Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا جمشیدی» اذعان داشت که تصمیم برای امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای سهامداران در سال 99 گرفته شد، اما همچون برخی دیگر از کارها که فاقد بررسی کارشناسی بوده این طرح هم بدون بررسی کارشناسی، ناگهان ابلاغ شد! بانک مرکزی اوایل خرداد ماه سال 99 و در بخشنامه‌ای شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری را به شبکه بانکی اعلام کرد که بر این اساس، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با شرایط زیر نسبت به پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری مرابحه و براساس بخشنامه‌های قبلی می‌توانند اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این بخشنامه، درصدی از ارزش آن بخش از سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده، در چهارچوب ضوابط به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری قابل پذیرش است. سهام تمامی شرکت‌های موجود در سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده باید به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری پذیرفته شود.

و دست آخر اینکه صدور کارت اعتباری به پشتوانه وثیقه سهام عدالت، صرفاً برای متقاضی که سهام عدالت متعلق به وی توثیق شده، امکان‌پذیر است. سقف فردی این تسهیلات 70 میلیون ریال، مدت بازپرداخت آن 36 ماه و نرخ سود هم 18 درصد اعلام شده است. کمی بعدتر، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد هم در بخشنامه‌ای به مدیران عامل ۱۷ بانک دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری، تمامی بانک‌ها را موظف کرد، اطلاع‌رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند. هرچند که با وجود مصوبات و ابلاغیه‌های صادره، این موضوع همچنان در بانک‌ها عملیاتی نشد که به نظر می‌رسد سازوکار مناسبی برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است.

 حال، با گذشت دو سال از استارت این طرح، دست‌کم آمار روشنی از ارائه تسهیلات در قالب توثیق سهام عدالت منتشر نشده یا وجود ندارد. جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی یادآور شد که در راستای پیگیری ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام عدالت، جلسه‌ای با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کانون بانک‌ها و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بانک مرکزی برگزار شد، اما در‌نهایت مشخص شد که بانک‌ها اوراق سهام عدالت را ثبت وثیقه نمی‌کنند. به گفته وی، بسیاری از بخشنامه‌ها پس از صدور در کانون بانک‌های خصوصی بررسی می‌شوند و عیوب آنها استخراج و با صادرکننده بخشنامه هم مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد که همین طرح توثیق سهام عدالت هم از جمله آنها بوده است.

 جمشیدی تأکید کرد، تاکنون توثیق سهام عدالت نتیجه‌ای نداشته که دلیل آن صدور بدون بررسی کارشناسی بوده است. با این همه، به نظر می‌رسد که اخذ وام از طریق توثیق سهام عدالت نیازمند بازنگری مجدد بوده تا شاید اجرای این طرح از بن‌بست به بیرون بجهد، در غیر این صورت نمی‌توان فرجام روشنی برای آن متصور بود.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فردا

کلیدواژه: سهام عدالت وثیقه سهام عدالت وثیقه صدور کارت اعتباری توثیق سهام عدالت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متروسواران بخوانند؛ شگرد عجیب سرقت که تازه کشف شد!

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که به بهانه کمک کردن در خرید بلیت مترو اقدام به دریافت کارت بانکی شهروندان و تعویض آن با کارت دیگر کرده بود، خبر داد.

سردار علی ولیپور گودرزی در این‌باره گفت: چندی پیش زن جوانی به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و با طرح شکایت خود گفت که قصد داشته تا در مترو بلیت بخرد که مرد میانسالی نزد او رفته و با چرب زبانی کارت این زن را را برای کمک کردن در پرداخت از او گرفت، اما ساعتی بعد با پیامک بانکی برداشت پول متوجه شده که این مرد کارت او را گرفته و کارت دیگری را در اختیار او گذاشته است.

ایسنا در خبری نوشت:وی افزود: کارآگاهان در نخستین‌گام برای تحقیقات میدانی راهی ایستگاه مورد نظر شدند و با بازبینی دوربین‌های مداربسته هویت متهم را شناسایی کردند که در ادامه نیز مشخص شد وی از افراد زیادی با همین شیوه سرقت کرده است. کارآگاهان در گام بعدی با روش‌های علمی و بررسی‌های تخصصی مخفیگاه متهم را شناسایی کرده و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی و اخذ مجوز عملیات، این فرد را در یک عملیات پلیسی دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

ولیپور گودرزی گفت: متهم پس از انتقال به پایگاه هفتم پلیس آگاهی هدف تحقیقات قرار گرفت و در جریان بازجویی‌های انجام شده به جرم سرقت از کارت بانکی مالباخته با شگرد تعویض کارت اعتراف کرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان با این شگرد هدف سرقت قرار گرفته‌اند می‌توانند به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • متروسواران بخوانند؛ شگرد عجیب سرقت که تازه کشف شد!
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران