Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:02:04 GMT

وضعیت نابسامان رسانه و خبرنگاران در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۳۱۰۲

وضعیت نابسامان رسانه و خبرنگاران در استان قزوین

خبرگزاری مهر _ گروه استان‌ها: اهمیت رسانه در زمان حال به قدری برجسته و مطرح است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از قدرت رسانه در عرصه‌های مختلف غافل شد حال آنکه رسانه عنصر لازم و ملزوم هر عصر بوده و این حضور رسانه‌است که از وقایع مختلف اسناد به جای می‌گذارد.

از سویی در حالی که مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری در شرایط حال حاضر جامعه مبحث مهم جهاد تبیین است، نمی‌توان نقش رسانه فعال و خبرنگار توانمند را در این میدان حساس کمرنگ تلقی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان قزوین اما در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی در حوزه رسانه و خبرنگاران روبرو است تا جایی که شاید بتوان اقتصاد رسانه و حضور خبرنگارانی که آموزش جدی را در حوزه کاری خود ندیده‌اند یک دغدغه مهم بر شمرد.

در سوی دیگر ماجرا حکایت عدم آگاهی و شناخت شبه خبرنگاران از مسائل مختلف استانی است و با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف رسانه صدای مردم و مطالبه از مسئولین است این امر به‌خوبی محقق نشده و مسائل نیز در مسیر مرتفع شدن قرار نمی‌گیرد.

افت کیفی محتوا سبب از بین رفتن منزلت رسانه می‌شود

آرش شایسته نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد امتیاز و مجوز دهی به رسانه‌های مکتوب و برخط بوده‌ایم که گاهاً این مجوزها تنها بر اساس مدرک کارشناسی، بدون سابقه کیفی و کارکرد رسانه بوده است.

وی تصریح کرد: لازمه مدیر رسانه بودن تنها مدرک تحصیلی نیست بلکه تخصص در این حوزه و مدرک تخصصی این حوزه نیز نیاز است به گونه‌ای مدیریت در رسانه و بر رسانه باید به عهده فردی کاردان باشد که در اینجا از مسئولین و متولیان این حوزه انتظار می‌رود نسبت به صدور مجوز، قوانینی را لحاظ کرده و در این راستا بازنگری‌های لازم را انجام دهند.

این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه حیات رسانه‌های مکتوب وابسته به آگهی است ابراز کرد: افزایش کیفیت محتوا می‌تواند سبب جذب مخاطب و در نهایت فروش بیشتر نشریه شود اما در این میان اگر رسانه به لحاظ مالی پشتوانه داشته باشد با شرایط بهتری به کیفیت بخشی محتوا می‌پردازد چنانچه انتشار منظم نشریات نیز نیازمند حمایت مادی است.

شایسته‌نیا مطرح کرد: درحال حاضر شاهد افزایش تعداد خبرنگارانی هستیم که وجود خارجی ندارند که در این میان عرصه برای فعالیت خبرنگاران متخصص کم می‌شود.

وی ادامه داد: خانه مطبوعات باید به رسانه‌ها نگاه جدی داشته باشد و انجمن صنفی، مطبوعات و ارشاد به بازنگری و پالایش رسانه‌ها، خبرنگاران و گزارش نویسان بپردازند و یک بانک اطلاعاتی جامعی در این راستا تشکیل دهند.

افت سطح کیفی محتوا سبب کاهش موفقیت‌ها شده است

این فعال رسانه‌ای تشریح کرد: ورود تخصصی به مسائل مختلف از جمله مسائل ورزشی، مادران و دختران و مسائل استانی در ارتقا کیفی رسانه بسیار حائز اهمیت است چنانچه در سال‌های گذشته استان قزوین همواره در جشنواره‌های مختلف دارای رتبه و عنوان بود اما با کاهش سطح کیفی محتوا میزان موفقیت‌ها نیز کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است که نگاه سازمان ارشاد به رسانه خارج از جناح و حزب باشد و با تشکیل جلسات متعدد با اصحاب رسانه به دنبال ایجاد تغییر و تحولات بوده و پذیرای نگاه نقادانه باشد.

اراده‌ای برای سازمان‌دهی رسانه و خبرنگاران وجود ندارد

زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ساماندهی مناسبی در حوزه رسانه انجام نشده است و در این سال‌ها نیز اراده‌ای برای ساماندهی وجود نداشته چنانچه بارها در روز خبرنگار در خصوص ضرورت ساماندهی خبرنگاران این مسئله مطرح شد که خود خبرنگاران نیز نسبت به این مسئله اذعان داشتند اما این امر در شورای اطلاع‌رسانی استان اتفاق نیفتاده و یا حتی می‌توان گفت اراده‌ای برای تحقق این اتفاق نیز وجود نداشته است.

مدیر خبرگزاری ایسنا قزوین بیان کرد: رسانه مکتوب و بر خط دو امر متفاوت در حوزه رسانه هستند که لازم است برای هریک شاخص‌هایی مشخص شده و بر اساس آن شاخص‌ها رسانه‌های فعال و غیرفعال مشخص شود که در این مسیر نه‌تنها ارشاد، خانه مطبوعات، استانداری و بسیج رسانه بلکه روابط عمومی ادارات که افراد را به‌عنوان خبرنگار شناسایی می‌کنند نیز در این مسیر مسئول هستند و لازم است در این خصوص توجیه باشند.

وی گفت: وضعیت نابسامانی در رسانه‌ها وجود دارد که لازم است تمام نهادهایی که با رسانه در ارتباط هستند برای تحقق اهداف رسانه و سازمان‌دهی رسانه و خبرنگاران کوشا باشند و این پویایی را تنها در ابلاغ خلاصه نکنند.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: در شرایطی که وضعیت رسانه نابسامان است نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت اقتصاد رسانه بسامان باشد چنانچه در حال حاضر شرایط آشفته و بی‌نظمی در پرداخت‌های رسانه‌ای حاکم است که از هیچ نظام خاصی در توزیع آگهی به رسانه‌ها در استان وجود ندارد.

رسانه‌ها برای دریافت آگهی نظم ندارند

وی ادامه داد: رسانه‌های فعال مکتوب و برخط برای دریافتی آگهی نظم و انضباط درستی ندارند. گاهی اوقات رسانه‌های آنلاین به دلایل مختلف از پذیرش آگهی معذور هستند که در این میان شاهد آن هستیم که رسانه مکتوبی که فعال نبوده و حتی فروش نشریات آن‌ها در استان هم رؤیت نمی‌شود بیشتر از رسانه‌های برخط فعال، گردش مالی دارند که این مسئله نمود وضعیت نابسامان رسانه‌ها است.

وضعیت نابسامان رسانه سبب کاهش انگیزه خبرنگاران می‌شود

عبدالهی با بیان اینکه اگر اقدامی در راستا ساماندهی رسانه انجام شود وضعیت دریافت آگهی نیز سازمان‌دهی می‌شود تأکید کرد: وضعیت نابسامان سبب بی‌انگیزه شدن خبرنگاران می‌شود چنانچه زمانی که خبرنگار فعال رسانه آنلاین شاهد آن است که خبرنگاران نمایندگی برخی رسانه‌های مکتوب در استان که فعالیت چندانی ندارند نسبت به خبرنگاران فعال رسانه برخط گردش مالی بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود تا انگیزه رشد در خبرنگاران از بین برود.

وی افزود: زمانی که نظام صحیحی در ساماندهی خبرنگارها وجود داشته باشد انگیزه خبرنگار افزایش پیدا می‌کند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: ما می‌گوئیم خبرنگاران آموزش پذیری ندارند اما آیا به این نکته توجه می‌شود که آموزش سبب چه رشدی در خبرنگار می‌شود به این معنا که آیا رشد کاری خبرنگار سبب رشد و ارتقای مالی وی نیز می‌شود؟ حال آنکه این تفکر در ذهن خبرنگار ایجاد می‌شود که زمانی که دریافتی خبری او با اندک دانش خبری و دانش قوی خبری یکسان است در خود نیازی برای رشد و ارتقا نمی‌بیند.

وی افزود: می‌توان گفت تمام مسائلی مطرح‌شده به‌صورت یک چرخه به ساماندهی و نظارت وضعیت خبرنگاران، رسانه‌ها و پرداختی رسانه‌ها بازمی‌گردد که تحقق تمام این مسائل در کنار هم سبب رشد خبرنگار می‌شود.

عبدالهی ابراز کرد: باید نظارت دقیقی بر عملکرد رسانه‌ها و خبرنگاران ایجاد شود که گام ابتدایی این مسئله شناسایی رسانه‌های فعال است که در ادامه این شناسایی، رسانه‌های مکتوب با یکدیگر و رسانه‌های برخط نیز با هم‌ردیفان خود نظارت شوند و شاخص‌های هر یک نیز مجزا بررسی شود.

این کارشناس رسانه ابراز کرد: اگر بنا است شاخص یک رسانه تعریف شود باید تمام مسائل ریز رسانه‌ها نیز مشخص شود برای مثال اگر قرار است نظارت در نشریات مکتوب انجام شود باید مدت‌زمان انتشار و در رسانه‌های برخط نیز ظرفیت‌ها و بضاعت‌های رسانه مشخص شود.

وی پایان بیان کرد: گام بعدی پایش خبرنگاران است که در اینجا خبرنگارانی که تولیدات رسانه‌ای داشته و حتی خبرنگارانی که تولیدات رسانه‌ای آن‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌شود مشخص شود.

عبدالعظیم موسوی پیشکسوت عرصه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرایط سازمان‌دهی رسانه استان خوب نیست که علت اصلی این امر برگرفته از این است که برخی رسانه‌ها به رسانه نگاه مادی دارند.

روزنامه‌نگاری کاسبی نیست

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که روزنامه‌نگاری کاسبی نیست و زمینه اعتماد مردم نباید در این راستا از بین برود.

این فعال رسانه ابراز کرد: از سوی دیگر امروز تعداد خبرنگاران بدون نشریات بسیار است و این درحالی‌که است که تعداد خبرنگاران فعال بسیار اندک است اما در زمان دریافت تسهیلات یا آموزش ما شاهد افراد ناشناس بسیاری هستیم که در برنامه‌ها حاضر می‌شوند.

وی مطرح کرد: گاهی اوقات شاهد آن هستیم که برخی خبرنگاران مطالبه گری را به شیوه طلبکارانه و بازجویی مطرح می‌کنند که این مسئله نشان‌دهنده آن است که اشخاصی در این حوزه حضور دارند که از شیوه مطالبه گری مطلع نیستند.

موسوی تشریح کرد: با توجه به اینکه رسانه زبان مردم است نباید اجازه داد به‌واسطه دریافت هزینه برای آگهی رسانه به زبان گروهی خاص تبدیل شود و باید تلاش کرد که استقلال رسانه حفظ شود.

وی گفت: متأسفانه امروز شاهد فعالیت برخی نمایندگی رسانه‌ها هستیم که این رسانه‌ها از مرکز منتشر نمی‌شود و این درحالی‌که است که این نمایندگی این رسانه در استان با دریافت هزینه آگهی مطرح شده‌اند اما هیچ اثری از فروش این رسانه در سطح شهر و یا انتشار خبر از منبع این رسانه مشاهده نمی‌شود.

توزیع عادلانه آگهی باید در دستور کار قرار بگیرد

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه استقلال مالی سبب می‌شود رسانه زبان مردم باشد ادامه داد: در خصوص مسئله کمی رسانه‌ها باید گفت که لازم است آگهی‌ها در استان توزیع عادلانه داشته باشد چنانچه نبود عدالت در این عرصه خبر از ایجاد فساد می‌دهد.

وی افزود: در راستا مسئله کیفی رسانه هم باید گفت که رسانه زبان مردم بوده و نباید به بولتن خبری بخش خاصی تبدیل شود و به‌واسطه دریافت هزینه در راستا حمایت از بخش ویژه از مسائل و مشکلات آن بخش چشم‌پوشی کند.

این فعال رسانه‌ای در پایان صحبت‌هایش گفت: فرهیخته بودن در عرصه رسانه رسالت ما است و نباید اجازه دهیم این رسالت کمرنگ شده و در اولویت کمتری قرار بگیرد و مطالبات مردم نادیده گرفته شود.

خبرنگار نماها تنها در دریافت آگهی تبحر دارند

پرویز بنی اردلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم که برخی افراد با نام خبرنگار تنها در دریافت آگهی تبحر دارند و با حمایت برخی ادارات و بها دادن به این افراد شاهد آن هستیم که این افراد به نام خبرنگار و رسانه قدرت پیدا کرده‌اند.

وی افزود: مطرح‌شدن افرادِ به‌ظاهر خبرنگار سبب شده تا افراد پیشکسوت که در خبر مهارت داشته و دل‌سوخته خبر هستند در برنامه‌ها حاضر نشوند.

پیشکسوت حوزه رسانه با اشاره به اینکه جایگاه دل‌سوختگان خبر متزلزل شده است عنوان کرد: اگر سازمان‌دهی رسانه‌ها و خبرنگاران به‌خوبی انجام شود نه‌تنها شرایط برای خبرنگاران بهبود پیدا می‌کند بلکه مدیران نیز در این میان از صحت و نگارش صحیح خبر در استان بهره‌مند خواهند شد.

این فعال حوزه رسانه تأکید کرد: خبرنگار باید قدرت تحلیل داشته باشد و این تحلیل‌گری نیز جز با کسب آگاهی و دانش محقق نمی‌شود و نیاز به آموزش در خبرنگاران احساس می‌شود

وی ابراز کرد: زمانی که حال رسانه خوب بوده و اقتصاد آن با مشکل مواجه نباشد بسیاری از دغدغه‌های رسانه مرتفع خواهد شد که لازم است برای تحقق اهداف رسانه‌ای سازمان‌دهی لازم در حوزه ساختار رسانه و اقتصاد آن انجام شود.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: اگر حال رسانه مطلوب باشد حال استان نیز مطلوب خواهد شد زیرا رسانه باقدرت به رسالت خود پرداخته و در راستا مرتفع کردن مسائل قلم خواهد زد که برای تحقق این امر گام اول پالایش خبرنگاران است که این اقدام نیز به شیوه‌های کاملاً ساده و حتی با تشکیل هیئت داوری برای بررسی مطالب خبرنگاران قابل‌اجرا است.

آنچه امروز بیش از هر زمانی احساس می‌شود ایجاد ساختاری مناسب برای صنعت رسانه استان قزوین و توانمند کردن اقتصادی رسانه‌ها است.

اما بدون شک تحقق این مهم نیازمند سازماندهی خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه‌های مختلف است. ورود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط امروز می‌تواند تحولی شگرف در این حوزه ایجاد کند.

کد خبر 5513363

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری عبدالعظیم موسوی قزوین اصحاب رسانه بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه سفر استانی ویروس کرونا میلاد امام رضا ع خراسان رضوی دهه کرامت امام رضا ع مشهد اردبیل جهرم آمار کرونا خروج قطار از ریل گفت وگو با خبرنگار مهر رسانه و خبرنگاران فعال رسانه ای سازمان دهی رسانه شاهد آن هستیم رسانه های مکتوب وضعیت نابسامان دریافت آگهی استان قزوین حوزه رسانه رسانه ها برای تحقق انجام شود مشخص شود مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۳۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک

دریافت 25 MB کد خبر 6091310

دیگر خبرها

  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • فیلم/انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین