Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همسایگان را اولویت این وزارتخانه در حوزه دیپلماسی سلامت ارزیابی کرد و افزود: باید موانع و محدودیت‌ها برداشته شده و نیازهای ایران و ترکمنستان با استفاده از توان داخلی دو کشور و تبادلات دارویی و تجهیزاتی با کشورهای همسایه رفع شود.

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست از وبدا، بهرام عین‌اللهی در دیدار صفر دُردی تُویلی اِف معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: برای تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، باید موانع و محدودیت‌ها برداشته شده و نیازهای ایران و ترکمنستان با استفاده از توان داخلی دو کشور و تبادلات دارویی و تجهیزاتی با کشورهای همسایه برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سالهای گذشته بین وزارت بهداشت ایران و ترکمنستان تفاهم نامه‌هایی امضا شده، افزود: ضرورت دارد که این تفاهم نامه‌ها، اجرایی و عملیاتی شده و برای این منظور  لازم است کارگروه مشترکی بین دو کشور در این خصوص تشکیل شود تا روش‌های اجرایی، بررسی و اتخاذ شود.

عین‌اللهی با اشاره به روابط فرهنگی عمیق بین ایران و ترکمنستان، گفت:  ضرورت دارد روابط بین دولت‌های دو کشور تقویت شود؛ چرا که دوستی ایران و ترکمنستان یک ضرورت راهبردی است.

وی بر تسهیل تردد دانشمندان ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه همایش‌های علمی مشترک، تاکید کرد و گفت: روان سازی فرایندهای اداری و تردد آسان دانشمندان دو کشور، باعث پیشرفت بیشتر ایران و ترکمنستان می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  همچنین در حاشیه این دیدار با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه مشترک  ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت، گفت: دو کشور در حوزه سلامت می‌توانند همکاری‌های  فراوانی با یکدیگر داشته باشند که این موضوع باید با رویکرد اجرایی بررسی شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال تقویت دیپلماسی سلامت است، افزود:  مبادلات دارویی هم جزیی از این دیپلماسی شمرده می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفرش به ژنو گفت: در این سفر با ۹ وزیر بهداشت کشورهای مختلف و در سوریه و عراق با مقامات این دو کشور، دیدار و گفت‌وگو کردیم.

وی افزود : در حوزه دیپلماسی سلامت، کشورهای همسایه برای ما در اولویت هستند تا با تبادل استاد و دانشجو، دارو و تجهیزات پزشکی و تجارب درمانی و بهداشتی و همایش های علمی مشترک به تقویت نظام سلامت کمک کنیم.

عین اللهی ادامه داد: در  سفر به سوریه مقرر شد سالانه یکبار کنفرانس علمی مشترک حوزه سلامت بین ایران و سوریه برگزار شود و  ترکمنستان  هم از برگزاری همایش ‌های مشترک علمی برای تقویت ارتباط دانشمندان دو کشور، استقبال کرده است.

ترکمنستان توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد

صفر دُردی تُویلی اُف، معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان نیز در دیدار با عین اللهی با اشاره به سوابق همکاری‌های دو کشور از گذشته های دور، گفت: ترکمنستان، توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت دارد؛ چرا که دانشمندان بزرگی در ایران حضور دارند و مردم ترکمنستان  برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند.  

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک برای ارتقای همکاری‌های بهداشتی و درمانی بین دو کشور نتایج خوبی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صنایع دارویی دو کشور در وضعیت مناسبی قرار دارند. در طول یکماه گذشته سه کارخانه دارویی در ترکمنستان با حضور رییس جمهور افتتاح شده و می توان  همکاری های دارویی دو کشور را  گسترش داد.

معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان همچنین گفت: برگزاری همایش های علمی مشترک در دو کشور می تواند زمینه ساز پیشرفت ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت باشد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان ، بهرام عین اللهی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران ترکمنستان بهرام عین اللهی درمان و آموزش پزشکی ایران و ترکمنستان دیپلماسی سلامت حوزه سلامت وزارت بهداشت وزیر بهداشت علمی مشترک دو کشور عین اللهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • تضمین سلامت و رضایتمندی مردم«معمولان» در حوزه آرد و نان
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود