Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی ۳۶ هزار بشکه بیشتر شده است. با توجه به ثابت ماندن مصرف نفت در کشور، ایران نه تنها در این مدت، کاهش صادراتی نداشته بلکه با افزایش صادرات نیز رو به رو بوده است. مهمترین بازار صادرات نفت ایران، کشور چین است. چین چه در زمان رفع تحریم‌ها و چه زمانی که تحریم‌های یک جانبه آمریکا به اقتصاد ایران بازگشت، بزرگترین بازار صادراتی نفت ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شبکه های معاند از کاهش صادرات نفت ایران صحبت می کنند و گزارشاتی بر این اساس برای متشنج کردن افکار عمومی ایران منتشر کرده اند، بعد از انتشار این گزارش که همزمان با جراحی بزرگ اقتصادی در کشور بود؛ رسانه‌های معاند خارج از کشور با انتشار گزارش‌هایی مدعی شدند که صادرات نفت ایران به چین کاهش چشمگیری داشته و روسیه با تخفیف ۳۰ دلاری در تلاش برای قبضه کردن بازار چین و کنار گذاشتن نفت ایران از این بازار است، در این میان برخی با انتشار این دروغ پردازی‌ها در داخل کشور تلاش در القای ناامیدی به مردم دارند.   در حالی که برخی منتقدان دولت سیزدهم به دنبال زیرسوال بردن دستاورد‌های این دولت در افزایش صادرات نفت با تکیه بر جنگ رسانه‌ای جایگزینی نفت ایران توسط جنگ روسیه هستند، آمار موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد که نفت روسیه در هیچ بازاری جای نفت ایران را نگرفته است.

حدود ۱۱۰ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد. جنگی که بیش از هر چیز بر بازار نفت اثرگذار بوده و قیمت نفت را از حدود ۸۰ دلار تا بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه بالا برده است. این تنش علاوه بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت طلای سیاه، موازنه بازار نفت را نیز تغییر داده و باتوجه‌به تحریم صنعت نفت و گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا، روسیه به دنبال بازار‌های جدید برای فروش نفت خود است.

در این میان نزدیکی بازار‌های بزرگ آسیا شامل چین و هند باعث شده تا توجه به این دو بازار بیشتر شود. بازار‌هایی که به طور سنتی، بیشترین نفت خود را از تولیدکنندگان خاورمیانه دریافت می‌کنند. همین موضوع نگرانی‌هایی نسبت به جایگزینی نفت روسیه به‌جای ایران در بازار چین را دامن شد. نگرانی‌هایی که با نگاهی به آمار‌ها چندان درست نیست.

تولید نفت ایران در ماه‌های اخیر با استناد به آمار اوپک افزایش پیدا کرده است. باتوجه‌به اینکه میزان مصرف داخلی ثابت بوده، نفت تولید شده بیشتر صرف صادرات شده است. همچنین بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد که تحولات بازار نفت بعد از جنگ روسیه و اوکراین را مورد بررسی قرار داده است، تغییر بازار نفت روسیه از اروپا به آسیا تاثیری بر بازار نفت ایران نداشته و تا پایان سال نیز این تاثیر بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

همچنین صادرات نفت روسیه به هند حدوداً ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته بنابراین مقصد اصلی افزایش صادرات نفت روسیه کشور هند بوده و صادرات به چین تغییر خاصی نکرده است. بازار نفت ایران نیز بیشتر بر چین متمرکز است و چین حتی در شرایط تحریم نیز واردات نفت از ایران را متوقف نکرد.

از همین رو، چرخش صادرات نفت روسیه از اروپا به سمت بازار‌های آسیا، صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار نداده است و با تکیه بر همین آمار می‌توان شایعات مربوط به کاهش صادرات نفت ایران با توجه به تحریم‌های روسیه را تکذیب کرد.

از سوی دیگر، صادرات نفت روسیه از طریق خط لوله ثابت بوده و صادرات دریایی خود را از زمستان سال گذشته افزایش داده است. با توجه به آنکه بیشتر صادرات نفت روسیه به چین از طریق خط لوله انجام می‌شود، صادرات نفت روسیه به چین افزایشی نبوده و افزایش صادرات دریایی به مسیر‌های دورتر مانند هند انجام شده است.

همچنین آمار تانکر ترکرز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل (اردیبهشت) ۱.۱ میلیون بشکه بوده است. طبق آمار موسسه کپلر نیز ایران روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. این در شرایطی است که صادرات نفت ایران در دولت قبل تا زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین آمده بود، اما دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی و بدون توجه به ادامه تحریم‌ها، صادرات نفت را افزایش داد.

طبق پیش‌بینی موسسه مطالعات انرژی آکسفورد تولید نفت ایران نیز افزایشی است و تا پایان سال جاری میلادی، تولید نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه فعلی به ۲.۷۵ میلیون بشکه می‌رسد؛ بنابراین تا کنون نفت روسیه در هیچ یک از بازار‌های نفت ایران جایگزین نفت نشده است. در حالی که آمار‌ها نشان می‌دهد، نفت روسیه بیش از همه بر بازار‌های نفت آمریکا و اعضای اوپک پلاس اثرگذار بوده است. البته ممکن است تا پایان سال حدود ۵۰ هزار بشکه از صادرات نفت ایران تحت تاثیر روسیه قرار گیرد.

آمار‌های موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نشان می‌دهد که تاکنون نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه از بازار‌های نفت اعضای اوپک پلاس را به خود اختصاص داده است.

مهمترین بازار صادرات نفت ایران، کشور چین است. چین چه در زمان رفع تحریم‌ها و چه زمانی که تحریم‌های یک جانبه آمریکا به اقتصاد ایران بازگشت، بزرگترین بازار صادراتی نفت ایران بوده است.

حتی زمانی که دولت ترامپ در آمریکا در فکر به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، چین با همراهی ایران برای دورزدن تحریم‌ها به خرید نفت از کشورمان ادامه داد و حتی تا توقیف نفتکش‌های خود نیز در این راه پیش رفت.

با این حال ادامه خرید نفت ایران توسط چین باعث شد تا تلاش آمریکا برای موفقیت در تحریم‌ها ناکام بماند.

حالا درست در شرایطی که ایران بر اساس آمار‌های داخلی و البته بین‌المللی توانسته صادرات نفت خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهد، شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین مطرح شده است.

شایعاتی که با تکیه بر خبر‌های جنگ روسیه و اوکراین و احتمال تحریم نفت روسیه توسط اروپا بیشتر به گوش می‌رسد.

نگاهی به آمارها، اما رد این مدعا را به دنبال دارد.

بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی (آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی رشدی ۳۶ هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.

ایران در ماه آوریل روزانه ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه بوده است.

با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است.

با این حال برخی در فضای مجازی از کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند.

با فرض درستی این ادعا، ایران یا توانسته یک بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای جدید برای نفت خام خود پیدا کند که این موضوع با توجه به ادامه تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای کشور به شمار خواهد رفت، زیرا توانسته یک یا چند رقیب خود را از بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خارج کند و نفت خام خود را به آن بازار بفرستد و یا به طور کامل ادعای کاهش صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر افزایش صادرات روسیه به این کشور کذب است.

در هر دو صورت ایران همچنان نفت خود را به فروش می‌رساند و با توجه به روند افزایش تدریجی تولید نفت خود، به دنبال بازپس‌گیری بازار‌های سنتی نفت خود از رقبا و همچنین بازاریابی‌های جدید برای نفت خام خود است.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با تاککید بر اینکه ایران صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد، گفته که تا پیش از این مشتریان از ما نفت می‌خریدند، اما اکنون ما به آن‌ها نفت می‌فروشیم.

تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بازاریابی فعال ایران برای فروش نفت خام خود و عبور از شیوه‌های قدیمی حضور در بزرگترین بازار کالایی جهان است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نفت ایران گاز انرژی صادرات نفت ایران روسیه کاهش صادرات نفت ایران صادرات نفت روسیه نفت ایران در ماه تولید نفت ایران افزایش صادرات بازار صادرات نفت روسیه هزار بشکه ای ایران به چین نفت ایران میلیون بشکه نفت خام خود نشان می دهد نفت خود بازار نفت تحریم ها آمار ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

فرارو- قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.

به گزارش فرارو؛ مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند. طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند. ان‌شاءالله.

قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است. قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.

قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.

قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است

قیمت پیاز سفید بسته‌بندی شده به عنوان مثال در اسنپ‌مارکت به کیلویی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در همین اسنپ‌مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته‌بندی ۱.۵ کلیویی ۶۹ هزار تومان است. کیلویی ۴۶ هزار تومان.

افزایش قیمت پیاز یکبار دیگر در این موقع و روز‌های سال خودش را جمع به مهمترین خبر‌های بازار رسانده و اتفاقا مثل سال‌های گذشته، بحث کمبود عرضه و روند نامتعارف صادرات پیاز، متهمان ردیف اول پرونده معرفی می‌شوند.

مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟

افزایش قیمت پیاز تحت‌تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهمترین فرضیه‌های فعلی است. با طرح اولین انتقاد‌ها از ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف شد، وزارت جهاد کشاورزی اساسا مدعی بی‌تاثیر بودن اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی در روند بازار شد.

قیمت پیاز طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۲ و با جایگزینی سیاست‌های تجاری به جای اعمال سیاست عوارض وارداتی، اندکی کمتر شده و اتفاقا حجم پیاز صادراتی در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن تقلیل پیدا کرده است.

افزایش قیمت پیاز با این اوصاف مثل سال‌های گذشته بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند با فصل سرما و یخبندان ارتباط داشته باشد و آنطور که مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان در استان‎‌های مختلف می‌گویند باید نهایتا تا چند روز دیگر از شر ماجرای گرانی پیاز خلاص شویم.

روند قیمت پیاز در یک سال گذشته به گواه مرکز آمار ایران

ماه

متوسط قیمت پیاز به ازای هر کیلو

اردیبهشت 1402

18 هزار و 847 تومان

خرداد 1402

16 هزار و 406 تومان

تیر 1402

15 هزار و  420 تومان

مرداد 1402

14 هزار و 510 تومان

شهریور 1402

13 هزار و 789 تومان

مهر 1402

14 هزار و 146 تومان

آبان 1402

17 هزار و 984 تومان

آذر 1402

21 هزار و 135 تومان

دی 1402

21 هزار و 165 تومان

بهمن 1402

20 هزار و 291 تومان

اسفند 1402

20 هزار و 872 تومان

فروردین 1403

27 هزار و 20 تومان

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران