Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:28:47 GMT

معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۳۴۴۴

معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی

به گزارش خبرنگار مهر، شکرالله حاجی‌وند ظهر دوشنبه در مراسم معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری مؤسسه علوم تحقیقات علوم باغبانی کشور که در باغ دولتی کمالشهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات باغبانی در کشور حدود ۳ میلیون هکتار است و از این مقدار هرسال حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باغبانی در کشور یک ظرفیت بسیار عظیم و اقتصادی محسوب می‌شود به گونه‌ای که از ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در کشور، بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از آن سهم محصولات باغبانی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بیان کرد: البته محصولات باغبانی به شکل‌های پک شده، کمپوست، کمپوت و فرآوری شده نیز صادرات می‌شود و این نشان دهنده این موضوع است که بیشتر از رقم یادشده صادرات محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باغبانی در کشور جایگاه اقتصادی بالایی دارد، تصریح کرد: از طرفی تغییر اقلیم و بهره‌وری پایین (عملکرد پایین) دو مورد از مهمترین چالش‌های ما در حوزه باغبانی محسوب می‌شود.

حاجی وند خاطرنشان کرد: امسال از سوی رهبر انقلاب شعار سال به نام دانش بنیان نامگذاری شده است، بر این اساس در این خصوص بر یافته‌ها و دانش فنی روز متمرکز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که در زمینه دانش بنیان دنبال می‌کنیم تولید رقم در محصولات باغبانی است، گفت: بر این اساس تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی به جامعه باغبانی شناسایی و معرفی شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ادامه داد: از طرفی دیگر بیش از ۳۵۰ رقم از ارقام خارجی وارد و طی یک تا دو سال اخیر در قالب تفاهم نامه‌ها با معاونت علوم باغبانی تحویل نهالستان‌ها و بخش خصوصی داده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات دانش بنیان دیگر این مؤسسه اظهار کرد: هر ساله در کشور بخشی از محصول گردو دچار سرمازدگی می‌شوند و این امر باعث می‌شود محصول گردو به مدت دو سال از بین برود و این آسیب از گذشته تاکنون در باغات کشور رخ داده است.

ایجاد ۲ دانش جدید برای جلوگیری از سرمازدگی گردو

حاجی‌وند با بیان اینکه بر این اساس برای جلوگیری از سرمازدگی گردو دو دانش فنی جدید از سوی مؤسسه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از آن اقدامات اقلام جدیدی از محصولات گردو مانند چالدران، الوند، کاسپین، پرشین، جمال و… بودند که این ۸ رقم به بخش خصوصی تحویل داده شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور خاطرنشان کرد: با این امر دیگر سرمازدگی دو محصول بادام و گردو را در کشور نخواهیم داشت، مگر اینکه باغداری این امر را اجرا نکرده باشد، البته بهترین راهکار انتخاب رقم مناسب است.

وی گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی زردآلو بیش از ۳۵ رقم جدید از زردآلو را به مناطق مختلف با هدف مبارزه با سرما در اختیار داریم و در استان البرز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی داریم در یک منطقه، عرصه‌ای و استان دیگر منتقل کنیم.

اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس شد

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از این مهم استقبال کرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس در قالب کار دانشی و فنی باغ مادری و تولید نهال گردو در منطقه تویسرکان همدان تشکیل شد و اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس و برای اولین بار نهال گردوی عاری از ویروس با لیبل جدید توسط مؤسسه و بخش خصوصی انجام شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به اینکه در زمینه محصول گردو اقدام دیگری همچون ترویج و توسعه تکنیک سرشاخه کاری توسط مؤسسه نهادینه شد، گفت: این امر از سال ۹۶ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و سایر استان‌ها آغاز شد.

وی ادامه داد: براین اساس مؤسسه دوره آموزشی تکمیلی را برای تیم‌های مشخص شده با ارائه گواهینامه برگزار می‌کند و تیم‌های ماهر پیوند تربیت و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرند.

حاجی‌وند با بیان اینکه با توجه به اینکه یافته‌های فنی و علمی باید مرتب به روز و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند، اظهار کرد: براین اساس امروز از تمام همکاران مؤسسه که در حوزه‌های مختلف کارهای فنی را انجام می‌دهند و مدیران تصمیم گیر در حوزه باغبانی استان البرز و وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد به طور ویژه تکنیک‌ها و دانش فنی روز، ارقام، تکنیک‌های جدید سرشاخه کاری و رقم‌های جدید در بادام ارائه شد تا با اطلاعات کافی در استان و سطح کشور کار انجام شود.

وی در خصوص ارزش غذایی محصولات باغی بیان کرد: در مطالعه سازوگاری بروی محصولات باغبانی از ابتدا پارامترهای مختلف از جمله خصوصیات کیفی و کمی میوه بررسی می‌شود، کارهای مطالعاتی ما بدون و محصولات باغبانی ما در کشور بدون دستکاری ژنتیکی است.

کد خبر 5513502

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی باغداری بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه سفر استانی ویروس کرونا خراسان رضوی دهه کرامت میلاد امام رضا ع امام رضا ع مشهد جهرم آمار کرونا اردبیل بیرجند محصولات باغبانی بر این اساس بخش خصوصی حاجی وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان و معاون امور بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دیدار کردند.

به گزارش جماران، مهدی بنکدار، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان، در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه اصفهان در بخش‌های فرهنگی و هنری و همچنین ارتباطات مستمر با دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان  و برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانشجویان  و اجرای طرح نشاط در نگارستان امام خمینی(ره)، خواستار تداوم همکاری‌ها و هرچه پربارتر شدن این ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های دو طرف در راستای آشنایی هر چه بیشتر اساتید و دانشجویان با اندیشه امام خمینی(ره) شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از ظرفیت حضور دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در اصفهان و برگزاری دوره‌های امام‌شناسی و نشست‌های علمی برای آنها تأکید کرد.

محمدرضا عبداللهی، معاون امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تولیدات این معاونت، خواستار همکاری هرچه بیشتر در بخش‌های بین المللی، راه اندازی پویش‌های علمی و برگزاری نشست‌های موضوعی شد.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان، نیز در این دیدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) بی معنی ومفهوم است، ضمن اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های مشترک بیشتر با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش‌های مختلف و تمجید از برگزاری طرح آموزشی نشاط در نگارستان امام خمینی(ره) ، پیشنهاد تعریف برنامه‌های جامع با توجه به توانایی‌های دو دستگاه را داشت  و خواستار ارائه موضوعات به روز برای پایان‌نامه‌های دانشجویی خصوصا در حوزه بین الملل و حمایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از آنها شد.

دیگر خبرها

  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود