581411

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نائین شهرهاي ايران بافت فرسوده بافت تاریخی خانه تاریخی پساب فاضلاب بودجه و اعتبارات بازآفرینی شهری قدمت شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت تاریخی پساب فاضلاب احیای بافت شهر نائین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۶۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر

دریافت 28 MB

فیلم: محمد غلامحسینی

کد خبر 6091003

دیگر خبرها

  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر