Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یکی از چهار نهاد ایرانی است که می‌تواند برای این جایزه‌ی معتبر نامزد معرفی ‌کند.  

اعضای کمیته‌ی انتخاب نامزدها عبارت‌اند از: ریحانه جعفری (دبیر کمیته)، افسون امینی، محمود برآبادی و مناف یحیی‌پور (سه تن از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان)، فرزانه آقاپور، جمال‌الدین اکرمی، معصومه انصاریان، مرجان فولادوند، ‌مسعود ملکیاری و مهدی یوسفی (شش نفر از نویسندگان و کارشناسان عضو انجمن) و شکوفه صمدی (یک نفر فعال در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان، غیر از اعضای انجمن).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگ‌ترین جایزه‌های سالانه‌ی جهانی ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزه را دولت سوئد برگزار می‌کند و هر سال به مناسبت گرامی‌داشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی، یک نویسنده، یک تصویرگر و یک مروج کتاب‌خوانی را برمی‌گزیند.

کمی‌بیش تر درباره‌ی نامزدها بدانیم:

فرهاد حسن‌زاده:

او فروردین  ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد؛ اما جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی فرهاد حسن زاده را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. او علاوه بر نویسندگی، به کار مطبوعاتی نیز پرداخته و سال‌ها عضو تحریریه و مسئول بخش ادبیات نشریه‌ی همشهری دوچرخه بود و تاکنون صدها کتاب در حوزه‌ی کودک و نوجوان خلق کرده است.

او به‌خاطر توجه جدی به جذابیت آثار خلق شده برای خواننده‌ی کودک و نوجوان، اهمیت دادن به تنوع سبک‌ها و مخاطب، طرح موضوع‌های جدید و به‌روز در داستان‌ها، خلق آثار ادبی در قالب‌های گوناگون از جمله طنز، مشارکت‌ فعال و مؤثر در بنیان‌گذاری نهادهای تخصصی، توجه به آموزش داستان‌نویسی و تأسیس نشریه‌ای که همه‌ امور آن را کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در کارگاه‌های او برعهده دارند (نشریه‌ی بچه‌های ماه) و... با رأی اکثریت اعضای کمیته‌ نهایی انتخاب نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش نویسندگان برای سال ٢٠٢٣ میلادی شد.

حسن‌زاده دو بار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، توانست لوح سپاس از  جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودک و نوجوان) کسب کرد.  

نوش‌آفرین انصاری:

او استاد کتابداری، عضو هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، در سال ۱۳۱۸ در شهر سیملا در هندوستان در دامنه‌ی هیمالیا به دنیا آمد.  او دوران کودکی و نوجوانی خود را به سبب پیشه‌ی پدرش (کارمند وزارت امور خارجه) در کشورها و شهرهای گوناگون از جمله سوئد، افغانستان، هلند، بلژیک، پاکستان، شوروی، انگلستان، سوئیس، رشت، تهران، اصفهان، شیراز سپری کرد و دوره‌ی دبستان و دبیرستان و دانشگاه را در این کشورها و شهرها گذراند.

او هم به‌خاطر حدود ۶ دهه فعالیت علمی از نوشتن تا آموزش و پژوهش در حوزه‌ی کتاب، کتابداری و ترویج کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، ‌ مشارکت در اداره و تأسیس نهادهای مردمی برای ترویج فرهنگ مطالعه و در رأس آن‌ها سال‌ها عضویت در هیئت مدیره‌ی شورای کتاب کودک و مشارکت در راه‌اندازی مؤسسه‌ فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان بر پایه‌ مشارکت داوطلبانه‌ علاقه‌مندان، تلاش و فعالیت علمی و تخصصی برای نظام‌مند کردن فعالیت‌های عمومی در حوزه‌ کتابخوانی و تأسیس کتابخانه‌های روستایی و...  با رأی اکثریت اعضای کمیته‌ نهایی انتخاب نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی شد.

سیدنادر موسوی:

او نویسنده، معلم و مروج کتابخوانی با بیش از دو دهه تلاش و فعالیت فرهنگی مستمر در زمینه‌ی آموزش و ترویج کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان افغانستانی ساکن ایران است. انجمن نویسندگان، به‌خاطر فعالیت‌های ترویجی- پژوهشی، تألیف و انتشار کتاب و نشریه برای کودکان و نوجوانان، تأسیس مدارس خودگردانِ دارای کتابخانه برای کودکان افغانستانی ساکن ایران در مناطق محروم و مهاجرنشین، تلاش برای محروم نماندن کودکان مهاجر از آموزش استاندارد و علاقه‌مند کردن آنان به خواندن و ... نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی از افغانستان شد.

بخش کودک و نوجوان همشهری‌آنلاین برای این سه نفر آرزوی توفیق دارد.

کد خبر 683385 برچسب‌ها نوجوان جایزه ادبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوجوان جایزه ادبی کودکان و نوجوانان انجمن نویسندگان آسترید لیندگرن کودک و نوجوان ی انجمن ی کتاب ی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟