Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد بازار معاملات اجاره مسکن طی روزهای اخیر در وضعیت قرمز برای مستاجرها قرار گرفته است.

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی «ایسنا» از تازه‌ترین تحولات بازار اجاره مسکن در مناطق مختلف شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد هم‌اکنون مستاجرها با شرایط دشواری به لحاظ تغییرات نرخ اجاره مسکن و افزایش شدید اجاره‌بها مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تغییرات قیمت بنا بر اعلام فعالان بازار اجاره در سرسام آور و بحرانی افزایش داشته اند و بیش از انتظار منجر به بالا رفتن بهای پیشنهادی موجران در فایل‌های ارائه شده به بازار و مشاوران املاک شده است.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد در برخی از محلات شهر یاسوج اجاره‌بها امسال بیش از۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در برخی دیگر از فایل‌ها و محله‌ها این افزایش بیش از این میزان است. هم‌اکنون و در آستانه شروع تابستان، تب اجاره‌بها بالا رفته و این بازار در وضعیت قرمز برای  مستاجرها قرار گرفته است.

مبالغ رهن و اجاره اعلام شده برای این واحدها در اغلب موارد از توان مستاجرها خارج است.

افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی اجاره بها در یاسوج

«عنایت رضایی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: امسال تاکنون بیش از ۱۵۰ درصد به اجاره بهای خانه اضافه شده که از مجموعه دستگاه قضایی و دستگاههای متولی استان از جمله سازمان صمت، ثبت اسناد و املاک، تعزیرات، امور مالیاتی، راه و شهرسازی و شهرداری انتظار داریم که تا دیر نشده به این مساله ورود کنند، امسال هم همچون سال گذشته که طبق مصوبه هئیت دولت قرار بود ۱۵ درصد اجاره بها اضافه شود اما تاکنون این مهم عملی نشد.

وی افزود: هیچ کسی وضعیت اجاره بها و ساماندهی و نظارت بر این بازار را بر عهده نمی گیرد.

رضایی اظهارکرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش بی رویه مهاجرت از شهرستان ها و استان های همجوار به شهر یاسوج، نبود نظارت جدی و کافی و انصافی صاحبان خانه ها دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره بها در این شهر است.

اجاره دادن ۷۰ درصد خانه های یاسوج از طریق سایت دیوار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج خاطرنشان کرد: قانون باید مشاوران املاک و صاحبان خانه ها را ملزم به رعایت انصاف و قیمت‌گذاری متعارف کند و در این زمینه دستورالعمل قانونی تصویب و ابلاغ شود و هرکس از این دستورالعمل تخطی کرده طبق قانون با فرد متخلف برخورد جدی شود.

رضایی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره بها در شهر یاسوج را "سایت دیوار" عنوان و تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد صاحبان خانه ها در شهر یاسوج از طریق سایت دیوار به صورت خودسرانه اقدام به اجاره دادن خانه خود با قیمت های نامتعارف کرده که متاسفانه با قولنامه دستی عقد قرارداد می کنند و در واقع این مسأله فرار مالیاتی و دور زدن امور مالیاتی است که باید در این زمینه چاره اندیشی اساسی شود.

در جدول زیر مشخصات تازه‌ترین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار اجاره یاسوج در مناطق مختلف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درج شده است. این قیمت ها  در بازار اجاره عرضه شد و نشان‌دهنده تب بالا و وضعیت قرمز در این بازار برای مستاجرهاست.

وضعیت بحرانی اجاره بهای پیشنهادی واحدهای مسکونی در شهر یاسوج محله رهن اجاره ملاحظات شهرک امام حسین

۳۰۰ میلیون تومان

 ۱۰۰میلیون تومان

 ۴ میلیون تومان

دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان

زیرتل ۳۰۰ میلیون تومان ۳ مییلون تومان خانه ویلایی شهرک امام علی ۳۵ میلیون تومان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دوخوابه و طبقه دو راهنمایی ۶۰۰میلیون تومان  مجانی طبقه چهار خیابان تختی ۱۵۰ میلیون تومان  ۲ میلیون تومان  دو خوابه طبقه سه بلوار استاندارد ۱۰۰میلیون تومان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دو خوابه طبقه دو اکبر آباد ۵۰میلیون تومان ۳ میلیون تومان تلخسرو ۱۰۰میلیون تومان ۲ مییلون تومان سرآبتاوه ۸۰ میلیون تومان  یک میلیون تومان طبقه دو بلوار معاد ۱۰۰میلیون تومان ۲ مییلون و ۷۰۰ هزار تومان بنسنجان ۹۰ میلیون تومان ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان میدان کوهنورد  ۳۶۹ مییلون تومان مجانی طبقه سه بلوار ارم

۱۰۰مییلون تومان

۲۲۰میلیون تومان

۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۴ میلیون تومان

طبقه دو

طبقه سه

بلوار انقلاب

 ۲۹۰ میلیون تومان

۲۰۰میلیون تومان

مجانی

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 بلوار قرنی

۲۰۰میلیون تومان

۳۰۰میلیون تومان

۵۰میلیون تومان

یک میلیون تومان

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

سالم آباد

۲۵۰ میلیون تومان

۸۰۰ میلیون تومان

۴۰۰ میلیون تومان

۵۰۰ میلیون تومان

۴ میلیون تومان

مجانی

۲ میلیون تومان

۳ میلیون تومان

دو خوابه

طبقه ۶ و چهار خوابه

--

طبقه سه

ابن سیناها

۱۰۰میلیون تومان

۲۰۰میلیون تومان

۴ میلیون تومان

۵ میلیون تومان

طبقه چهار

بلوار امام خمینی(ره) و گلستان‌ها

۳۰۰میلیون تومان

۱۵۰ میلیون تومان

۱۴۰ میلیون تومان

 ۳ میلیون تومان

۲ میلیون تومان

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

طبقه۵

طبقه سه

طبقه چهار

خیابان جمهوری

۲۶۰ میلیون ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان طبقه دوم

گفتنی است که یکی از بنگاههای مشاور املاک شهر یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: یک واحد مسکونی در شهرک امام حسین این شهر سال گذشته به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان رهن با یک میلیون تومان کرایه قول نامه کردم که هم اکنون همین واحد مسکونی را به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن با چهار میلیون کرایه به ما سپرد که ما این قیمت را نپذیرفته ایم ثبت نکرده ایم.

نکته قابل تامل این است که رشد اجاره بها هیچ تناسبی با رشد تورم نداشته و هر صاحب خانه، خودسرانه اجاره و رهن خانه خود را مشخص می‌کند و شاخص، ملاک و معیاری برای تعیین اجاره خانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد البته نظارتی هم بر این بازار نیست و در چنین شرایطی فشار زیادی به اجاره نشین‌ها وارد می‌شود.

امسال اما به قدری اجاره بهای خانه افزایش یافته که پرداخت آن از توان خیلی‌ها خارج اســت، این در حالی است که هنوز وارد فصل جابجایی نشــده‌ ایم، از این پس با پدیده های جدیدی رو به رو خواهیم شد که بدون شک علت اصلی رخداد آن‌ها افزایش نرخ اجاره بهاســت.

با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانی اجاره بها و رهن خانه بی شک پدیده پشت بام خوابی، چادر خوابی، روی آوردن به حاشیه نشینی و ... در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها را تعیین کرد. در این جلسه که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ ، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه ، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد نماید. بر این اساس همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كهگيلويه و بويراحمد اجاره بهاء اجاره اجاره بهای مسکن اجاره خانه رهن خانه یاسوج سایت دیوار بحران استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میلیون تومان ۲ میلیون ۱۰۰میلیون تومان ۲ میلیون تومان ۳ ۴ میلیون تومان مشاوران املاک اجاره بها بازار اجاره تومان طبقه اجاره مسکن وضعیت قرمز اجاره بهای یک میلیون شهر یاسوج ۳ میلیون تومان دو طبقه سه طبقه دو خانه ها تومان ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۲۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس

به گزارش «نماینده»، علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت:طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکوهای ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها را از دیگر محورهای این مصوبه برشمرد.

دیگر خبرها

  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن