Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و مخاطرات احتمالی، اقدامات لازم برای نجات گاومیش‌ها انجام شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، کمبود آب درجهان معضلی همگانی است، با وجود اینکه اکثر کره زمین را آب تشکیل داده است اما این آب ها به قدری شور و غیر قابل مصرف هستند که حتی حیوانات هم از آن استفاده نمی­کنند در نتیجه وقتی از کمبود آب صحبت می­کنیم منظور آب شرب و آب قابل تصفیه شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان، اخیرا در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و مخاطرات احتمالی پیش روی دام‌ها به ویژه گاومیش‌های آن منطقه، نیروهای دامپزشکی خوزستان به صورت مستمر در ایامی که احتمال کاهش آب ورودی به انشعابات کرخه و تالاب هورالعظیم وجود دارد در چهار شهرستان حوضه آبریز نیز اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اقدامات مهم و مؤثر جهاد کشاورزی خوزستان برای تعبیه تعداد قابل ملاحظه‌ای مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها، امسال تاکنون هیچ تلفات دامی در پی تنش آبی در این حوضه اعلام نشد و گزارشی در این باره توسط شهرستان‌های مربوطه و گروه‌های مجهز اعزامی از سوی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان ارائه نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در همه جای دنیا در دامداری‌های صنعتی و سنتی تلفاتی رخ می‌دهد که گاهی این تلفات بر اثر بیماری‌ها، سوءمدیریت، بلایای طبیعی، سن یا موارد دیگر رخ می‌دهد که این مسائل طبیعی است.

راهکار کم آبی برای دامداران چیست

کنارکوهی افزود: به منظور غلبه بر شرایط احتمالی سخت تنش آبی پیش رو دامداران باید به عنوان بهره‌برداران اصلی نسبت به مراقبت از دام‌ها اقدام و به خدمت‌گذاران دولت به ویژه جهاد کشاورزی و ادارات وابسته به خصوص دامپزشکی کمک کنند.

 

در صورت بیماری دام باید واکسینه شود

کنارکوهی اظهار کرد: پرهیز از تردد بی‌جا و قرار گرفتن دام‌ها در معرض اوج تابش خورشید باید برای آب فعلی در رودخانه‌ها که در برخی نقاط در حال تحلیل است، برنامه‌ریزی شود و دامداران نیز به منظور جلوگیری از تلفات دام‌ها در صورت بروز علائم بیماری سریعاً برای درمان دام به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت وقوع تلفات باید سریع موضوع اطلاع‌رسانی شود تا با حضور دستگاه‌های مرتبط و دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه انجام و از شیوع بیماری‌های دیگر پرهیز شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: دامداران به تأمین علوفه مورد نیاز دام برای افزایش سیستم ایمنی آن توجه خاصی داشته باشند و امید می‌رود با تمهیدات اندیشیده شده نیز این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و از جمعیت دامی خوزستان حراست شود.

در پی این گزارش، تابستان سال گذشته نیز بحران کمبود آب مسئولین را نیز نگران کرده بود و آن ها، بروز بیماری پوستی به نام LSB را در دام ها محتمل می‌دانستند.

ازعوارض دیگرکمبود آب، تلف شدن گاومیش‌ها است چنان‌چه، آقای کوهی تیر ماه سال 1400 در گفت‌وگویی تصریح کرده بودند: گاومیش‌ها یک نوع دام نیمه وحشی هستندو فقط صاحب خود را می‌شناسند و درصورت کمبود آب فقط به مدت یک هفته ممکن است با یکدیگر به طور فیزیکی نزاع کنند و به هم آسیب رسانده و سقط جنین نیز اتفاق بیوفتد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درمان دولت زمین سقط جنین سیستم ایمنی مدیرکل دامپزشکی خوزستان گاومیش ها کمبود آب دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عصر امروز یکشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: جنس انقلاب اسلامی رشد و شکوفایی و تحقق کرامت انسان است؛ رشد عقلانیت ایمان، اخلاق و آداب، عدالت و آزادی، پیشرفت و عزت، وحدت و همدلی و همچنین برادری در واقع خدمت به انسان‌ها است که همه اینها در مجموع باعث کرامت انسان می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان ذاتاً کریم است اما کرامت اکتسابی در پرتوی حرکت جمعی انسان‌ها محقق می‌شود.

وی با تبریک فرارسیدن روز معلم بیان کرد: شهید مطهری با همه آثار گران بهای خود طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی بر پایه شکل‌گیری جمهوری اسلامی است و درسی که از این شهید می‌توانیم بگیریم، یک درس ایثار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوب است که در سالگرد ارتحال شهید مطهری و روز معلم در سطوح گوناگون جامعه برای تحقق این کرامت، نهضت بازخوانی اندیشه شهید مطهری را هم داشته باشیم.

کد خبر 6091316

دیگر خبرها

  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان