Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@09:22:41 GMT

استاد دانشگاه تهران برنده مدال پوشکین شد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۰۶۱۳

استاد دانشگاه تهران برنده مدال پوشکین شد

دکتر مرضیه یحیی‌پور استاد تمام دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برنده مدال پوشکین شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، مدال پوشکین یک نشان دولتی فدراسیون روسیه است که بر اساس رزومه و بررسی فعالیت‌های علمی و پژوهشی نامزدهای برجسته از سراسر جهان به فرمان رییس‌جمهور این کشور به شهروندان روسی و خارجی به دلیل دستاوردهای وزین و ارزشمند در حوزۀ علوم انسانی، ادبیات، آموزش، هنر و فرهنگ اعطا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدال بالاترین نشان دولتی در این حوزه است و به‌منظور قدردانی به افرادی اهدا می‌شود که در ترویج فرهنگ مردمی و آموزش، افرادی برجسته بوده و همچنین در راستای تقریب فرهنگ‌ها و ادبیات تلاش کرده‌اند.

دکتر یحیی‌پور استاد دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران (زبان روسی)، نخستین چهره علمی ایرانی است که موفق به کسب مدال پوشکین شده است.

این نشان در سفارت روسیه در ایران توسط سفیر روسیه به نمایندگی از رییس‌جمهور این کشور، به یحیی‌پور اهدا شد.

مرضیه یحیی‌پور از جمله اساتید مؤسس محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که پایه‌گذار و عضو مؤسس انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)، پایه‌گذار و سردبیر پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی به عنوان اولین و تنها مجله علمی‌-‌پژوهشی به زبان روسی در ایران، عضو مؤسس انجمن ایرانشناسی و عضو مؤسس قطب زبانشناسی پیکره‌ای از جمله سوابق وی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان دانشگاه تربیت مدرس، همکاری در راه اندازی کارشناسی ارشد آموزش زبان دانشگاه تهران، راه‌اندازی کارشناسی رشته مترجمی زبان روسی دانشگاه گیلان، راه‌اندازی کارشناسی ارشد ادبیات روسی دانشگاه تهران، راه‌اندازی کارشناسی ارشد روسیه‌شناسی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و راه‌اندازی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه الزهرا (س) از دیگر اقدامات تأسیسی این استاد دانشگاه تهران است.

یحیی‌پور در طول فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود موفق به دریافت نشان‌ها و افتخارات متعددی شده است که کسب صاحب نشان درجه یک پژوهش به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران (۱۳۹۳) در بیست‌وسومین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران و برنده مدال پوشکین (نشان دولتی فدراسیون روسیه) از مهم ترین آنها است.

تألیف و ترجمه بیش از ۲۰ کتاب، سردبیری مجله پژوهش زبان‌های خارجی دانشگاه تهران و عضویت در هیأت تحریریه مجلات و نشریه‌هایی نظیر فیل‌لوگوس «ФИЛОLOGOS» دانشگاه دولتی ایوان بونین یلتس، مجله وستنیک دانشگاه پرم روسیه، پژوهش‌های علوم انسانی اوراسیا، ادبیات تطبیقی دانشگاه کرمان، پژوهش ادبیات معاصر جهان دانشگاه تهران، زن در فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و مجله پژوهش زبان‌های خارجی از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی این استاد دانشگاه تهران است.

یحیی‌پور دارای بیش از ۴۰ مقاله علمی- پژوهشی چاپ‌شده در نشریات بین‌المللی، نزدیک ۵۰ مقاله چاپ شده در نشریات داخلی و بیش از ۷۰ مقاله ارائه شده در همایش‌های داخلی و بین‌المللی است.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روسیه راه اندازی کارشناسی دانشگاه تهران کارشناسی ارشد زبان روسی یحیی پور زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی

ایسنا/اصفهان هم‌زمان با روز جهانی گرافیک، آثار تعدادی از گرافیست‌های بنامِ روسی برای مدت محدودی میهمان نگارخانۀ صفوی شدند.

الناز رجبیان، مدیر نگارخانه صفویِ اصفهان و برگزارکنندۀ نمایشگاه «golden bee» به ایسنا گفت: فستیوال golden bee از سال ۱۹۹۲ تاکنون در روسیه برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر جهان در آن شرکت کرده و آثار گرافیک خود را ارائه می‌دهند. ما حدود یک سال است که در حال مذاکره با برگزارکنندگان این فستیوال هستیم تا به مناسبت روز جهانی گرافیک نمایشگاهی از آثار این فستیوال داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه آثار پنج هنرمند گرافیست روسی با نام‌های نیکولای اشتوک، یوری گولیتوو، پیتر بانکوو، دیانا یاروسلاوتسا، و ایگور گوروویچ در نمایشگاه، ارائه شده است، افزود: هر کدام از این گرافیست‌ها، بهترین اساتید دانشگاه و مدرسین گرافیک هستند و در این فستیوال شرکت داشتند. از هر کدام از این اساتید، پنج اثر و در مجموع ۲۵ اثر گرافیکی، در ابعاد A۳ در معرض بازدید قرار گرفته است.

رجبیان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که گرافیست‌های روسی بعد از گرافیست‌های لهستانی در رتبۀ برتر جهانی قرار دارند و شناخته شده‌اند. آثار آن‌ها در میان هنردوستان، ارزشمند تلقی می‌شود و این آثار، الگوی کار سایر گرافیست‌هاست و از آنها ایده می‌گیرند.

او با بیان اینکه این رویداد فرهنگیِ فرا مرزی، توسط موزهٔ خلاقیت و معماری و با همکاری بینال گرافیک روسیه انجام شده است، در مورد موضوع آثار نمایشگاه«golden bee» نیز توضیح داد: طراحان، این پوسترها را در مورد اطلاعیۀ برگزاری تئاتر، کنسرت و نمایشگاه‌های داخل روسیه طراحی و سپس در فستیوال شرکت کردند. این فستیوال نیز در نهایت آثار و طرح‌های تعدادی از گرافیست‌ها را برای ما فرستاد تا در نمایشگاه عرضه کنیم. 

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از پوسترهای نمایشگاه «golden bee» تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر به نگارخانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است