Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:27:24 GMT

داروخانه تنها مرجع عرضه دارو و مکمل است

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۱۸۷۵

داروخانه تنها مرجع عرضه دارو و مکمل است

ایسنا/فارس معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تاکید براینکه داروخانه‌ تنها مرجع رسمی عرضه داروها و مکمل‌های دارویی است، از مردم خواست که تحت هیچ عنوان این محصولات را از عرضه کنندگانی غیر از داروخانه‌ها تهیه نکنند.

ابوالفضل نیکوسیر دوشنبه ۲۳ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ واحد صنفی عطاری مورد بازرسی قرار گرفته و طی آن به ۵ عطاری به دلیل تخلف اخطار کتبی داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیکوسیر با بیان اینکه بیشترین تخلف‌ها در صنف عطار، عرضه محصولات غیرمجاز نظیر شامپو، کرم و داروهای دست ساز ترکیبی بوده است، گفت: کرم‌هایی که تحت عنوان برطرف کننده تیرگی و لک و کک و مک عرضه می‌شود، عمدتا غیرمجاز بوده و استعمال آنها منجر به عوارضی خواهد شد و مضراست.

او با اشاره به جمع‌آوری داروها و محصولات دارویی و مکمل‌های غیرمجاز از سطح عطاری‌های بازرسی شده، گفت: یکی از تخلفات عرضه شامپوهای غیرمجاز تحت عنوان شامپوی تقویتی بود که عرضه آنها منجر به ارجاع پرونده تخلف برخی عطاری‌ها به مراجع قضایی شده است.

نیکوسیر خاطرنشان کرد که واحدهای صنفی عطاری تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی فرآوری نشده، روغن‌های گیاهی دارای مجوز، ادویه و عرقیات هستند و عرضه هرگونه دارو توسط آنها خلاف قانون است.

مکمل‌های غذایی بعضا اعتیادآور است

مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد، کپسول.... در عطاری ها ممنوع است.

افروز جعفرنیا ادامه داد: عرضه و تبلیغ داروهای شیمیایی و گیاهی با عنوان داروهای ترک اعتیاد، خواب آور، اعصاب و روان، داروهای چاقی و لاغری در عطاری ها ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

جعفرنیا گفت: بسیاری از داروهای لاغری که توسط برخی آرایشگاه های زنانه، عطاری ها، باشگاه های ورزشی، مکمل فروشی ها و ... معرفی و عرضه می‌شود، قاچاق، تقلبی و دست ساز بوده و حاوی مواد مخدر (ترکیبات آمفتامین و شیشه) است و سبب اعتیاد مصرف کنندگان و ایجاد  عوارض جانبی شدید می‌شود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: داروهای غیرمجاز که برای چاقی معرفی می‌شود، دارای کورتون و بسیار مضر است و چاقی کاذب برای فرد ایجاد می کند.

به گفته وی مردم هرگز به تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی مکمل های لاغری و چاقی توجه نکنند زیرا داروهایی که با این شیوه تبلیغ می‌شود، کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند، چون اگر داشتند در داخل کشور می توانستند ثبت شوند.

جعفرنیان با بیان اینکه تنها مکان مجاز عرضه این گونه اقلام داروخانه است، گفت: معمولا ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل های غذایی غیر مجاز، با ترکیبات داخل قوطی تطابق ندارد و حاوی مواد شیمیایی و یا هورمون هایی است که عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: دقت و توجه به مشخصات برچسب هنگام خرید اقلام دارویی و بهداشتی، گامی موثر در جلوگیری از قاچاق کالا و اطمینان خاطر از سلامت فرآورده است.

جعفرنیا گفت: افراد می توانند پس از خرید محصولات مجاز، با مخدوش کردن لایه رویی قسمت مربوط به کد ۱۶ رقمی را با توجه به اطلاعات روی برچسب کنترل اصالت، از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، تلفن گویا ۶۱۸۵_۰۲۱ یا مراجعه به آدرس سایت www.ttac.ir نسبت به تائید اصالت محصول خریداری شده اقدام کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر ۷۵ واحد عطاری در شهرستان جهرم فعالیت دارد و هر عطاری برای فعالیت ملزم به اخذ پروانه کسب و کارت بهداشت است و سالانه دوره های آموزشی توسط اداره نظارت بر فرآورده برای عطاران برگزار می شود.

جعفرنیا خاطرنشان کرد: قبل از آغاز فعالیت یا تمدید پروانه کسب، عطاران موظف هستند که تعهد نامه ای مبنی بر انجام ندادن امور غیرمجاز و دخالت نکردن در امر درمان، امضا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جهرم دارو و مکمل مکمل دارویی مکمل غذایی داروی چاقی داروی لاغری کرم ضدلک عطاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است

با وجود اعلام برخی از رسانه ها در فضای مجازی در بررسی به عمل آمده و گزارش خبر نگار ما از داروخانه های شهر هشتگرد انسولین به اندازه کافی در داروخانه ها موجود است و بیماران دیابتی می توانند نیاز خود را تامین کنند.

بعضی از نام هاي تجاری که اغلب وارداتی هستند در یه بازه زمانی توزیع آن به تعویق افتاد که مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرد ولی هم اکنون انسولین در اکثر دارو خانه های ساوجبلاغ یافت می شود.

یکی از پزشکان دارو ساز گفت: بعضی از بیماران دیابتی می توانند جایگزین کنند انسولین های ایرانی را ولی به لحاظ بعد روانی حاضر به تغییر نیستند.

وی گفت: بسیاری از شر کت های بیمه گر هم به تعهدات خود در قبال نسخ بیمه ای متعد نیستند و داروخانه های توان خرید انسولین و نگهداری آن را ندارند که باید این موضوع توسط مسئولین این حوزه درست شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • داروخانه در توزیع اینترنتی دارو مسوول است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • پلمب مرکز غیرمجاز زیبایی در خمینی‌شهر
  • مرکز غیرمجاز زیبایی در خمینی‌شهر پلمب شد
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو