Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@10:40:53 GMT

تخفیف نفت روسیه دلیل وارادات هند

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۹۸۵۷

تخفیف نفت روسیه دلیل وارادات هند

آمار منابع بازرگانی نشان داد روسیه در ماه مه، عربستان سعودی را کنار زده و دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند شد. پالایشگاه‌های هندی در مه حدود ۸۱۹ هزار بشکه در روز نفت روسیه را دریافت کردند که بالاترین میزان واردات ماهانه و بسیار بالاتر از واردات حدود ۲۷۷ هزار بشکه در روز در آوریل بود. عراق همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و عربستان سعودی در جایگاه سوم ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تحریم‌های غربی علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، باعث شده است بسیاری از واردکنندگان نفت، از تجارت با مسکو خودداری کنند و قیمت معاملات نقدی نفت روسیه نسبت به گرید‌های نفتی دیگر، تخفیف بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است. این امر به پالایشگاه‌های هندی که به دلیل هزینه‌های بالای حمل محموله، به ندرت نفت روسیه را خریداری می‌کنند، انگیزه لازم برای استفاده از فرصت و خرید نفت ارزان روسیه را داده است.

گرید‌های نفتی روسیه حدود ۱۶.۵ درصد از کل واردات نفت هند در ماه مه را تشکیل دادند و کمک کردند سهم نفت از کشور‌های مشترک المنافع به ۲۰.۵ درصد افزایش و سهم نفت خاورمیانه، به حدود ۵۹.۹ درصد کاهش پیدا کند. سهم نفت آفریقا از واردات نفت به هند، از ۵.۹ درصد در آوریل به ۱۱.۵ درصد در مه رشد کرد.

واردات نفت هند در ماه مه که پالایشگاه‌های دولتی، تولید را برای تامین تقاضای داخلی رو به رشد، بالا بردند و پالایشگاه‌های خصوصی به کسب سود از صادرات متمرکز شدند، به ۴.۹۸ میلیون بشکه در روز بالغ شد که بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۲۰ بود. واردات نفت هند در ماه مه حدود ۶.۵ درصد بالاتر از ماه پیش از آن و حدود ۱۹ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

هند از خرید نفت ارزان روسیه دفاع و اعلام کرده است که واردات از مسکو، تنها بخشی از نیاز‌های این کشور را پوشش می‌دهد و توقف ناگهانی آن، هزینه‌ها را برای مصرف کنندگان بالا می‌برد. واردات بالاتر نفت از روسیه، سهم اوپک از مجموع واردات هند را در آوریل به ۶۵ درصد کاهش داده بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: واردات نفت صادرات روسیه تحریم هند واردات نفت نفت روسیه ماه مه ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد