Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام از دیرباز کشور ایران، به عنوان اقلیمی گرم و خشک شناخته شده و مردم آن همواره در فصول مختلف سال با بحران کم آبی روبرو بوده‌اند، امسال به دنبال کمبود بارش‌ها و عدم مدیریت صحیح آب، این معضل جدی‌تر شده و دامن بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان ایلام را گرفته است. بر اساس آمار هواشناسی میزان بارش‌های ایلام در سال جاری بیش از ۴۰ درصد نسبت سنوات گذشته کاهش داشته، که این امر موجب خشک و کم شدن موجودی بسیاری از منابع آبی در استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های آماری نشان داده استان ایلام اولین استان کم بارش کشور در سال آبی به شمار می‌رود که این مهم نه تنها در بحث آب آشامیدنی و کشاورزی، بلکه به در خصوص صنایع وابسته به آب همچون نفت، گاز و پتروشیمی نیز مشکل ساز است و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به معیشت و اقتصاد استان ایلام وارد کند.

کشاورزی غیرعلمی عامل اصلی هدررفت آب

دکتر «حاجی کریمی» دانشیار دانشگاه ایلام ،  در گفتگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه کمبود آب یکی از بزرگترین چالش‌های قرن حاضراست، اظهار کرد: این معضل از گذشته تا کنون بر بخش شرب،کشاورزی و صنعت تاثیرات منفی بسیاری از جمله به خطر انداختن سلامت انسانها، لطمه به محصولات کشاورزی، جلوگیری از چرخه تولید و همچنین کاهش فعالیت‌های اقتصادی را به دنبال داشته است.

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام افزود: علاوه بر کمبود بارش‌ها که عامل اصلی کمبود آب به شمار می‌رود، عوامل دیگری از قبیل سومدیریت، عدم آگاهی سازی کافی، عدم وجود ضمانت اجرای قوی، کمبود نیروی متخصص و....نیز بر گسترش بحران کم آبی موثرند.

استاد هیدرولوژی دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که به علت عدم برخورداری از برنامه ریزی و مدیریت صحیح بیش‌ترین سهم  را در هدر رفت منابع آبی دارد ، تصریح کرد:آمایش سرزمین، برخورداری از سیستم‌های نوین آبیاری، جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، به کارگیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از کشاورزی سنتی، از راهکاری‌های رفع بحران کم آبی در بخش کشاورزی به شمار میرود.

راه حل چیست؟

کریمی گفت: اعمال تصمیمات و برنامه‌های علمی، احداث سد و مخازن آب برای ذخیره آب باران در پاییز و زمستان، تقسیم بندی آب‌های شهری، افزایش نظارت‌ها و تقویت ضمانت اجرا، حفاظت از کمیت و کیفت منابع آبی موجود از دیگر اقدامات لازمه برای جلوگیری از تشدید بحران آب در کشور و تبع استان ایلام به شمار میرود.

دانشیار دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه آب یک سرمایه برای همه مردم است، ادامه داد: علاوه بر دستگاه‌های متولی، دانشجویان و دانشگاهیان نیز با فرهنگ سازی، آموزش کشاورزان و ارائه طرح هایی در خصوص مدیریت آب میتوانند در حل این بحران کوشا باشند.

«علی پوراحمد» ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام نیز  در گفتگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده، اظهار کرد: حجم کنونی مخازن استان ایلام ۴۸ درصد است که متاسفانه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام افزود: اولویت اصلی و مهم در حال حاظر تامین آب شرب مشترکان است، اما باید مدیریت مصرف آب به گونه‌ای باشد که آب شرب مشترکان، حق آبه محیط زیست، آب کشاورزی وصنعت توامان تامین شود.

وی ادامه داد: تامین آب مورد نیاز کشاورزان اعم از زارعان، دامداران و صنعت با توجه به معیشت و نیاز جامعه تامین میشود.

پور احمد تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی از مردم ‌نیز خواهش می‌شود در مصرف آب صرفه جویی کنند تا از آثار زیانبار معضل کم آبی کاسته شود.

برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور میبایست با شناخت هر چه بیشتر مشکلات موجود تمهیدی جدی برای متوقف کردن روند این بحران بیندیشند تا با اجرای مدیریت مطلوب، دسترسی عادلانه و پایدار از منابع آب فراهم شود.

خبرنگار: مهسا نظری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام بحران کم آبی خشكسالي دانشگاه ایلام استان ایلام منابع آبی منابع آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا مدارس خوزستان تعطیل شد

بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مدارس نوبت صبح فردا _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در برخی شهرهای خوزستان غیر حضوری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل مدیریت بحران و بر اساس اعلام دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا با توجه به وضعیت وقوع پدیده گردوغبار و پیش‌بینی احتمال تداوم آن، فردا_سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ کلیه مقاطع تحصیلی اعم از پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان در نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر و شادگان به‌صورت غیرحضوری اعلام شدند

کد خبر 749209

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان