Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشاری گفت: ۸۵ درصد استان زنجان در حوزه سفیدرود قرار دارد و در  این استان ۷ محدوده مطالعاتی وجود دارد که شامل ۵ دشت ممنوعه است.

او می گوید: محدوده مطالعاتی  طارم و ماهنشان به دلیل وجود رودخانه‌های فصلی و همجواری با رودخانه قزل‌اوزن دارای آب‌های سطحی‌اند، اما تخصیص آب برای کشاورزی ندارند.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به پارسال ۶/۷ درصد مثبت بوده و میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت بیش از ۲۸/۵ درصد منفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته افشاری تا به امروز ۲۱۲/۷ میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده که این رقم پارسال ۱۹۲/۲ میلیمتر بود.

او می گوید: در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان زنجان به طور میانگین ۴۵ درصد منفی است و میزان رواناب‌ها نیز بالای ۷۰ درصد منفی است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان  گفت: اثرات رواناب‌ها و سیلاب‌ها  از  سال‌  ۱۳۹۷ تاکنون موجود است و وجود آب سد تهم تاکنون نیز تأثیر پذیرفته از آب همین رواناب‌ها است

به گفته افشاری خشکسالی در سال ۱۴۰۰ در طول ۵۰ سال أخیر بی‌سابقه بود و اثر منفی بر رواناب‌ها داشت.

او می گوید: سد تهم در حال حاضر قریب به ۲۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: امسال ورودی آب تمام سد‌های استان کاهش یافته است؛ میزان ورودی آب سد گلابر ۳۱ درصد، کینه‌ورس ۵۳ درصد و تالوار نیز ۶۲ درصد منفی شده است و تمام این اعداد و ارقام بیانگر این است که باید نگاه جدی به درست مصرف کردن آب وجود داشته باشد.

به گفته افشاری  اصلا جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست؛ اما نکته مهم این است که سد تهم تأمین کننده ۴۰ درصد آب شرب شهر زنجان است و با  شرایط کم‌آبی باید صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شود.

او می گوید: بیش از ۹۰ درصد آب مورد استفاده در صنایع از طریق چاه و آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: استفاده از پساب در صنایع پر آب‌بری همچون صنایع فولاد در  ابهر در حال پیگیری است، چراکه وضعیت دشت ابهر به لحاظ سطح آب‌های زیرزمینی بحرانی است.

افشاری می گوید: در شبکه آب و فاضلاب روستایی به دلیل فرسوده بودن شبکه میزان هدررفت آب ۴۰ درصد است که می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های اساسی برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی نیز به کار رود.

او گفت: هدف وزارت نیرو تکمیل سد‌های نیمه کاره است و سد‌های معیشتی نیز جزو همین پروژه‌ها است، عزم جدی دولت بر این است که تا اتمام طرح‌های نیمه کاره هیچ طرح جدیدی آغاز نشود، با این حال پیگیر تکمیل سد‌های نیمه کاره استان هستیم و به محض تأمین اعتبار که قول آن نیز در سفر وزیر نیرو داده شد، ادامه احداث را انجام خواهیم داد با این حال شرکت‌های سد ساز استان پای کار هستند.

به گفته مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان وزارت نیرو و منابع آب کشور، پارسال  به عنوان راهکار موقت تأمین آب شالیزار‌های  طارم خرید آب از سد آیدوغموش میانه را پیشنهاد و عملی کرد و در طول دو ماه که آب رودخانه قزل‌اوزن خشک شد به طور موقت آب شالیزار‌ها تأمین شد.

 او می گوید: اگر امسال نیز شرایط سال گذشته تکرار شود و رودخانه قزل‌اوزن خشک شود چاره‌ای جز خرید آب از سد آیدوغموش برای آبیاری شالیزار‌های طارم نیست،  اما انجام این امر نیز شرایطی دارد چراکه مشخص نیست این سد هم آب به اندازه کافی داشته باشد یا خیر؟ آنچه که مشهود است ورودی آب این سد نیز امسال کاهش یافته است.

افشاری گفت: با چنین شرایط آبی نباید برنج‌کاری در طارم انجام شود، اما در این خصوص حتی جهادکشاورزی نیز قانونی برای عدم کشت این محصول ندارد و اگر قانونی هم تصویب شده باشد ضمانت اجرایی ندارد تا مانع از انجام کشت این محصول شود.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: در بحث احداث سد‌ها استان زنجان دارای یک عقب‌ماندگی است، استان زنجان در بحث تخصیص آب نیز دچار یک بی‌عدالتی شده است، اما نمایندگان استان پیگیر هستند با ارائه طرح‌های جدید این مشکل را حل کنند.

او می گوید: حفر چاه غیر مجاز در هر منطقه‌ای از استان زنجان  انجام می‌شود که تأثیر گذار بر افت سطح آب زیر زمینی است،  اما بلافاصله بعد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای از موضوع اطلاع یافت اقدام به انسداد می‌کند.

 افشاری گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز در زنجان طبق برنامه انجام می‌شود، چاه‌هایی که جدیدا حفر شده‌اند با سرعت بالایی روند انسداد طی می‌شود، اما چاه‌هایی که اعلام می‌شود چندین دهه است حفر شده و غیر مجاز نیست، پرونده وارد سیر دیگری شده و بعد از استعلامات قاضی نظر نهایی را در خصوص چاه و انسداد آن صادر می‌کند.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: سالانه تعداد چاه‌هایی که باید مسدود شوند مشخص می‌شود و منابع مورد نیاز آن تامین می‌شود، معمولا ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص نمی‌یابد و متناسب با آن عملکرد نیز پایین می‌آید.

به گفته او  امسال ۳۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است.

افشاری می گوید: پارسال  ۲۶۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان مسدود شد و در اولویت بندی بیشتر چاه‌های عمیق مورد تاکید قرار داشت چراکه بیشترین تاثیر را بر کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دارند؛با این حال طبق برنامه‌ریزی ۵ ساله باید در حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل انسداد چاه‌های غیر مجاز صرفه‌جویی شود.

او گفت: در حال حاضر تنها ۱۷ درصد از چاه‌های استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند چراکه افزایش قیمت‌ها سبب شد تا نتوان طرح نصب این کنتور‌ها را بر روی تمام چاه‌ها انجام داد؛ از سویی دیگر سرقت کنتور‌ها نیز عامل دیگری شد تا اهتمام برای نصب کمتر شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه برخی کنتور‌های هوشمند این توانایی را دارند که بر اساس میزان مصرف برق، میزان مصرف آب را سنجش کنندو این امر به عنوان کاری نو و دانش بنیان در استان زنجان در حال انجام است که می‌تواند کمک کننده به مصرف آب و برداشت آن باشد.


باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب منطقه ای سدهای زنجان استان زنجان حال حاضر او می گوید رواناب ها درصد منفی غیر مجاز ورودی آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ین ژاپن بالا رفت

دلار در برابر ین ۲.۴۵ درصد کاهش یافت و به زیر ۱۵۴ ین رسید.

به گزارش ایسنا، در حرکتی جدید، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا صعود کرد.

با حرکت اخیر ارز ژاپن، بار دیگر شایعاتی مبنی بر دخالت دولت این کشور به وجود آمد.

همچنین فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره اصلی خود را بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد بدون تغییر نگه می‌دارد.

البته روز دوشنبه گزارش‌هایی مبنی بر این منتشر شد که این اتفاق رخ می‌دهد.

دلار در ساعت ۴:۴۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی ۲.۴۵ درصد در برابر ین کاهش یافت و به ۱۵۳.۸۸۵۰ رسید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • نرخ سود بین بانکی تغییر کرد/ جزییات
  • ین ژاپن بالا رفت
  • دمای زنجان کاهش یافت