Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش بی سابقه قیمت روغن‌های خوراکی در مصر و کشف مواردی از ارائه روغن‌های تقلبی و بازیافت شده از روغن‌های سوخته خوراکی به رستوران‌ها ، شهروندان مصری را نگران کرده است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از العربی الجدید، قیمت روغن سرخ کردنی خوراکی در مصر طی چند ماه گذشته افزایش یافته و به هر کیلو ۱۵ پوند (در حدود  یک دلار آمریکا) رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، علامت سوال‌های زیادی وجود دارد در مورد اینکه چه کسانی روغن‌های اضافی حاصل از پخت و پز دستفروشان در سطح خیابان‌های شهرها و روستاهای مصر را جمع آوری و واقعا با آنها چه می‌کنند؛ چرا که به دنبال افزایش بیش از 100 درصدی قیمت جهانی روغن امروز خیلی‌ها بیم آن را دارند که این روغن‌ها بازیافت و دوباره برای رستوران‌ها فرستاده شود.

«عماد شاهین» کارشناس صنعت روغن‌های خوراکی در مصر توضیح می‌دهد که روغن‌های مستعمل در این کشور برای اهداف مختلفی بازیافت می‌شوند که از جمله آن استفاده از این روغن‌های سوخته به عنوان سوخت زیستی یا برای ورود آنها به صنعت صابون‌سازی یا با هدف تصفیه مجدد آنها به روش‌های ابتدایی و بازگرداندن مجدد آنها به بازار است.

وی افزود: فرآیند تصفیه مجدد روغن مصرف شده طبق مشخصات استاندارد پیچیده و پرهزینه است، زیرا علاوه بر این نیاز به افزودن مواد شیمیایی مانند آلومینیوم سیلیکات و سایر مواد شیمیایی با قیمت بالا دارد؛ علاوه بر اینکه باید  از دستگاه‌های فیلتر مخصوص عبور کند تا در نهایت به رنگ اصلی روغن برسد، همچنین در پایان فرآیند تصفیه مجدد، تنها نیمی از مقدار خام روغن باقی می‌ماند، بنابراین فرآیندی بی‌سود است.

به گفته این کارشناس، کسانی که روغن سوخته می‌خرند، معمولاً به روش‌های ابتدایی و ارزان برای بازیافت آن روی می‌آورند که با افزودن مقداری روغن خام اصل، خواص روغن به ویژه رنگ آن را بهبود می‌بخشد و سپس آن را به عنوان روغن استفاده نشده به صاحبان رستوران‌ها در مصر می‌فروشند، که باعث بسیاری از بلایا برای سلامتی و جان مردم می‌شود.

«علی الدهروی»کارشناس پرورش و تجارت طیور در مصر هم می‌گوید که یکی از محل‌های جمع آوری روغن مستعمل کارخانه‌های خوراک دام بدون مجوز هستند، زیرا  آنها باید نوع خاصی از روغن را به مواد تشکیل دهنده خوراک دام اضافه کنند که قیمت آن از ۴۰ پوند در هر کیلوگرم فراتر می‌رود و  از همین رو با اضافه کردن مقادیری از سوخت سوخته  رنگ ظاهری خوراک دام هم تغییری نمی‌کند و بدین شکل این کارخانه‌ها برای کسب سود فوری، با تهیه کردن خوراک ناسالم برای دام و طیور سلامت آنها و به تبع آن سلامت انسان را به خطر می‌اندازند.

«احمد عبدالعلیم» صاحب یک رستوران در قاهره می‌گوید که تقریبا دو ماه پیش هنگام استفاده از روغن‌هایی با برند جدید متوجه می‌شود که رنگ روغن‌ها از طلایی به سیاهی می‌رود و کف‌هایی در سطح روغن داخل بطری شناور هستند که از آن به بعد تصمیم می‌گیرد روغن‌های سرخ کردنی را مستقیما از کارخانه و نه واسطه‌ها خریداری کند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با تاکید بر خودداری از مصرف هرگونه قارچ خودرو در طبیعت، چگونگی مواجه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی را تشریح کرد.

اصغر جعفری روحی در گفت‌وگو با خبرنگاران  با اشاره به مهیا شدن شرایط رشد قارچ‌های خودرو در فصل بهار، اظهار کرد: ابتدای هر سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی تاکنون منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنان و به خصوص ساکنان و گردشگران در مناطق کوهستانی و مرتعی شده است.

جعفری روحی  با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در خصوص عدم خوراکی بودن قارچ‌های خودرو، ادامه داد: مردم باید از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کرده و جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تنها قارچ‌های را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز هستند خریداری و مصرف کنند.

رئیس اورژانس استان خاطرنشان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه کرد.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، اظهار کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش آن، معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماده سازی غذا مانند منجمد کردن، کنسرو کردن، کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

جعفری روحی ادامه داد: در خصوص نحوه مواجهه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی، لازم است به هنگام بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال یا علایم‌ عصبی به صورت زودرس(در عرض دو ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های وحشی و خودرو) باید بیمار را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کرد و در مواردی که علائم گوارشی یا عصبی به صورت تاخیری با فاصله بیش از شش ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد نیز نشان از سمیت بیشتر قارچ بوده که این نوع قارچ‌ها در سال‌های اخیر منجر به نارسایی حاد کبد و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال سریع بعد از شروع علایم بیمار مسموم به یک مرکز درمانی و ارائه شرح حال کامل از مصرف قارچ امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، گفت: هرگونه تاخیر در مراجعه بیمار سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود؛ هم‌چنین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو باید هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است تا نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط فرد را نیز برای شناسایی کادر پزشکی به بیمارستان برده و تحویل کادر متخصص داد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار