Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور با اشاره به نادیده گرفته‌شدن حقوق کودکان در فلسطین، یمن و افغانستان، نوع نگاه غرب به کودکان را آبروریزی بزرگی برای آنان عنوان کرد.

به گزارش ایران اکونومیست احمد وحیدی روز دوشنبه با حضور در  نخستین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی که در تالار وزارت کشور برگزار شد با اشاره به مبانی فکری و نظری درباره کودکان اظهار داشت: یک مبانی همان مبانی‌ای است که در قالب کنوانسیون حقوق کودک در غرب حاکم بوده و کمیته‌های مختلف حقوقی، فرهنگی، اجتماعی ، حقوق بشر برداشت‌ها و تفاسیری از آن ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خود کنوانسیون حاوی اشکالات فراوانی است، گفت: اگر بخواهیم با تفسیر خوشبینانه از کنار آن رد شویم، در موضوعاتی که این کمیته‌ها پیگیری می‌کنند فضای تیره و تاریک و منزجر کننده وجود دارد.

وحیدی ادامه داد: تفسیر کمیته‌های کنوانسیون حقوق بشر، ممکن است فارغ از هر اصل اخلاقی، معنوی و فارغ از هر اصل تربیتی و هر اصلی که به حفظ بنیان های جامعه کمک می‌کند که از نگاه ما، خانواده است، صورت گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در مبانی غربی فضای تیره و تاریکی وجود دارد که همه تحت عنوان حق کودک انجام می‌شود، اظهار داشت: وقتی کودکان در فلسطین، یمن و افغانستان آنچنان مورد هجوم و تهاجم قرار می‌گیرند و به بدترین وجه کشته و زندانی میشوند، ظاهراً کودک و نوجوان محسوب نمی‌شوند.

وزیر کشور با بیان اینکه نوع نگاه به کودک و نوجوان در غرب، آبروریزی بزرگی برای غرب  است، اظهار داشت: اصلا به عکس‌هایی که از کودکان یمنی که تحت تحریم و جنگ هستند، منتشر می‌شود کاری ندارند و هیچ وجدانی به درد نمی‌آید و اعتراضی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا و غرب ژست بی‌طرفی می گیرند، عنوان کرد: بسیاری از کودکان کار و خیابان در ایران، کودکان افغانستانی هستند که توسط آمریکایی‌ها از خانه و کاشانه خود رانده شدند و کسی کاری ندارد که این ظلم‌ها چگونه این افراد را بی‌سرپرست کرده است.

وحیدی با یادآوری این موضوع که رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته دستور دادند که کودکان مهاجر در ایران تحت آموزش رایگان قرار بگیرند، تاکید کرد: این نوع نگاه در ایران است و تفاوت آن با نگاه غرب، مشخص است.

وزیر کشور با بیان اینکه اگر نوع نگاهی که در غرب است به کشورهای دیگر و کشورهای اسلامی کشیده شود آمار بسیار نگران‌کننده خواهد بود، گفت: در غرب یک تمدن پوسیده فارغ از اخلاق، هویت و رشد معنوی وجود دارد که روز به روز خودشان دچار مشکلات جدید می شوند.

وحیدی تاکید کرد: اولین مسئله مهم این است که در کشور خود مراقبت کنیم که مبانی فکری غلط، منحط و ضد اخلاقی را رشد کند.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم که جریان ضد کودک و نوجوان که در غرب است را به عنوان حق کودک جا نزنند و به ما نخورانند.

وزیر کشور با بیان اینکه مراقبت از مبانی فکری و عملی خودمان در حوزه کودک و نوجوان مهم است، اظهار داشت: سندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کودکان تهیه و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده است، سند ارزشمندی بوده که باید مبانی نظری و عملی در این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه در عالم اسلام کودکانی داریم که به اسم کودک هستند اما هر بزرگسالی در مقابل عظمت مقام آنان تعظیم می‌کند اظهار داشت: در کدام مذهب مانند حضرت علی اصغر، حضرت قاسم ابن الحسن پیدا می‌کنیم و یا در کدام مذهبی دختری مانند رقیه خاتون و یا سکینه خاتون پیدا می کنیم که مراجع بزرگ در سن ۹۰ سالگی در مقابل مقام آنان تعظیم می‌کنند و درس می آموزند.

وحیدی با بیان اینکه خیلی مهم است که بدانیم این ها در مبانی دینی، فکری و رفتاری ما وجود دارد، افزود: کودک از نظر ما لزوماً کودکی نیست که در برخی ادبیات وجود دارد؛ کودک می تواند به مقام عالی برسد.

وزیر کشور ادامه داد: وقتی راجع به کودکان حرف می‌زنیم در حقیقت راجع به کسانی حرف میزنیم که می‌توانند دنیا را تغییر دهند.

وحیدی به شهید فهمیده و کلام امام راحل درباره ایشان اشاره کرد و گفت: حضرت امام که شخصیت بی نظیری در حوزه علمی، عرفانی و سیاسی بودند در خصوص شهید فهمیده که کودکی ۱۳ ساله بودند، اعلام می‌کنند که رهبر ما آن کودک ۱۳ سال است.

وی تاکید کرد: ما فرهنگی داریم که باید کودک و نوجوان در آن به اوج برسد و این فرهنگ است که کودک را بالا میکشد.

وحیدی با اشاره به سخنان امام راحل در این خصوص ادامه داد: در زمانی که امام را تبعید می‌کردند و ساواک از ایشان پرسید که سربازان تو کجا هستند، امام فرمودند سربازان من در گهواره هستند.

وزیر کشور یادآور شد: ساختن دنیای نو و تمدن نو از مسیر کار خوب و ارزشمند است که باید برای کودکان و نوجوانان انجام شود.

به گفته وی، با توجه به کودکانی که به دلیل برخی مشکلات خانوادگی و اجتماعی حامی جدی ندارند، این مسئله مهم است و از بزرگترین کارهای عبادی و اجتماعی محسوب می شود.

وحیدی با بیان اینکه فوری‌ترین کار در این حوزه باید بازگرداندن کودکان به آغوش گرم خانواده باشد، تاکید کرد: رشد یک نوجوان و کودک در خانواده را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان عوض کرد.

وی با بیان اینکه این کودکان پاره های تن ما هستند و هرگز از ما جدا نیستند بر تلاش برای نجات کودکان کار تاکید کرد و افزود: کمتر کاری را می‌توان پیدا کرد که دارای چنین ارزشی باشد.

وزیر کشور افزود: بین کودکان کار فرقی ندارد ممکن است کودکان مهاجر باشند؛ کودکان مهاجر چه گناهی کرده‌اند که آمریکایی‌ها آنها را از خانه و کاشانه خود آواره کردند.

وحیدی با اشاره به تفاوت اقتضائات فرهنگی استان‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان نیز گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی در استان‌های مختلف اقتضائات خود را دارد و  نمی‌توان الگویی کلیشه‌ای برای همه جا  ارائه کرد.

وی یادآور شد: کودک نباید تحت فشارهای روحی و روانی که قابل تحمل نیست قرار گیرد اما اگر مسیر رشد یک فرزند از کار است، کار مسیر رشد میشود.

وزیر کشور ادامه‌داد: از فرهنگ عمیق با تاریخ بزرگی برخوردار هستیم و نیاز نیست در حوزه کودک و نوجوان از فرهنگ دیگران وام بگیریم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: احمد وحیدی ، روز جهانی حمایت از کودکان کار ، کودکان کار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: احمد وحیدی روز جهانی حمایت از کودکان کار کودکان کار وزیر کشور کودک و نوجوان کودکان کار نوع نگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۱۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی آسیب‌

علاقه به استفاده از لوازم‌آرایش توسط کودکان به‌ویژه دختران زیر ۷ سال از جمله نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌هاست و مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی فرزندشان چه پاسخی بدهند و چطور با او و خواسته‌اش برخورد کنند.

به گزارش ایسنا،روزنامه خراسان در گزارشی با این عنوان به ویدئوهای پربازدید آموزش میکاپ برای دختران زیر ۱۰ سال در شبکه‌های‌اجتماعی و آسیب‌های آن برای کودکان از دیدگاه یک کارشناس‌ارشد مشاوره توان‌بخشی پرداخته و نوشته است: امروزه جوامع بشری تغییرات‌اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند که بخشی از آن به زیباسازی چهره و بدن افراد برمی‌گردد. در این حوزه آرایش صورت در بین دختران جوان عمومیت و رواج زیادی یافته است به‌ویژه که سن آرایش پایین‌تر آمده و گاهی شاهد کودکان کم سن‌وسالی هستیم که در مجالس و مهمانی‌ها نه تنها چهره خود را آرایش می‌کنند بلکه آموزش آن را در اختیار کاربران زیادی در فضای‌ مجازی قرار می‌دهند.

علاقه به استفاده از لوازم‌آرایش توسط کودکان به‌ویژه دختران زیر ۷ سال از جمله نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌هاست و مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی فرزندشان چه پاسخی بدهند و چطور با او و خواسته‌اش برخورد کنند. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

اصلی‌ترین علل علاقه دختربچه‌ها به آرایش

ابتدا باید علت علاقه کودک به این امر را جویا شویم. شاید بخش اعظمی از توجه کودکان به لوازم آرایشی ناشی از کنجکاوی آن‌ها برای کشف محیط پیرامون‌شان باشد. همچنین کودکان در انتهای سال‌های ۵ و ۶ سالگی نسبت به تفاوت‌های جنسیتی خود با افراد بالغ حساس‌تر شده و کنجکاوی‌های جنسی آن‌ها در حال شکل‌گیری است. بنابراین در صورت دیدن منظره آرایش کردن اطرافیان خود به این مسئله حساس شده و کنجکاوی و علاقه بیشتری را نشان می‌دهند. شایان ذکر است که این توجه مختص کودکانه دختر نبوده بلکه پسران هم نسبت به این امر کنجکاوی و علاقه نشان می‌دهند اما بسیاری از متخصصان منع کودک را از این امر اشتباه می‌دانند و معتقدند ممانعت در برابر خواسته‌ها و علائق در دوران کودکی منجر به افزایش فزاینده آن در دوره نوجوانی و بزرگ سالی خواهد شد. تقلید از بزرگ ترها، حس کنجکاوی، تشویق کودک به آرایش‌کردن از علل مهم علاقه کودک به آراستن چهره خود است.

اهمیت فراوان اولین واکنش والدین

این که اولین بار چگونه با این علاقه کودک برخورد شود بسیار مهم است، بنابراین اولین برخوردهای والدین نباید ایجاد تنش کند و او را نسبت به این امر کنجکاوتر کند. به جای هیجانی کردن فضا و ایجاد تنش و کشمکش، بدون تندروی‌های بی‌مورد باید از لجبازی‌ها و کنجکاوی‌های کودک بکاهیم و از عوارض آرایش‌کردن کودک پیشگیری کنیم.

پیامدهای تلخ آرایش‌کردن کودکان

از مهم‌ترین پیامدهای آرایش کردن کودکان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- آرایش کودک به‌تدریج عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او را کاهش می‌دهد چراکه پس از مدتی که به آرایش‌کردن عادت کند، نسبت به چهره واقعی خود احساس خوبی نخواهد داشت و بدون آرایش در محیط بیرون حاضر نخواهد شد.

۲- مواد آرایشی به دلیل وجود مواد شیمیایی ممکن است تاثیراتی در بیش فعالی کودکان بگذارد.

۳- آرایش کردن می‌تواند منجربه خود بزرگ‌بینی و غرور کاذب کودک شود.

۴-کودک وقتی را که می‌بایست صرف بازی کند به آرایش کردن می‌پردازد.

۵- ذهن کودک درگیر مقایسه خود با بزرگ سالان می‌شود و از گروه هم سال فاصله می‌گیرد و باعث تنها ماندن وی می‌شود.

۶- موجب تمایل به تغییرات چهره و عمل زیبایی در بزرگ سالی خواهد شد.

۷-آرایش کردن منجر به داشتن الگویی نامناسب در ذهن کودک خواهد بود.

۸- پوست کودکان لطیف و حساس بوده؛ بنابراین لوازم آرایش ممکن است عوارض جانبی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کند.

راهکارهای پیشگیری از ترغیب دختربچه‌ها به آرایش‌

۱- تا حد امکان در مقابل کودکان آرایش نکنید و تا سن معینی آن‌ها را به آرایشگاه‌های بزرگسالان نبرید.

۲- لوازم آرایش خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

۳- کودک را با خود به مراکز خرید لوازم آرایش نبرید چراکه تماشای رنگ‌های متنوع در مراکز فروش جذابیت لوازم‌آرایشی را برای کودک افزایش می‌دهد.

۴- در حضور کودک در مورد چهره‌آرایی و آرایش کردن کمتر صحبت کنید و از تماشای فیلم‌هایی با تصاویری در این مورد خودداری کنید.

۵- در صورت مشاهده استفاده از لوازم آرایش توسط کودک یا درخواست او برای این کار به هیچ عنوان واکنش شدید از خود نشان ندهید، زیرا این کار ممکن است کنجکاوی و لجبازی یا علاقه او را تشدید کند.

۶- با توجه به سن کودک به او بفهمانیم که آرایش کردن مناسب او نبوده و ممکن است به سلامت او آسیب برساند.

۷- به او بگویید که این کار مختص بزرگ‌سالان است و دنیای زیبای کودکی را برای وی جذاب‌تر کنید.

۸- اگر نتوانستید با ملایمت او را منصرف کنید به او اجازه دهید یک بار آن هم در مقادیر کم این کار را انجام دهد ولی حتماً از وسایلی استفاده کند که بی‌خطر بوده و از حداقل مواد شیمیایی تشکیل شده باشد.

۹- از چهره آرایش کرده او ابراز خوشحالی و رضایت نکنید و باعث نشوید که به این نتیجه برسد که من زشتم و مادر و پدر وقتی آرایش دارم بیشتر مرا دوست دارند و من زیباتر به نظر می‌رسم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • دومینوی آسیب‌