Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن وحید با اشاره به اینکه طی سال های اخیر خشکسالی استان را دربرگرفته است، گفت: براین اساس در سال گذشته در منطقه قشلاق و ییلاق بیش از ۱۳۸ هزار و ۹۲۳ تن کاهش تولید علوفه در استان خراسان شمالی رقم خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از بجنورد، حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی بیابان به شعار جهانی " عبور از خشسکالی با مشارکت همگانی" اظهار داشت: بیان این شعار برای روز بیابان زدایی در سال جاری نشان دهنده این است که سراسر دنیا درگیر این موضوع هستند و برای عبور از خشکسالی مشارکت همگانی الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل بیابان زایی که ایجاد خشکسالی می کند شامل محدودیت های اقلیمی، کاهش بارندگی، کاهش آب های زیرزمینی هستند، ادامه داد: در حال حاضر خراسان شمالی و کشور درگیر خشکسالی هستند، که این مسئله در ابعاد مختلف می تواند اثرگذار باشد.

وحید اضافه کرد: یکی از مهم ترین ابعاد خشکسالی، کاهش سفره های آب زیرزمینی است که استفاده مفرط از این آب ها باعث فرونشست زمین می شود، که تاکنون تبدیل به بحران نشده اما هشداری است که اگر دامنه اش وسیع تر شود، کنترل آن سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی عرصه های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی با بحران کم آبی مواجه شده اند، یادآور شد: امسال در فصل رویش بارندگی مناسبی بود و عرصه های منابع طبیعی در وضعیت پایین تر از نرمال قرار گرفت.

وحید گفت: در سال گذشته در منطقه قشلاق و ییلاق بیش از ۱۳۸ هزار و ۹۲۳ تن کاهش علوفه در استان خراسان شمالی بوده است، که یکی از معضلات بهره برداران در کشور بوده که به دلیل نبود علوفه در بازار و طبیعت توان لازم برای رفع این مشکل و این قضیه مشکل اقتصادی و اجتماعی برای مردم رقم زد .

این مقام مسئول اضافه کرد: موضوع اصلی این است که اثرات زیست محیطی، کاهش علوفه و خشکسالی می تواند خیلی شدیدتر از این موضوع باشد که در فرسایش های آبی و بادی، سیلاب ها، گردوغبار نمود پیدا کند.

وحید خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق استان برخی از سازندهای زمین شناسی تکامل نیافته تر هستند که باعث افزایش فرسایش ها، روان آب ها، برون زدگی های سنگی، شورشدن آب های زیرزمینی می شوند، که موضوع طبیعی است و به دخالت انسان مرتبط نیست اما اگر شرایط بارندگی مهیا و پوشش گیاهی احیا شود، بسیاری از مسائل در این زمینه حل خواهد شد.

وحید با بیان اینکه شاید عامل انسانی در موضوع اقلیم و سازندهای محیط زیستی نتوانند دخل و تصرف داشته باشد، گفت:  اگر بهره برداری از منابع طبیعی به درستی انجام شود و مفرط نباشد معضلات تشدید نخواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: استفاده از اراضی شیب دار که هیچ عملکردی برای موضوع اقتصادی استان نداشته باشد نیز باعث فرسایس و شوری خاک می شود که در نتیجه منجر به بیابان زایی خواهد شد.

وحید با اشاره به اینکه در خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و ۴۳۳ هزار هکتار جنگل وجود دارد، گفت:تاکنون خشکسالی در جنگل ها نمود پیدا نکرده، دلیل اصلی این است که بسیاری از عوامل تخریب از جمله جنگل تراشی در سطح وسیع و  قطع چوب حذف شده اند.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی که تا حدودی تاثیرخشکسالی را بر جنگل کاهش داده، این است که بیش از 100 هزار هکتار از عرصه های جنگلی طرح دارند و مدیریت می شوند و زادآوری در جنگل نشان از زنده بودن این عرصه است.

این مقام مسئول افزود: خشکسالی ها باعث می شود که بسیاری از گونه های گیاهی که ارزش علوفه ای، زیست محیطی، حفاظت خاکی دارند، کاهش پیدا کنند و گونه هایی مهاجم که ارزش زیستی مناسب ندارند در مراتع و بیابان ها هجوم بیاورند، اگر به این قضیه دقت ویژه ای نشود، تبدیل به یک آسیب جدی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راهکار اجرایی برای رهایی از این معضل این است که مراتع را تبدیل به بیابان نکنیم، ادامه داد:  بالغ بر 700 هزار هکتار طرح مرتع داری تهیه شده که بیش از 400 هزار هکتار در دست مدیریت است و براین اساس بهره بردار باید به مرتع به نگاه اکوسیستم اقتصادی بنگرد.

وحید گفت: در مناطقی که این طرح ها اجرا شده، حداقل مشکلات زیست محیطی، تخریب سرزمینی، حریق را شاهد بوده ایم و این نشان دهنده این موضوع است که این فرهنگ بهره برداری بهینه بین بهره برداران ترویج شده است.

وی ادامه داد: در پهنه جنوبی خراسان شمالی، حدود 180 هزار هکتار مشمول تعریف بیابان می شوند که از این میزان ۱۰۲ هزار هکتار عملیات های مدیریتی و پروژه دیده شده و ۲۴ هزار هکتار به مرحله اجرا رسیده است که در دشت اسفراین، گرمه و جاجرم بوده است.

وحید با بیان اینکه منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند در کاهش بیابان ها اقدام خاصی انجام دهد، اضافه کرد: این در حالی است که برای کاهش بیابان ها به مشارکت همگانی را نیاز است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خراسان شمالی منابع طبیعی هزار هکتار خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۲۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)

 محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان به همراه منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، علیرضا شهرکی فرماندار شهرستان زاهدان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان و ناحیه لخشک (شهرک شهریار) بازدید کرد.

 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه ساماندهی ۹۲ هکتار از اراضی حاشیه شهر زاهدان را به عهده دارد و تاکنون با اجرای طرح‌های عمرانی گوناگون، نسبت به بهسازی بافت مسکونی در این مناطق (اعم از لایروبی، خاکبرداری، زیرسازی، آسفالت، پیاده رو سازی، جدول گذاری، احداث کانال هدایت آب‌های سطحی و کانال فاضلاب) اقدامات موثری داشته است.

 همچنین ۳۵۰۰ هکتار از اراضی ناحیه لخشک را در تملک دارد که با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی کشور، مطالعات ساخت مسکن و اسکان جمعیت با اولویت اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در آن آغاز شده است.

 اراضی ده هکتاری و ناحیه لخشک به دلیل مجاورت با شهر زاهدان، پتانسیل هدایت جمعیت سرریز شهر زاهدان را داراست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری