Web Analytics Made Easy - Statcounter

این موضوع که چه اموال و املاکی به عنوان رهن بانکی پذیرفته می‌شوند یا توقیف اموال در رهن بانک تحت چه شرایط و چه مراحلی انجام می‌شود، از سوالاتی است که روزانه بسیاری از مشتریان با آن مواجه می‌شوند. همه ما با واژه رهن آشنا هستیم و می‌دانیم، رهن قراردادی است که به موجب آن، مالی به عنوان وثیقه از طرف بدهکار به طلبکار داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدهکار قرارداد بانکی کسی است که مالی را به عنوان وثیقه به طلبکار می‌دهد و مرتهن نیز فرد طلبکار در قرارداد است. همچنین مالی که بدهکار به عنوان وثیقه در رهن طلبکار قرار می‌دهد را مال مرهونه می‌نامند.

با توجه به شرایط اقتصادی، امروزه تعداد افرادی که متقاضی دریافت وام و تسهیلات بانکی هستند، در حال افزایش است. از طرف دیگر، افراد بدون اطلاع از شرایط و ضوابط دریافت و یا بازپرداخت وام، اقدام به دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها می‌کنند. چنین افرادی پس از مدتی متوجه می‌شوند که توانایی بازپرداخت وام را ندارند. از این رو، هم فرد وام‌گیرنده و هم شخصی که ضمانت وام را قبول کرده است، در معرض توقیف اموال در رهن بانک قرار گرفته و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

در صورتی که شما عزیزان با مشکل توقیف اموال در رهن بانک، دسته و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای حل مشکل خود، قبل از هرکاری با یک وکیل بانکی با تجربه مشورت نمایید. بدون شک مشورت با افراد متخصص در این زمینه، بهترین گره‌گشا خواهد بود. در این مطلب سعی داریم به بررسی مراحل و شرایط توقیف ملک در رهن بانک بپردازیم تا شما عزیزان با آگاهی بیشتری در این مسیر قدم بردارید.

در صورتی که اموال توقیف شد، تحت چه شرایطی می‌توان نسبت به رفع توقیف اموال اقدام کرد؟

اگر طلبکار تمام یا بخشی از اموال بدهکار را توقیف نماید، فرد بدهکار می‌تواند تحت شرایطی که در ادامه آورده شده است، نسبت به رفع توقیف ملک در رهن بانک اقدام نماید:

اگر بدهکار درخواست دهد و طلبکار راضی باشد، امکان تغییر موضوع توقیف وجود دارد. تغییر موضوع توقیف یکی از شرایط رفع توقیف ملک در رهن بانک است. در صورتی که شخص ثالث به حکم توقیف اعتراض کند و اجرای این حکم به حقوق شخص ثالث ضرر و زیانی وارد کند. از دیگر شرایط رفع توقیف ملک در رهن بانک، پرداخت دین توسط بدهکار است. اگر مالی که توقیف شده است تلف شود، امکان رفع توقیف اموال وجود دارد. اگر مالی که توقیف شده است، از مستثنیات دین محسوب شود. یکی دیگر از شرایط رفع توقیف ملک در رهن بانک، این است که به حکم ورشکستگی یا تاریخ توقیف امول در رهن بانک اعتراضی شود. اگر مال در تصرف و اختیار باشد و شخص ثالث نیز ادعای مالکیت آن را داشته باشد یا ادعا کند مال به شخص غیر از محکوم علیه تعلق دارد. نکات مهم در مورد ملکی که در رهن بانک قرار دارد در شرایط عدم پرداخت وام بانکی چیست؟

در مورد وثیقه در قراردادهای بانکی، در صورتی که ارزش ملک از میزان تسهیلات اعطا شده کمتر باشد، مالک باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد. همچنین اگر ارزش ملک از میزان تسهیلات اعطا شده بیشتر باشد، ملک به مزایده گذاشته شده و پس از اینکه خسارت بانک پرداخت شد، مبلغ اضافی به مالک پرداخت می‌شود. یکی از شروطی که در سند رهنی درج می‌شود، آن است که فرد دریافت‌کننده وام و تسهیلات وظیفه دارد در تاریخ‌های مشخص شده، اقساط وام را پرداخت کند. چنانچه تحت شرایطی وام گیرنده اقساط خود را در زمان معین پرداخت نکرد، یک تذکر کتبی از طریق اداره حقوقی و وکلای بانک به او ارائه می‌شود. سپس اگر باز هم وام‌گیرنده از پرداخت اقساط وام دریافتی جلوگیری کند، نسبت به توقیف ملک در رهن بانک اقدام می‌شود و ملک به اجرا گذاشته شده و از طریق اداره اجرای ثبت نسبت به تخلیه ملکی که بانک گذاشته شده بود اقدام می‌شود و در ادامه، تشریفات لازم به منظور مزایده و فروش ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی انجام می‌شود. یکی از نکاتی که در رابطه با توقیف ملک در رهن بانک وجود دارد، تمایل بالای بانک‌ها برای تملیک املاک وام‌دار است. طبیعتاً با توجه به گرانی‌ها و افزایش قیمت ملک در رهن بانک، چنین موضوعی موجب افزایش سرمایه بانک‌ها خواهد شد. دیگر نکته در رابطه با توقیف ملک در رهن بانک این است که بانک‌ها خیلی زود و بدون هیچ مقدمه‌ای برای اخذ طلب خود از بدهکار بانکی اقدام نمی‌کنند. معمولاً بانکها صبر می‌کنند تا مقدار بدهی وام‌گیرنده افزایش پیدا کند و بانک بتواند تمام ملک مورد نظر را توقیف کند. در صورتی که ضامن به اخطاریه‌های بانکی که به او ابلاغ می‌شود، توجه نکند، بانک می‌تواند اموال مورد نظر او را توقیف کند. اموال منقول و غیرمنقول ضامن ممکن است به موجب این حکم توقیف شوند. زمانی که فرد بدهی‌گیرنده، وام را پرداخت نکند، ضامن نمی‌تواند اقدامی برای گرفتن حق خود انجام دهد و عملاً و قانونا اجازه این کار را ندارد. البته پس از اینکه ضامن بدهی وام‌گیرنده را پرداخت کرد و وام را تسویه نمود، اجازه شکایت از وام‌گیرنده و دریافت حق خود را دارد. شرایط توقف مزایده ملکی که در رهن بانک قرار دارد، چیست؟

حکم یا دستور موقت و قرار توقیف عملیات اجرایی ممکن است موجب توقف عملیات مزایده ملک شود. به فروش نرفتن ملک مورد مزایده یا پرداخت تمامی مطالبات بستانکار و حقوق اجرایی، همچنین رأی هیات نظارت و شورای عالی ثبت و ابطال عملیات اجرایی نیز از دیگر دلایل توقف عملیات مزایده ملک است. همانطور که می‌بینید، توقیف ملک در رهن بانک، اصول و ضوابط پیچیده‌ای دارد که بسته به شرایط ممکن است تفاوت داشته باشد. بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل باتجربه در این زمینه بهترین راهکاری است که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم. وکیل سعیده فرهادی نژاد آماده است تا شما را در این رابطه همراهی کند.

نکته پایانی

توقیف ملک در رهن بانک مسئله ساده‌ای نیست و جلوگیری از آن بر اساس شرایط رفع توقیف اموال به راحتی امکان‌پذیر نیست. از این رو بهتر است در این رابطه با افراد و وکلای متخصص مشورت کرده و از آن‌ها کمک بگیرید. در این مطلب سعی کردیم، شرایط مراحل توقیف ملک در رهن بانک را بررسی نماییم.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: شرایط رفع توقیف توقیف اموال وام گیرنده بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش ایران جیب، عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی