Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد مصر در ادامه اظهارات غیرسازنده خود علیه کشورمان، مواضعی اتخاذ کرد که واکنش های زیادی را به همراه داشت. 

وزیر امور خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده مدعی شد که روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فؤاد حسین این اظهارات را در گفت‌وگو اختصاصی با شبکه الغد عراق گفته است. وزیر امور خارجه عراق درباره آنچه مداخله ایران خوانده شده، گفت: «ما شروع کردیم و با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم، به گونه‌ای دیگر. زیرا سیاست خارجی امروز عراق تابع هیچ کشوری نیست. ما تأکید کردیم که سیاست خارجی ما از منافع ملی ما نشأت می‌گیرد و این مسائل را در گفت‌وگو با دوستان مطرح خواهیم کرد.»

وزیر خارجه عراق که از حزب دموکرات کردستان عراق بوده و این روزها موفق به تشکیل کابینه با متحدانی صدری و سنی نشده است، ایران را به مداخله در این کشور متهم کرد و گفت: «ما به تهران گفتیم که ما مشترکات دینی و تجاری و اقتصادی و غیره داریم و نیاز به همکاری مشترک داریم نه مداخله از سوی ایران.! تنها چیزی که نیاز داریم ائتلاف است.» این مقام عراقی گفته که بغداد مداخله در امور داخلی خود را قبول نمی‌کند.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: «طرف ایرانی باید این مسئله را بفهمد. ما دوست خواهیم بود و همسایه هم باقی خواهیم ماند و با هم همکاری خواهیم داشت ولی مسئله مداخلات ایران غیر قابل قبول است.»

وزیر خارجه عراق در حالی مدعی مداخله ایران در عراق شده است که به باید به چند سوال مهم دیگر پاسخ دهد:

وزیر خارجه عراق باید پاسخ دهد که چرا دولت عراق دغدغه ها و نگرانی های امنیتی ایران در عراق را برطرف نمی کند؟ در واقع، در حالی که منطقه اقلیم کردستان این کشور میزبان سرویس‌های جاسوسی اسرائیل است و ایران بارها درباره بی‌توجهی مقامات منطقه کردستان به این نگرانی‌های تهران اعتراض کرده و همچنین هشدار داده است، دولت عراق توجه عملی چندانی به آن نداشته است؟ 

از سوی دیگر، فواد حسین باید پاسخ دهد که در حالی که ارتش و پایگاه های نظامی آمریکا بیش از دو دهه در عراق مستقر هستند و تهدید جدی علیه امنیت و منافع ایران هستند، چرا دولت عراق نسبت به اقدامات آمریکا علیه ایران در خاک عراق از جمله ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بی تفاوت بوده است؟ 

در همین رابطه، «دکتر محمد قیصری» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با تابناک اظهار داشت: صحبت های فواد حسین وزیر خارجه عراق در مصاحبه تلوزیونی با شبکه مصری الغد را درواقع باید به نوعی در ادامه اظهارات غیردوستانه اخیر وی و پافشاری بر چنین موضعی برآورد کرد و از این جهت اتفاقا جا دارد که با کم توجهی از کنار آن نگذریم و هم این اظهارات پاسخ مناسبی را دریافت کنند.

وی افزود: نباید فراموش کرد که فواد حسین پیش از این نیز به با ادبیات مشابه و در قالب هابی دیگری به طرح چنین ادبیات غیردوستانه ای دامن زده بود. خاطرم هست که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دی ماه سال گذشته با آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هم فواد حسین چندین بار هم از واژه «صراحت» و هم «انتقاد» در توصیف نوع رابطه فی مابین استفاده کرد. اتفاقا باید فواد حسین یادآور شد که این عراق و دولت آقای الکاظمی است که باید صراحت و شفافیت بیشتری از خود نشان دهد و از قضا جمهوری اسلامی ایران برخلاف مدعای فواد حسین بیش از این انتظار صراحت در رفتار دولت عراق از زمان روی کار آمدن دولت جدید دارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه پرنفوذ عراق دارای منافع و دغدغه های امنیتی است که تاکنون فواد حسین و دولت الکاظمی پاسخ قابل قبولی به آنها نداده اند.

قیصری ادامه داد: هنوز و پس از گذشت چندین سال از ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، دولت عراق توضیح روشنی از جزئیات این واقعه ارائه نداده است. از طرف دیگر دولت عراق نسبت به تحرکات اخیر اسرائیل در دشمنی و ضربه زدن به ایران از خاک اقلیم کردستان، یک وضعیت شترمرغی به خود گرفته است که اصلا قابل قبول نیست. هنگامی که از دولت مرکزی عراق خواسته شد تا در مقابل تحرکات اسرائیل از خاک عراق در منطق اقلیم مسئولیت پذیر باشد، مقامات عراقی با اظهار این موضوع که اقلیم در بسیاری از مسائل داخلی خودمختار است، از قبول مسئولیت شانه خالی کرده و زمانی که جمهوری اسلامی ایران خود راسا تحرکات اسرائیل را با حمله موشکی به پایگاه‌های مخفیانه این رژیم در اقلیم پاسخ داد، با واکنش دولت مرکزی عراق و همین آقای فواد حسین مواجه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: با این وجود نباید از نظر دور داشت که برخی از مقامات عراقی زمانی که از تریبون های عربی اعلام موضع می کنند، اظهارات ملی گرا و عرب گرایانه بخشی از ژست سیاسی آنهاست. از این جهت معمولا در چنین اظهاراتی سویه مخالفت با جهان غیر عربی پررنگ می شود. چنانکه در همین اظهارات و صحبت های فواد حسین با تلویزیون مصری الغد که ازجمله همین شبکه های تندرو و از مخالفان سرسخت ایران است، علاوه بر انتقاد از ایران، فوادحسین انتقادات تندی را نیز متوجه ترکیه به عنوان دیگر کشور غیر عرب منطقه کرد. نهایتا اینکه به هر حال همانطور که در جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه های انتقادی نسبت به نوع روابط ایران و عراق در سال های اخیر وجود داشته است، باید پذیرفت که در سمت مقابل نیز چنین گرایش‌هایی حتی در بین برخی سیاسیون و گروه های شیعه وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. مسئله مهم این است که چنین مواضع و نگرش هایی نباید به جریان مسلط در روابط حسنه میان دو کشور تبدیل شود و یا روح همکاری و مودتی که میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد را خدشه دار کردده و اخلالی در روابط ایجاد کند و گرنه وجود اختلاف نظر و سلیقه امری بدیهی و رایج است.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی عراق فواد حسین ایران محمد قیصری مصطفی نجفی متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه عراق خارجه عراق دولت عراق فواد حسین گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • وزیر خارجه فرانسه در مصر: از اسرائیل می‌خواهیم به رفح حمله نکند
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • پدیده والیبال ایران سوژه پست جدید فدراسیون جهانی
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد