Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-28@10:39:29 GMT

چراغپور: این یک ضدتدارکات برای تیم ملی بود!

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۲۴۱۱

چراغپور: این یک ضدتدارکات برای تیم ملی بود!

به گزارش "ورزش سه"، پس از اتمام اردوی تیم ملی در قطر و شکست ایران مقابل الجزایر انتقادات از دراگان اسکوچیچ و عملکرد تیم تحت هدایت او، بابا گرفت و عده ای از هواداران و پیشکسوتان هم معتقدند اردوی قطر مناسب نبود.
در شرایطی که برخی از بازیکنان از برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال و وضعیت تیم ملی گلایه داشتند، به سراغ جلال چراغپور سرمربی سابق تیم ملی و کارشناس این روزهای فوتبال ایران رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ما انتقادات تندی را نسبت به برگزاری اردو در قطر مطرح کرد و از دلایل انگیزه پایین بازیکنان گفت.

او چراغپور اما عمده مشکل را متوجه فدراسیون می‌داند و البته راهکار عجیبی برای آمادگی تیم ملی پیشنهاد داده که در این گفتگوی نیم‌ساعته می‌خوانید؛

*‌آقای چراغپور لطفا مستقیم بریم سراغ بازی دیشب. یک صحبت کلی داشته باشید تا در ادامه به جزییات بپردازیم.
- ما اولین نگاهی که به بازی می‌توانستیم داشته باشیم، آنالیز کیفی بود. وقتی آنالیز کیفی را سوار می‌کنیم از سر تا پای بچه‌های ما خستگی روحی و فیزیولوژیکی معلوم بود. اولین موضوعی که به دست می‌رسد، سِر بودن، کرخت بودن، کم انفجار بودن، مداوم‌ ندویدن و ۱۰ تا ۱۵ ثانیه استراحت بعد از ۴ ثانیه دویدن بود! این نشان می‌داد بدن‌ها فیزیکی و روحی خسته بودند. هم سایکولوژی، هم فیزیولوژی.

* دلیل این خستگی چه بود؟
- دلیلش این بود که غلط‌ترین برنامه آماده‌سازی در نظر گرفته شد. درحالی که همه می‌دانند بدن در محیط گرم نهایتا ۶۵ درصد آمادگی دارد آن هم اگر همه برنامه‌ها مانند استراحت و تغذیه بدون مشکل باشد. اگر یک دانشمند فوتبالی با این تیم بود می‌فهمیدند حضور در قطر باعث می‌شود مهدی طارمی که در پرتغال ۹۰ درصد آمادگی دارد به این سطح برسد. از جنبه‌های محیطی مانند ارتفاع، گرما و رطوبت غلط‌ترین برنامه بود. از کجا می‌فهمیم؟ ببینید از ۳۲ تیم فقط تیم ما قطر را انتخاب کرد! مسئله دوم بحث روانی. وقتی که بیش از ۹۰ درصد بچه‌های ما هرکدام در باشگاه‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند، با مربیان بزرگی کار می‌کنند که هرکدام از آنها از مربی تیم ملی بزرگ‌تر هستند‌. وقتی این بازیکنان برمی‌گردند به تیم ملی و دیالوگ غلط می‌شنوند، ضربه روحی می‌خورند و سرد می‌شوند برای فوتبال! نمی‌توانند همه پتانسیل خودشان را به کار بگیرند چرا که می‌بینند دستور غلط است. چیزی که از آنها می‌خواهند با انچه در باشگاه‌های معتبرشان از آنها خواسته می‌شود متفاوت است.

* به طور کلی معتقدید مفاهیم غلط انتقال پیدا می‌کند به بازیکنان یا در جزییات هم‌همین نظر را دارید؟
- بله در جزییات هم غلط گفته می‌شود. مثلا بازیکنان وقتی در اروپا بازی می‌کنند با الگوی حمله بازی می‌کنند. بازیکن را وارد پترن حمله می‌کنند. تیم ملی ما فاقد الگوی حمله است. وقتی الگو ندارید یعنی هرچه پیش آید خوش آید. در این سیستم جهانبخش و طارمی کلافه شده بودند اما الگویی وجود نداشت. ما در مقطع کی‌روش با پترن حمله، حمله می‌کردیم. کی‌روش دانش این کار را داشت هرچند کمتر از حد لازم این دانش را به تیم تزریق می‌کرد. الان اما این‌چنین نیست.



* در خصوص اینکه می‌گویید بازیکنان در تیم‌های باشگاهی مربیان معتبرتری دارند. مگر تیته از تمام مربیان بازیکنان تیم ملی برزیل در باشگاه‌هایشان بزرگ‌تر است؟ یا اسکالونی از پوچتینو و آلگری بزرگ‌تر است؟
- خوزه مورینیو آدم کوچکی است؟ ولی برخوردهایش را می‌دید. وقتی سواد بازیکن از سواد نیمکت بالاتر برود، اداره کار با مشکل مواجه می‌شود. درگیر می‌شوی و می‌گویی نمی‌خواهمت. الان بچه‌های ما از درگیری می‌ترسند به خاطر جریمه‌شدن، به‌خاطر لطمه خوردن به فوتبال‌شان و هزار مسئله دیگر که نمی‌توانیم بگوییم. چه کار می‌کنند؟ مثل سرباز سرشان را می‌اندازند پایین و می‌گویند حالا که مربی این را می‌خواهد باشه من هم انجام می‌دهم. در نتیجه تیم ملی می‌میرد. روح تیم ملی می‌میرد! یک چیز دیگر بگویم؛ همه بچه‌ها می‌دانند که الجزایر تیمی نیست که بتواند لقمه انگلیس، آمریکا یا ولز را برای ما فراهم‌کند. همه بچه‌های تیم ملی می‌دانند. حالا شما انگیزه داری بازی‌ای که به شما کمک نمی‌کند جلوی انگلیس بهتر باشی، خطر مصدومیت هم دارد را انجام بدهی؟ معلوم است که عصبی می‌شوی و آن برخورد را با بازیکن حریف می‌کنی(در این جا آقای چراغپور به عنوان یک بزرگتر می‌خواهد که پیغامش را به امید نورافکن برسانیم که شما در اوایل فوتبالت هستی و حیف است که چنین تصاویری از شما در یک بازی دوستانه با لباس تیم ملی به جا بماند.) عصبانیت بازیکنان از این است که دارند یک بازی بیهوده انجام می‌دهند. اسم این بازی تدارکات منفی بود.

* یعنی حتی صفر هم نه، منفی!؟
- بله به این دلایل: به روحیه تیمی ما ضربه زد. آمادگی بدنی بازیکنان را پایین آورد و اساساً از نظر تطابق در سطح حریفان گروه ما نبود. نه از نظر شکل بازی و نظر سبک تاکتیکی هیچ تطابقی با تیم‌های انگلیس و آمریکا و ولز نداشت. حتی یک سانتر را به درون محوطه جریمه ما انجام ندادند این در حالی است که انگلیس و ولز حداقل ۱۵ سانتر روی دروازه ما ارسال می کنند. کدام بازیکن الجزایر روی ارسال ها شبیه ساز نقش مگوایر و جانستون و هری کین بود؟ حالا که درک فنی مسئولان تیم ملی به این موضوع نمی‌رسد که دارند آماده‌سازی منفی می‌کنند، روز به روز پتانسیل تیم ملی را پایین می‌آورند و ما دیشب این را دیدیم. این تیم ملی، تیم قبلی بود؟

* اسکوچیچ مدنظر داشت برای اردوی کانادا سه بازی داشته باشیم.‌ به هردلیلی که به او ربطی نداشت نشد. تک بازی دوستانه با اروگوئه را هم نپذیرفت چرا که طبق اطلاعات ما به او وعده‌ی سه بازی کانفرم‌شده در قطر را داده بودند. با این تفسیر آیا او حق نداشت سه بازی را به یک بازی ترجیح بدهد؟
- نحوه آماده سازی با مشکل مواجه بود. مکان در نظر گرفته شده ایراد داشت و یک ضد تدارکات بود. تیم از نظر بدنی با افت مواجه شده و تاثیر آن در مسائل روحی هم مشخص بود. می‌شد یک اردو در ایران زد و با تیم های داخلی خودمان بازی می کردند. استقلال را داشتیم که ۳۰ بازی نباخته و پرسپولیس و فولاد و سپاهان هم تیم های قدرتمندی بودند. اگر تیم ملی تیمی متشکل از بهترین هاست باید این تیم ها را می برد و این محک بسیار خوبی بود.

*اقای فروتن هم چنین صحبتی کردند. واقعا اگر با تیم‌های باشگاهی خودمان بازی می‌کردیم موثر بود؟؟
- بله این تیم پتانسیل دارد. بهمن خان درست گفتند. استقلال سی بازی نباخته با کمترین گل خورده. ببینند تیم ملی با دو مهاجم نوک خودش می‌تواند به این تیم گل بزند؟

* فکر می‌کنید تست کردن نورافکن در دفاع وسط منطقی بود؟
- چرا امید نورافکن بولد خبری شده است؟ این تیم برای بازی با الجزایر اصلا استاندارد های فنی نداشت و ما نباید تمرکز صحبت هایمان را روی یک بازیکن بگذاریم. تیم ملی کار های این چنینی زیاد کرده است‌. ما دیدیم که جعفر سلمانی که دفاع چپ است به تیم ملی دعوت شد و روز اول در دفاع راست بازی کرد و پس از آن هم دیگر دعوت نشد. یک نفر از سرمربی سوال کند که تو چرا تا این حد نوسان داری؟ مدافع چپ را به تیم ملی دعوت کرده‌ای و به عنوان مدافع راست از او استفاده می‌کنی. به فرض فکر کردی که می‌تواند در این پست بازی کند؛ چرا یک نیمه بازی کرد؟ تشخیص دادی کافی است؟ قبول. چرا دیگر او را دعوت نکردی؟ اگر بخواهیم از این مسائل ایراد بگیریم، ۵۰ مورد وجود دارد.

* الگوی حمله را گفتید نداشتیم. الگوی دفاعی داشتیم؟
- در این بازی یک خواسته جدید از تیم ملی وجود داشت و دستور داده بودند که قبل از شکل گرفتن بازی، اجازه بازیسازی به حریف ندهند. الجزایر الگوی حمله داشتند و آن را عالی اجرا می‌کرد اما سرمربی ما به بازیکنان دستور داده بود که اجازه ندهید الگوسازی صورت بگیرد. بازیکنان خواستند که اجازه ندهند اما تیم تکه تکه شد. در صحنه گل دوم ما هیچ چیز نبودیم؛ تعدادی آدم بودیم که به توپ نگاه می‌کردیم. تیم را تکه تکه کرده بود و هر بازیکن یک جا بود. در گل اول ببینید توپ از کجا می‌آید و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد تا توپ گل شود. گل دوم هم یک شکل دیگر از تکه تکه بودن تیم است. چرا تیم تکه تکه بود؟ چون با حرف می‌خواهد تیم را مدرن کند. حرف سرمربی "من تو من در همه زمین" بود اما آیا تیمی که از لحاظ بدنی در گرمای قطر روی ۶۵ درصد آمادگی است، می‌تواند من تو من در همه زمین بازی کند؟ ما دو گل خوردیم و می‌توانستیم سومی هم بخوریم. اگر این بازی جای دیگری برگزار می‌شد، نتیجه دیگری داشت. تیم حریف هیچ چیز فوق‌العاده ای نداشت و پنج مهره جهانی اش هم غایب بودند اما از فوتبال ما لذت می‌برد و بچه های ما هم راه می‌رفتند. تمام تک به تک ها را با بدبختی دفع کردیم. گلر ما از محوطه بیرون آمده بود و فوتبال بازی می‌کرد و اشتباهات زیادی داشت. با این کار ها در جام جهانی تفریح می‌شویم.

* اما بازی تدارکاتی هم محل آزمون و خطا است.
- بازی تدارکاتی تعریف دارد؛ در یک بازی تدارکاتی نمی‌توان به ۳۰ هدف دست یافت. باید هدف ها را ساده به پیچیده انجام بدهند تا به سبک مورد نظر، نزدیک بشوند‌. مسلما ما در دیدار با آمریکا، انگلیس و ولز با بازی بلند، هوایی، سر زدن، دویدن زیاد، پرس و بازی از گوشه ها مواجه هستیم؛ وقتی بخاطر تفاوت سبک به هیچکدام از این اهداف نمی‌رسی، چه چیزی را می‌خواهی از الجزایر به تیمت اضافه کنی؟ این نشان می‌دهد تیم را اشتباه انتخاب کردی و وقتی تیم غلط است، همه اعتراض می‌کنند. سردار آزمون برای اولین بار از همه چیز انتقاد می‌کند، طارمی به بازی می‌خندد.
کسانی که برای تیم ملی فکر می‌کنند، بسیار ضعیف فکر می‌کنند؛ اگر فکر می‌کنند این تدارکات است، بدانند که ضد تدارکات است.

* راهکاری هم برای درست شدن اشکالات وارده به تیم دارید در این مدت کوتاه تا جام جهانی؟
- راهکار اول ما برای بهتر شدن شرایط این است که در همین فرصت باقی‌مانده یک رویکرد داخلی انجام بدهیم و بُعدی مثل هماهنگی تیمی را به صورت داخلی با چهار بازی بالا ببریم. آمادگی جسمانی را در محل های خوش آب و هوا در ایران بالا ببریم؛ مثل بروجرد و چهارمحال و بختیاری که خنک است و می‌توانیم با اردو در این محل ها، آمادگی جسمانی را تا ۹۰ درصد بالا ببریم و از سفر در گرما خودداری کنیم. عده ای دوست دارند به مسافرت بروند اما تیم را که نباید به سفر برد. به آن آقایان بلیت بدهند که به قطر و امارات بروند. تیم ملی برای کشور است و باید درست روی آن فکر کنند. این اقدامات داخلی می‌تواند آمادگی جسمانی را بهتر کند و از نظر روحی هم حداقل بازیکنان کنار خانواده هایشان باشند. اردو در یک کشور عربی گرم، بازیکن را دیوانه می‌کند. در این بین باید یک گروه آنالیز قوی هم انتخاب کنند که بازی های انگلیس و ولز را دنبال کنند و این حریفان را از نظر کیفی آنالیز کنند.
* برای سئوال آخر. عده‌ای پا را فراتر می‌گذارند و حرف از تغییر سرمربی می‌زنند. اصلا ممکن است همچین چیزی مطرح شود؟!
- نه به هرحال دوسال است اسکوچیچ بالا سر تیم است. بازیکنان به او عادت کردند. برخورد شخصیتی‌اش و عدم درکیری او با بازیکنان و رفتارهای متمدنانه‌اش با اقشار مختلف فوتبال خصایصی است که او دارد و قابل احترام است. راه تغییر سرمربی نیست چرا که او مشکل نیست. مشکل فدراسیون است. اگر فدراسیون کاریزمایی بالتر از تیم ملی داشت این مشکلات پیش نمی‌آمد. با احترام به شخصیت حقیقی این افراد، فدراسیون ما کوچک است.

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: جلال چراغپور بازی تدارکات الگوی حمله بچه های ما تیم ملی یک بازی تکه تکه تیم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب بازیکنان تراکتور بهترین بودند

به گزارش خبرنگار مهر، حمید مطهری شامگاه جمعه در نشست خبری پس از بازی تیم‌های تراکتور و ذوب‌آهن، ضمن ابراز خوشحالی از موفقیت تیم تراکتور و حضور فرزند مرحوم قولی لاله در رختکن افزود: این پیروزی را به خانواده مرحوم لاله تقدیم می‌کنیم و امیدوارم همیشه در پایان بازی‌ها باعث خوشحالی هواداران تیم باشیم.

مربی تیم تراکتور با بیان اینکه بازیکنان در این بازی تمام وجودشان را گذاشته و جانانه جنگیدند، عنوان کرد: می‌توانستیم در ۹۰ دقیقه کار را تمام کنیم، ولی فشار روی تیم باعث عدم تمرکز بازیکنان شده بود و در زدن ضربات آخر خوب کار نکردیم و در نیمه دوم با دریافت گل تساوی بازی به وقت اضافه و نهایتاً به ضربات پنالتی کشیده شد.

مطهری با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه همان طور که آنالیز کرده بودیم، دقیقاً از همان نقطه گل دریافت کردیم، یادآور شد: هم تیم ما و هم تیم حریف پلن های مختلفی را اتخاذ کردیم و با تعویض‌های تیم سعی در کنترل بازی داشتیم تا تیم ذوب آهن به اهداف خود دست نیابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تراکتور از ضربات ایستگاهی به خوبی استفاده نمی‌کند؟ توضیح داد: من در ۲ جلسه تمرینی که با بازیکنان تراکتور داشتیم روی ضربات ایستگاهی کار کردیم و با اینکه به ضعف تیم واقف هستیم و سعی خواهیم کرد شرایط بهتر شود.

وی در خصوص تعویض ریکاردو آلوز، خاطرنشان کرد: آلوز گرفتگی در عضله ساق پا داشت و برای اینکه مصدوم نشود و او را در بازی با استقلال از دست ندهیم، تعویض اجباری کردم.

مطهری در رابطه با کیفیت چمن ورزشگاه یادگار امام (ره)، اذعان داشت: کیفیت چمن آن چیزی که من برای فوتبال روی زمین و کلاسیک انتظار دارم، نبود به همین دلیل رو به توپ‌های بلند آوردیم و با اینکه مسولان زحمت می‌کشند ولی دوست دارم کیفیت چمن بهتر شود تا هواداران بازی روی زمین و زیبایی شاهد باشند.

مربی تراکتور در مورد پور حمیدی اظهار کرد: به دروازه بان تیم تبریک ویژه می گویم چرا که با فشارهای زیادی که در بازی‌های اخیر روی این بازیکن بود امروز واکنش فوق العاده ای از خودش به نمایش گذاشت و معتقد هستم لایق دعوت به تیم ملی است.

مطهری در خصوص حمایت هواداران از تیم خودشان عنوان کرد: انتظار دارم هواداران مثل همیشه در مصاف با استقلال عاشقانه به استادیوم بیایند و تیم خودشان را تشویق کنند و اگر گل هم بخوریم از تیم حمایت کنند.

تیم تراکتور با برد ۳ بر یک ذوب آهن در ضربات پنالتی، جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال را کسب کرد.

کد خبر 6089411

دیگر خبرها

  • کمیته فوتسال مقصر بازی‌های ضعیف تیم ملی است
  • آلگری: اهداف یوونتوس مهم‌تر از آینده من است
  • گلزنی یک جوان دیگر در ترکیب هوادار
  • ماتا: رشفورد در یورو احیا می‌شود
  • کاپیتان تیم ملی فوتسال: تمرکز، فقط تمرکز!
  • امشب بازیکنان تراکتور بهترین بودند
  • میهمان ویژه در عکس تیمی تراکتوری‌ها
  • هواداران از پرسپولیس ۲ قهرمانی می‌خواهند
  • کاپیتان های پرسپولیس بازی حساس را از دست دادند
  • آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی