Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:14:31 GMT

صد درصد بذر گندم آبي در کشور توليد مي‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۹۰۱۸

خبرگزاری آریا-رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: صد درصد بذر مورد نیاز گندم آبی کشور در داخل تولید می‌شود و در این خصوص به خودکفایی رسیده‌ایم.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، گودرز نجفیان گفت: در این مزرعه پژوهش‌های ملی کشور برنامه‌ریزی می‌شود‏، که بخشی از آن در ستاد و بخشی در استان‌ها در 25 ایستگاه تحقیقاتی در اقلیم‌های مختلف انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این بازدید بخشی از ظرفیت‌های موجود در موسسه اصلاح و بذر برای پاسخگویی به چالش‌ها و پشتیبانی از برنامه‌های خوداتکایی کشور در زمینه تولید محصولات اساسی گندم و جو را به سمع و نظر وزیر جهاد کشاورزی رساندیم.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان این که در تولید گندم آبی کشور صددرصد بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در این خصوص خودکفا هستیم. هم‌اکنون نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود، رقم خوبی را معرفی کردیم.
این مسوول خاطرنشان کرد: در این موسسه سالانه 15 واریته و بذر جدید معرفی می‌شود که حدود 6 تا 10 واریته مربوط به گندم است.
نجفیان با بیان این که از آغاز انقلاب تاکنون بیش از 140 رقم اصلاح شده در گندم و جو از سوی این موسسه معرفی شده است، گفت: در حال حاضر نیز حدود 50 تا 60 رقم فعال گندم در عرصه داریم که به تولید کمک می‌کنند. این ارقام متحمل به کم‌آبی و مقاوم در مقابل بیماری‌ها هستند، موجب صرفه‌جویی در مصرف سم می‌شوند و بهره‌وری آب را افزایش می‌دهند.
به گفته وی، ما ارقامی داریم که در آب کم 5 تا 6 تن در هکتار عملکرد دارند که اینها از ظرفیت‌هایی است که از سال 80 بر روی آن در موسسه تحقیقاتی کار شده است گندم‌هایی همچون سیروان، مورگان و پیشگام که در مناطق اقلیمی مختلف می‌توانند کمک کنند تا عملکرد تولید را افزایش دهند.
نجفیان ادامه داد: این بذرها توانسته‌اند با وجود کاهش سطح زیر کشت و منابع محدود آبی، تولید کشور را حفظ کنند.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در خصوص محصول جو نیز گفت: از 600 هزار هکتار تا حدود یک میلیون هکتار جو دیم و 600 هزار هکتار جو آبی، حدود 3.5 میلیون تن جو تولید می‌شود که این میزان به 3.7 میلیون تن هم رسیده است.
وی افزود: جو یکی از محصولات مهمی است که برای کنسانتره مورد استفاده قرار می‌گیرد.



کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بذر گندم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی عباس زاده شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۲ درصد گوشت مرغ موردنیاز کشور در این استان تولید می شود، گفت: با توسعه زنجیره مرغ در مازندران، توان صادراتی این زنجیره در استان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قطب تولید طیور کشور به شمار می رود و در همه عرصه های کشاورزی به عنوان نگین کشاورزی کشور مطرح است، تصریح کرد: زنجیره تولید مرغ یکی از زنجیره های مهم در استان مازندران به شمار می رود که قابلیت توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین گوشت مرغ روند رو به رشدی را سپری می کند، بیان کرد: مازندران از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه تولید گوشت سفید برخوردار است به صورتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جوجه کشی کشور در مازندران واقع شده و بیش از ۲۷ درصد جوجه یک روزه کشور در استان مازندران تولید می شود.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حدود ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود و این استان در تامین بخشی از نیاز مرغ پایتخت و استان های همجوار مشارکت دارد، عنوان کرد: در سالجاری با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت افزایش جوجه ریزی در کشور، ظرفیت تولید مرغ در این استان افزایش یافته است و به سمت صادرات گام برداشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد قابلیت صادرات و گسترش ارسال تولیدات به خارج از کشور در سال های آینده با حمایت های بیشتر روند پرشتاب تری را بگیرد.

کد خبر 6092500

دیگر خبرها

  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور