الگوی جریان گردابهای سطحی بررسی شد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۹۸۱۸
محققان کشور موفق شدند با مطالعه جریان گرداب های سطحی درک روشن تری از مکانیزم شکل گیری گرداب و روشهای کنترل آن ارائه دهند.
مریم آذرپیرا دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق طرح « تأثیر پارامترهای هندسی و هیدرولیکی بر دینامیک جریان در گردابهای سطحی بر روی آبگیرهای قائم» گفت: شکل گیری جریان های گردابی بر روی آّبگیر نیروگاهها آسیب های فراوانی به سازه های نیروگاهی وارد می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این محقق عنوان کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد این پدیده و مصون ماندن از اثرات مخرب آن، عمق آب بر روی آبگیر همواره نباید از حد مشخصی کمتر شود. در شرایطی که حجم آب در مخزن کم باشد احتمال شکل گیری جریان گرداب مانع بزرگی در بهره مندی از آب مخازن سد در تولید برق است و از طرفی مکانیزم شکل گیری پدیده گرداب به درستی روشن نشده است؛ گرداب در ابگیری با پمپ ها و در بسیاری از جریان در سیالات مثل گردباد ها نیز بوجود می آید و در حقیقت این پدیده چالش بزرگی برای پژوهشگران در زمینه مکانیک سیالات محسوب می شود.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با توجه به پیچیدگی این پدیده و جایگاه آن در مکانیک سیالات تصمیم گرفتیم مطالعات پایه ای روی این پدیده انجام دهیم.
اذرپیرا خاطر نشان کرد: در این پژوهش با مطالعه مشخصه های میدان جریان گرداب و از همه مهمتر بررسی نحوه شکل گیری گرداب، کمک شایانی به شناخت هرچه بیشتر از میدان پیچیده این پدیده شده است. علاوه براین براساس نتایج مطالعات با ارائه پیشنهادهایی نوین در کنترل و پیشگیری از شکل گیری گرداب گامی در راستای ارتقا این علم برداشته شده است.
وی درباره روش تحقیق این پروژه گفت: در انجام این پژوهش از سه روش اصلی مطالعات تحلیلی، پژوهش های آزمایشگاهی و مدلسازی های عددی استفاده شده است که در هر بخش نتایج مجزا و نوین ارائه شده است که ماحصل تمامی این مطالعات کمک به شناخت کاملتر از میدان جریان گرداب می کند.
وی اضافه کرد: از طرفی مطالعات حاضر راه را برای اتجام مطالعات بیشتر نیز باز کرده است و هم اکنون نیز کارهای تحقیقاتی بیشتری در ادامه یافته های موجود در جریان است. به عنوان نمونه در عمل ممکن است دو آبگیر نیروگاهی در کنار هم عمل کنند که نحوه شکل گیری گرداب روی دو آبگیر در حال مطالعه می باشد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد:. اولین نتیجه تحقیق حاضر شناخت پدیده گرداب و در نتیجه پیدا کردن راهکارهای مناسب و مهندسی برای مقابله با آن می باشد. از طرف دیگر نتیجه این تحقیقات به دانش کلی در زمینه شناخت پدیده گرداب در علم مکانیک سیالات کمک می کند.
آذرپیرا در خصوص ویژگی های طرح گفت: ارائه روابط تحلیلی از میدان جریان گرداب، انجام مدلسازی های عددی به روش لاگرانژی برای نخستین بار، توسعه و تجهیز سیستم PIV برای انجام تحقیقات و اندازه گیری های آزمایشگاهی، شناخت پدیده و شکل گیری گرداب و انجام مطالعات آزمایشگاهی به منظور اثر عمق هسته هوا بر مشخصه های میدان جریان گرداب ویژگی های این پروژه به شمار می روند.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش های خارجی با تجهیزات بسیار نوین نیز در تلاش برای مطالعه جریان گرداب هستند که ما نیز موفق به انجام این پژوهش و ارائه نتایج ارزنده در این مورد شده ایم، گفت: نتایج این پژوهش برای ارائه نیمه صنعتی دستگاه لیزری PIV که در اندازه گیری ها در مکانیک سیالات کاربرد گسترده ای دارد قابل استفاده خواهد بود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های رقابتی طرح گفت: اندازه گیری دقیق گرداب در مراحل شکل گیری در یک هندسه قابل کنترل به وسیله PIV و بررسی مراحل آن، مدل تحلیلی گرداب با فرضیات کمتر و شناخت تاثیر عوامل مختلف بر روی آن، صحت سنجی مدل عددی با داشتن اطلاعات آزمایشگاهی، مدلسازی عددی گرداب با روشهای اولری و لاگرانژی و استخراج اطلاعات بسیار زیاد و با جرئیات کامل از گرداب و توسعه آن با تغییرات مشخصه های جریان مثل عمق و سرعت در آبگیر مزیتهای رقابتی این طرح به شمار می روند.
آذرپیرا با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: شناخت پدیده گرداب و کمک به افزایش دانش فنی در مورد این پدیده معمول در علم مکانیک سیالات، شناخت راهکارهای مقابله با گرداب و بهینه سازی سازه های نیروگاهی، توسعه روش PIV و بومی سازی آن برای اندازه گیری های دقیق در مکانیک سیالات کاربردهای این پروژه به شمار می روند.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر مکانیک سیالات پدیده گرداب شناخت پدیده اندازه گیری بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
همهچیز در مست عشق سردستی است. چه رابطه مرید و مرادی مولانا با شمس باشد چه خواستگاری دفعی شمس از کیمیا خاتون، چه رابطه آن سردار نظامی با آن کنیزک مسیحی و چه جمع شدن این سه ضلع در کنار هم.
به گزارش مشرق، مثلا اسمش را بگذاریم نهضت آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت! پدیده یک دهه اخیری که به مدد خط تولید سریدوزی همسایه شمالغربیمان در ترکیه راه افتاده.
این نهضت باید بفروشد، صادرات داشته باشد و دلار وارد کند. لاجرم باید عامهپسند باشد و لاجرمتر آنکه برای این عامهپسند بودن نباید خیلی توی مسائل غور کند. هر چیزی که بخواهد دستگاه هاضمه مخاطب را به زحمت هضم و پرداخت بیندازد و او را به گاوگیجه گرفتن انداخته باید قیچی شود.
جالب است بدانید که این نهضت از سال ۲۰۱۰ سایر پهلوانهای رقبای سریالساز در دنیا را زده به گاراژ و بعد از صنعت عظیم فرهنگ سریالساز ایالاتمتحده در رتبه دوم دنیا قرار گرفته و مدام هم دارد به طول و عرض و ارتفاعش اضافه میشود.
سر ریز این خروجی هم به مدد دهها شبکه ماهوارهای ریخته میشود توی حلق مردم منطقه در خاورمیانه و منطقه بالکان و برگردانش در ایران هم پر کردن سبد مصرف فرهنگی بخشی از قشر متوسط و رو به پایین جامعه که زیر ضرب مشکلات اقتصادی و در فقر تولیدات رسانه ملی، سرگرمی فرهنگی رایگان دیگری ندارد جز شبکههای ماهوارهای ترک و تخموترکههای ایرانیشان. حتما صنعت سریالسازی ترک -حداقل آن قسمی که مخاطب فارسیزبان در یک دهه اخیر با آن روبهرو بوده- را هزار و یک ویژگی مخصوص به خود را دارد اما اگر خواسته باشیم دال مرکزی این هزار و یک ویژگی مخصوص را ذیل یک دال مرکزی جمع کنیم، آن دال مرکزی آن چیزی نیست جز «پرداخت سردستی»!
خصوصیت اصلی این جناب آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت در همه چیز، سردستی و سطحی بودن است چه زمانی که روایت زندگی میکند، چه زمانی که روایت حماسه میکند، چه زمانی که راوی خداست و کنش و واکنشهای غیرمادی این عالم چه زمانی که با لعاب اروتیسم و جاذبههای غلیظ جنسی در جایگاه روایت عشق و خیانت خلقالله نشسته.
اصلا مساله این نیست که مای انسان ایرانی چقدر با این مفاهیم سر صلح داریم یا آشتی؛ مساله آن است که همه چیز در این خط تولید سردستی است و فاقد عمق و فستفودی. در منظومه زیستی انسان امروز جایی برای «تامل» نیست. همه چیز برای مصرف است. لاجرم صنعت فرهنگ آن هم ورژن ترکش هم از این قاعده مستثنی نیست.
آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت شاید قصه بگوید، پیرنگ داشته باشد و برخلاف صنعت فرهنگ مد شده این سالهای سینمای ایران، پایان مشخص و غیر شرحه شرحهای هم داشته باشد، اما خروجی محتوم هر نوع ورودی ولو متعالی به این دستگاه پرداخت تحلیلی، سطحی شدن است و سردستی و مبتذل شدن. هر چیزی تولید میشود که فقط «مصرف» شود. «تامل» کردن، سرعت مصرف را پایین میآورد پس باید از آن دور شد.
خروجی این حالت سطحی و سردستی شدن است آنقدر که بعضا حس میکنی دارد به شعور مخاطب توهین میشود. این ۴۵۱ کلمه را عارض شدم که این را بگویم «مست عشق» هم بدجور به این آفت مبتلاست حالا گیریم راوی نوعی عشق باشد در جایگاه صلح کل عالم هستی نشسته بدون زهرماریهای مرسوم در همتایان ترکش! خروجی اما همان همیشگی است؛ سردستی و سطحی و بهقدر اقتضائات سینمای ایران بهره گرفته از مثلث و مربعهای عشقی!
همهچیز در مست عشق سردستی است. چه رابطه مرید و مرادی مولانا با شمس باشد چه خواستگاری دفعی شمس از کیمیا خاتون، چه رابطه آن سردار نظامی با آن کنیزک مسیحی و چه جمع شدن این سه ضلع در کنار هم که قرار است مفهوم اصلی مست عشق را بسازد که از سنتز پا گذاشتن هر یک از کاراکتر روی شخصیت سابقشان حاصل میشود.
مولانایی که دیگر آن فقیه سنگین سر کرده در کتاب و درس نیست و شمسی که معترف است به شکستن خویش و فروتنی در برابر عشق کیمیا خاتون و درنهایت هم خودشکنی آن فرمانده نظامی که به خود میآید! انگار که مخاطب باید همهچیز را پیشفرض پذیرفتهشده بداند تا کارگردان بهسرعت قصهاش را بگوید و به سرانجامی برساند و سوژه را مصرف کند. این سطحینگری و سردستی بودن نقطه مقابل کارنامه حسن فتحی است.
کافی است مست عشق را بگذارید کنار «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمیمیرند»، «میوه ممنوعه» یا حتی «شهرزاد» که بین ساختههای فتحی، عامهپسندترین اثرش محسوب میشود تا مشخص شود این آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت چه بلایی سر فتحی آورده. آقای فتحی! چه داری میکنی با خودت؟!
منبع: روزنامه فرهیختگان