Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:09:56 GMT

تصویربرداری و خواندن ادعیه با صدای بلند در فرودگاه عربستان ممنوع است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۹۱۴۶

تصویربرداری و خواندن ادعیه با صدای بلند در فرودگاه عربستان ممنوع است

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حج تمتع سال جاری با حضور یک میلیون زائر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و با توجه به میزبانی عربستان از زائران، باید همه به قوانین این کشور احترام بگذارند تا مشکلی در مدت حضور در عربستان نداشته باشند.

مدینه منوره؛ روز گذشته

ممنوعیت تصویربرداری در فرودگاه عربستان

بسیاری از زائران حج تمتع از طریق هوایی وارد سرزمین وحی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرودگاه‌های عربستان به ویژه جده و مدینه که میزبان زائران حج تمتع است، قوانینی وضع شده که زائران باید قبل از ورود به این کشور با آن آشنا باشند.

یکی از این موارد، ممنوعیت تصویربرداری است که سعودی‌ها به شدت نسبت به این امر حساسیت دارند. بنابراین، هیچ کدام از زائران نباید در فرودگاه این کشور با تلفن همراه یا دوربین به تصویربرداری بپردازند و فقط برخی از عوامل سعودی که مجوز دارند، برای نشان دادن استقبال از زائران به عکاسی و فیلمبرداری مشغول هستند.

انگشت‌نگاری از زائران خانه خدا در فرودگاه عربستان

زائران حج تمتع پس از ورود به سالن فرودگاه، باید گذرنامه و برگه ویزای خود را به همراه داشته باشند و پس از قرارگیری در صف‌های منظم، در باجه‌های کنترل گذرنامه، عکس و انگشت‌نگاری از آنها توسط سعودی‌ها انجام می‌شود که البته این امر نه تنها برای زائران ایرانی بلکه برای همه زائران کشورهای مختلف است.

استقبال سعودی‌ها از زائران حج تمتع در فرودگاه 

زائران از کارهای حساسیت‌زا در عربستان بپرهیزند

پس از آن برخی از مسؤولان وزارت بهداشت عربستان، برگه کارت واکسیناسیون زائران را بررسی می‌کنند. در مسیر فرودگاه تا سوار شدن در اتوبوس‌ها اقدامات حساسیت‌زا همچون فرستادن صلوات و خواندن دعای دسته‌جمعی ممنوع است. علاوه بر این، ممکن است کیف همراه یا بار برخی از زائران در فرودگاه بازرسی شود و حتی کتاب ادعیه زائران توسط نیروهای سعودی دریافت شود که در صورت این امر، زائران نباید تلاشی برای باز پس گیری آن کنند.

همچنین به زائران توصیه می‌شود که گذرنامه و مدارک خود را در چمدان و بار قرار ندهند. بلکه آن را در کیف همراه بگذارند تا در صورت گم شدن چمدان، مشکلی در سفر آنها ایجاد نشود.

پس از سوار شدن در اتوبوس‌ها برای رفتن به هتل، زائران باید در جای خود نشسته و برای خروج از اتوبوس وسایل خود را بردارند. چرا که در صورتی وسیله‌ای را جا بگذارند، احتمال پیدا کردن آن با توجه به حجم بالای زائران ممکن نیست.

زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

البته زائرانی که از فرودگاه جده وارد سرزمین وحی می‌شوند، با توجه به اینکه باید قبل از تشرف به مکه مکرمه در میقات جُحفه مُحرم شوند، باید ساک وسایل احرام خود را همراه داشته باشند و از قرار دادن آن در چمدان خودداری کنند.

زائرانی نیز که ابتدا به مدینه منوره مشرف می‌شوند، پس از خروج از شهر پیامبر صلی الله علیه و آله برای ورود به مکه مکرمه در مسجد شجره مُحرم می‌شوند و برای زیارت خانه خدا آماده می‌شوند.

به گزارش فارس، با توجه به محدودیت‌ها، زائران حج تمتع در کاروان‌های مدینه‌اول و مدینه‌دوم تقسیم شده‌اند که زائران مدینه اول به فرودگاه مدینه اعزام می‌شوند و پس از زیارت حرم نبوی و سایر اماکن زیارتی مدینه منوره، در مسجد شجره مُحرم شده و عازم مکه مکرمه می‌شوند. زائرانی نیز که مدینه دوم هستند، از فرودگاه جده به سوی جُحفه رفته و پس از مُحرم شدن به خانه خدا مشرف شده و پس از اعمال حج تمتع به مدینه منوره خواهند رفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حج تمتع مدینه منوره میقات جحفه کاروان حج تمتع فرودگاه عربستان ممنوعیت ها در عربستان زائران حج تمتع مدینه منوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ایمان شمسایی ـ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: با موافقت بانک مرکزی هر یک از زائران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد، از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند.

به گفته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست، درباره آخرین روند ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع گفت: عملیات ثبت‌نام حج در استان‌ها نزدیک به پایان است و فرآیند امور اجرایی دریافت روادید زائران حج ۱۴۰۳ تاکنون مطلوب بوده است؛ «رقم طلب» برای ۷۴ هزار زائر حج دریافت شده و دریافت «رقم طلب» بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و پس از آن، دریافت روادید انجام خواهد شد.

نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه فرهنگی عمره سعادت، که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد، درباره برنامه‌ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی در این خصوص انجام شده است و انتظار می‌رود پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش‌بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی، زائران به دو فرودگاه مدینه و جده (برای عمره پس از حج تمتع) منتقل شوند.

اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.

عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ نیز قرار است از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شود و پروازهای رفت زائران تا ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است حدود ۹۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • اجرای نمادین مناسک حج تمتع در سیستان و بلوچستان
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد