Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@12:32:34 GMT

نخبگان باید بالاترین مرجع تصمیم‌گیری باشند

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۳۰۸۳

نخبگان باید بالاترین مرجع تصمیم‌گیری باشند

ایسنا/فارس رابط کلان منطقه پنج کشور و دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اهمیت بحث عدالت و بهره‌وری تاکید کرد که نخبگان باید بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در کشور باشند و این افراد عمدتا در دانشگاه‌ها حضور دارند.

مهدی کدخدازاده دوشنبه 23 خرداد در اجلاس بررسی برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش پزشکی منطقه 5 کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، گفت: نوع نگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث عدالت و بهره وری اینست که تا حد امکان فعالیت های ستادی برون سپاری شده و تا جایی که امکان دارد، استقلال دانشگاه بیشتر و نقش دانشگاه ها در سطح ملی و در جامعه پررنگ‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدخدازاده گفت: بر اساس سند جامع توسعه ملی و در بحث های کلان ملی مانند عدالت آموزشی، عدالت خدمات و بین المللی سازی، زمانی می توانیم از دانشگاه ها بخواهیم در این راستا فعالیت کنند که اختیارات لازم را نیز به آنها داده باشیم.

او ادامه داد: در این زمینه، رویکرد معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتباربخشی به جایگاه دانشگاه و این موضوع بسیار ارزشمند است، زیرا باید بالاترین مرجع تصمیم گیری در جامعه، نخبگان باشند و این افراد عمدتا در دانشگاه ها حضور دارند و اساتید و نخبگان با تکیه بر علم و دانش می توانند، برای بهبود امور جامعه تصمیم گیری کنند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر توانمندی ها کشور برای توسعه و افزایش کیفیت کارها، گفت: با همفکری و عقلانیت در دانشگاه ها و با یک نگاه ملی، بسیاری از مسایل به ویژه موضوعات مرتبط با حوزه سلامت حل می شود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز گفت: ایجاد کلان منطقه های کشور یکی از اقدامات بسیار خوب انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و به استقلال منطقه ای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و در نتیجه اجرای بهتر امور حوزه سلامت کمک می کند و امیدواریم در آینده با توجه به توانمندی دانشگاه ها به استقلال هر دانشگاه منجر شود.

سید وحید حسینی افزود: علت توفیق در بسیاری از دانشگاه ها دنیا، استقلال این مراکز علمی در زمینه های مختلف است و برنامه ها در این دانشگاه ها بر اساس شرایط و توانمندی آن دانشگاه ارایه و اجرایی می شود.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه کلان منطقه ها بتوانند در اجرای امور مختلف اختیار و استقلال کافی داشته باشند تا بتوانیم در راه توسعه بیشتر علم گام برداریم، اضافه کرد: تلاش برای اعتلای علم و دانش و ارتقای کیفی آموزش از اولویت های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز است، زیرا اصل وظیفه دانشگاه ها آموزش برای پژوهش، آموزش برای درمان و آموزش برای خدمت به مردم است.

حسینی در ادامه از حمایت و تلاش های دکتر «ابوالفضل باقری فرد» معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه استقلال آموزش در دانشگاه ها، قدردانی و با اشاره به موفقیت های کشور در حوزه سلامت و به ویژه کسب نتایج درخشان در زمینه مقابله با کروناویروس، یکی از دستاوردهای مهم حوزه سلامت در کشور را افزایش امید به زندگی در کشور از ۵۰ سالگی در سال ۱۳۵۷ به ۷۶ سالگی در حال حاضر عنوان کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز در این اجلاس گفت: اجلاس امروز با هدف هماهنگی و همفکری بین دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور در زمینه برنامه جامع عدالت و بهره وری آموزش در علوم پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برگزار می شود.

محسن رازقی افزود: در سال های گذشته، موضوع بهره وری در حوزه آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در بازه زمانی پنج سال گذشته طرح تحول در آموزش با بسته های مختلف این طرح اجرا شده که با اجرای طرح آمایش سرزمینی آموزش عالی حوزه سلامت همزمان شد و در کلان منطقه پنج کشور نیز با حضور اساتید دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، یاسوج، بوشهر، هرمزگان، فسا و جهرم و دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش این موارد اجرایی شده و در اجلاس امروز نیز توسعه این موضوعات مورد بررسی و پایش قرار می گیرد.

او با بیان اینکه در چند سال گذشته همدلی و همفکری خوبی بین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور در زمینه اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی، وجود داشته است، اضافه کرد: با توجه به سیاست های جدیدی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شده و با استفاده از تجربیات اجرای طرح تحول در حوزه آموزش، برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این برنامه، تلاش و در این اجلاس نیز گزارشی از برنامه تحول ارایه و بررسی برنامه جدید با حضور روسا و معاونان آموزشی دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، انجام می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ارایه گزارشی از وضعیت کلان منطقه پنج کشور، از حضور بیش از ۲۱ هزار دانشجو در رشته های مختلف و بیش از دو هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز شورای آموزش دندانپزشکی سند جامع توسعه ملی طرح تحول دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه ها و دانشکده درمان و آموزش پزشکی دانشگاه ها وزارت بهداشت حوزه سلامت تصمیم گیری بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و افزود: در این زمینه فعالیت فرهنگی را توسعه داده ایم، از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است. همچنین برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان شناخته می‌شوند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این بروندادهاست و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند، اضافه کرد: این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور و رشد علمی است.

زلفی‌گل همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

دیگر خبرها

  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی