Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن وحید روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی بیابان برگزار شد اظهار داشت: در شرایط ترسالی در استان  ۲۴۰ هزار تن علوفه تولید می شد که ۱۲۰ هزار تن آن قابلیت چرای دام داشت.

وی افزود: کاهش تولید علوفه بر فعالیت بهره بردارا ن از مراتع تاثیر گذاشته و شرایط اقتصادی آن ها  برای تولید دام و گوشت را تحت تاثیر قرارمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: از مجموع گستره ۱۸۰ هزار هکتاری بیابان های استان برای ۱۰۲ هزار هکتار برنامه های احیا و اصلاح تهیه و این برنامه ها در  ۲۴هزار و ۶۰۰ هکتار  که یک چهارم مساحت عرصه های طرح و برنامه دار می شود اجرایی شده است.

ریزگردها در خراسان شمالی

وی با بیان این که وسعت بیابان های استان افزایش نیافته است افزود: با برنامه های احیا و اصلاح و بیابان زدایی که در سال گذشته انجام شد ۵۶درصد از حجم فرسایش و رواناب هایی که منجر به سیلاب می شد کاهش یافته است.

وحید افزود: با احیای جنگل ها و مراتع و بیابان های استان تاج پوشش گیاهی نیز ۹درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از جمله استانهای در گیر با ریز گرد است اما درصد ریزگردها در استان بحرانی و نگران نیست بلکه منطقه ای و موقت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در مورد غبار موجود در هوای بجنورد نیز گفت: آن چه در هوای بجنورد دیده می شود مربوط به سنگ شکن هایی است که در اطراف بجنورد قرار دارند و سال هاست در مورد مخاطرات هشدار داده شده است.

وی با بیان این که در بیابان های پهنه جنوبی استان و در مانه و سملقان منطقه برداشت خاک وجود دارد اظهار داشت: این مناطق اگر در طول سال به ویژه در تیر و مرداد کنترل نشود با مخاطره مواجه خواهیم شد و خشکسالی ها و رها شدن اراضی دیم نیز به این موضوع دامن زده است.

کانون های بحرانی فرسایش خاک

وحید از شناسایی پنج هزار هکتار کانون بحرانی نیز در استان خبر داد و افزود: اجازه گسترش به این کانون ها نداده ایم و عملیات آبخیزداری و احیا و اصلاح بیابان ها و حفاظت و قرق مناطق جنگلی استان نقش مهمی در افزایش نیافتن کانون های بحرانی فرسایش خاک دارد.

وی با بیان این که خشکسالی ها و افت منابع آب های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در بخش هایی از استان شده است گفت: در دشت مانه سملقان و بخش هایی از شهرستان اسفراین فرونشست زمین دیده شده است و اگر دامنه آن گسترش پیدا کند کنترل آن سخت خواهد شد.

وی با بیان این که ۴۳۴ هزار هکتار از منابع طبیعی استان جنگل است افزود: در این مساحت ۱۰۰ هزار هکتار طرح مدیریت منابع جنگلی اجرا شده است.

وی افزود: خراسان شمالی بیشترین عرصه های قرق را در سطح کشور دارد به طوری که در این استان علاوه بر قرق ۲۵ هزار هکتار جنگل خزری در بزداغی نیز ۳۶ هزار هکتار رویشگاه جنگلی ما قرق شد که بزرگترین قرق کشور است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

برچسب‌ها بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی بجنورد بیابان زدایی خراسان شمالی منابع طبیعی خراسان شمالی منابع طبیعی هزار هکتار بیابان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۱۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵ درجه‌ای دمای هوا در خراسان شمالی از هفته آینده

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی از احتمال کاهش پنج درجه‌ای دمای هوا از هفته آینده خبر داد.

مظاهر عظیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از ابتدای هفته آینده با فعالیت سامانه بارشی در استان روبه‌رو باشیم که کاهش محسوس پنج تا هشت درجه دمای هوا را از ابتدا تا اواسط هفته آینده به دنبال دارد. فعالیت این سامانه بارشی از اواخر وقت شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز و سبب وزش باد لحظه‌ای شدید در بیشتر مناطق نیمه جنوبی، بارش باران در بعضی ساعت‌ها، رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ در نیمه جنوبی استان می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین، سملقان، بام و صفی‌آباد، مانه، بخش‌هایی از شیروان، فاروج، بجنورد و راز و جرگلان تحت تاثیر این سامانه قرار گیرند.

وی درباره آثار و مخاطره‌های فعالیت این سامانه بارشی، گفت: صاعقه، تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب‌ها، آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیرها از جمله اتفاق‌هایی است که احتمال وقوع دارند و به همین دلیل، هشدار زرد صادر شده است.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی افزود: احتیاط هنگام کار در ارتفاعات، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت سرعت مطمئن و روشن نگه داشتن چراغ‌ها در مه، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر از جمله توصیه‌هایی است که باید مد نظر قرار گیرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ درجه‌ای دمای هوا در خراسان شمالی از هفته آینده
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال