Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@11:14:26 GMT

دولت توجه ویژه‌ای به احقاق حقوق کارگران دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۲۵۵۰

دولت توجه ویژه‌ای به احقاق حقوق کارگران دارد

حسینعلی خواجه‌مظفری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پیگیری مطالبات جامعه کارگری از اصلی‌ترین وظایف این اداره کل است بطوری که در سال جاری با وجود مشکلات در خصوص افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اما با همکاری کارفرمایان این مساله محقق شد.

وی اظهارداشت: نظارت بر امور کارگر و کارفرما و رسیدگی به مشکلات آن ها امسال با جدیت بیشتری پیگیری خواهیم کرد و تلاش داریم که قانون به خوبی اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در بخش دیگری خاطرنشان کرد: البته در راستای ترویج فرهنگ کار و موضوع مهارت‌آموزی و ضرورت آن با جمع‌آوری اطلاعات، نیاز سنجی بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفت و بر اساس آن و هماهنگی با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش‌ها هدف‌گذاری شد که انتظار داریم مراکز آموزشی، مهارت‌های نوین و به روز را آموزش دهند.

خواجه‌مظفری با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت تابعه در خصوص این که ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری یکی از اهداف بلند این وزارتخانه است، افزود: در این خصوص و در راستای افزایش رونق اقتصادی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار به این جامعه هدف از سوی این وزارتخانه در چند سال اخیر آغاز شده است.

وی ادامه داد: در همین زمینه تاکنون به ۶ هزار و ۲۴۷ طرح به مبلغ پنج هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال و با ۹ هزار و ۱۷۴ فرصت شغلی تسهیلات ارزان‌ قیمت پرداخت شد که در راستای آن شاهد به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی در روستاها و نواحی صنعتی روستایی هستیم.

به گفته وی گلستان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه‌های صنایع دستی، فرهنگ و هنر، تولید، خدمات، صنعت، تولیدات دامی و شیلات، تبدیلی و تکمیلی، تولیدات گیاهی و کشاورزی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: با بررسی و نظارت‌های فصلی از مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان، سعی کردیم انحراف را کاهش دهیم اما در آسیب شناسی‌ که وزارتخانه انجام داد، انحراف در بخش مستقل نسبت به پشتیبان بالاتر است، بنابراین رویکرد این وزارتخانه در مرحله اول حمایت‌های مالی و معنوی از پشتیبان‌های مشاغل خانگی است، زیرا پایداری اشتغال در آن بسیار بالاست.

خواجه مظفری اظهارداشت: فروش محصولات، تامین مواد اولیه، بسته‌بندی و برندسازی از مشکلات مشاغل خانگی مستقل است که امید است سیاست‌های فعال بازار کار شامل طرح کارورزی، مشوق بیمه کارفرمایی و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در جهت حمایت از کارفرمایان و نیروی کار جوان به ویژه دانش آموختگان در سال جاری اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در حوزه مشاغل خانگی، اعتبار استان در سال جاری نسبت به سال گذشته، ۲ برابر شده، که این اعتبارات با اولویت پرداخت به شرکت‌های پشتیبان مشاغل خانگی و مستقل توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: در تمامی تسهیلات اعم از روستایی و عشایری، بند الف تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و همه مشوق‌های بیمه‌ای، شرکت‌های دانش بنیان در اولویت بوده و حمایت‌های ویژه‌ای از آنها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد : تعداد ۱۵ مورد درخواست تعطیلی کل یا بخشی از کارگاه‌های کارگری استان از مجموع بازرسی‌های ادواری و بازدید به منظور نظارت بر حسن انجام قانون کار سال گذشته انجام شد، البته پیش از این درخواست تعطیلی‌ها، ابلاغیه رفع نواقص ایمنی برای کارفرمایان ارسال شده بود.

وی یادآور شد: این تعطیلی‌های صورت گرفته در راستای اجرای ماده ۱۰۵ قانون کار بود و در اجرای مواد فصل ۱۱ قانون کار،  برای ۴۲ نفر از کارفرمایان متخلف، در خواست تعقیب از طریق مراجع قضایی صادر شده است.

خواجه‌مطفری در مورد اتفاق رخ داده چند روز گذشته برای فرد کارگری در شهرستان علی آباد این استان تصریح کرد:  در این درگیری بین کارگر و کارفرما در شهرستان علی‌آبادکتول (ضرب و شتم کارگر)، قوه قضاییه به خوبی ورود کرده و با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.

خواجه‌مظفری با یادآوری این که دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به دعوا و درگیری‌های فیزیکی است، اظهارداشت: در صورتی که کارگر مورد نظر دادخواستی در خصوص مسائل و مشکلات کار خود داشته باشد، خارج از نوبت به پرونده آن رسیدگی می‌شود و اجازه تضیع شدن حقوق نه تنها این کارگر، بلکه هیچ کارگری را نمی‌دهیم.

برچسب‌ها گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پرداخت تسهیلات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پرداخت تسهیلات کار و رفاه اجتماعی خواجه مظفری مشاغل خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه دوشنبه در جشن بزرگ کارگران در مشهد اظهار کرد: تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود و این امنیت، خونخواهی از سرداران نظامی و مردم فلسطین در اقدام سپاه پاسداران انقلاب و عملیات وعده صادق را فراهم می کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفاً نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار کرد: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

وی گفت: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

کد خبر 6092717

دیگر خبرها

  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • احقاق حقوق کارگران شهرداری، خط قرمز شورای ششم
  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود